Du skal på overtidskontroll etter èn uke nå (kontakt føden om morningen når du er 7 dager på overtid for å få time til kontroll), så du går ikke mye mer 7-10 dager før noe blir gjort uavhengig av sykehus etter de nye reglene som kom i sommer. På dag 7 får du kontroll av lege, og så visst alt ser greit ut lar de det gå noen dager til.
Jeg hadde termin 25.januar, men sjekket inn på pasienthotellet kvelden 1.februar for å modningskur pga. endret bevegelsesmønster på fosteret de siste dagene. Hadde selvfølgelig håpet på at det startet av seg selv, men siden hun ikke danset like mye rundt som hun pleide de siste dagene, var det greit å få henne ut i tilfelle det var noe galt. (Forøvrig ingen tegn til at noe var galt på kontroll).
Jeg var ganske bekymret for det å bli satt i gang siden jeg har hørt at man får så voldsomme rier. Om jeg har forstått det riktig gjelder det primært riestimulerende midler, og ikke modningskur.
Det planlagte forløpet var en stikkpille om kvelden 1.februar og deretter 3 (..?) piller fordelt jevnt over den neste dagen, og en siste pille på fredag morning før vannet ble tatt. Deretter ville jeg fått riestimulerende drypp om ingenting hadde skjedd innen da.
Men det viste seg at jeg kun behøvde èn modningspille før jeg fikk rier 5 timer senere. Jeg fikk "doble" rier, det vil si to rier rett etter hverandre (kan tro jeg var forvirret når jeg skulle telle hvor lang tid det var mellom hver rie), slik at når jeg kom til Fødeloftet måtte jeg flyttes til fødeavdelingen og bli overvåket resten av fødselen. Selvfølglig rett etter at jeg ble flyttet til føden, gikk vannet, og da kom riene etter regelmessig mønster. Da var det for sent, så jeg måtte vinke farvel til badekaret.
Jeg var innstilt på 20-30 timers lang fødsel, men det gikk 12-13 timer fra jeg fikk rier til hun var ute.
Det som ellers var greit med å bli satt i gang, var at jeg allerede var på pasienthotellet, så når riene kom var det bare å spasere over til føden, og jordmor kunne eventuelt ha kommet på hotellrommet for sjekk. I tillegg har hotellet mye større varmtvannstank enn vi har hjemme, noe som hjalp godt på de første timene med rier ;c)
Siden dette er min første fødsel kan jeg ikke sammenligne med "naturlig start", men nå som jeg fant ut at det er flere steg involvert i igangsetting (modning, ta vannet etc), er jeg mindre skeptisk til å eventuelt måtte bli "satt i gang" en annen gang. Riestimulerende drypp høres uansett kjipt ut, for da får man litt samme problemet som jeg hadde med overvåking: mister stort sett bevegelsesfriheten.