Skjønner "skrekken" din! Hvordan har sf-målet ditt vært? Har du diskutert dette på kontroller med jordmor?Det kan være litt beroligende å tenke på at det er begrenset hvor mye barnet legger på seg frem til mandag vertfall
Jeg har selv født en gutt på 4.4kg, og baby i magen virker større på sf-målet. Jeg har pratet mye med jm ang dette, bestilte også selv en privat vekstestimering, men de alene er ikke alltid særlig nøyaktige. Det jeg kom frem til da, sammen med jordmor, er at for det første, så kan barnet være stort, uten at hodet er særlig stort, mtp rifter. Hodet er jo det som baner vei, mens kroppen glir ut etter. Mine barn har ikke særlig store hoder, så det har jeg slått meg til ro med. I tillegg så er det desto bedre for kroppen, at fødselen starter av seg selv, at kroppen er virkelig moden for fødsel, om barnet er større. Dette er fordi at igangsetting, særlig med større barn, uten at kroppen er skikkelig klar, kan føre til komplikasjoner man ikke ville opplevd ved naturlig fødselsforløp. Jeg har derfor valgt å ikke "forfølge" saken videre med vekstestimeringer, på bakgrunn av at de mest sannsynlig ikke vil sette meg igang uansett, men at jeg gjerne får vite at barnet er større. Det vil jo evt bare skremme meg mer mtp på fødsel, så jeg tenker det er bedre å leve i uvisshet
Jeg sender deg masse fødestøv og håper baby finner veien ut i helgen, så du slipper bekymre deg noe mer!