Overstimulert og sykehusinnleggelse

BIBBI3

Forumet er livet
Oppdatering fra sykehussenga..

http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=17529029

http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=17533978

Oj huff da, god bedring, og får håpe de tar feil ang graviditeten. 

Uff da...krysser fingrene for at du snart er frisk og rask igjen og får et problemfritt svangerskap videre. Hold oss oppdatert

ORIGINAL: Asil

Oj, dette var jo ingen hyggelig start på svangerskapet! [&:]
Men hva betyr det i praksis at man er overstimulert? Håper virkelig at blodprøvene også viser det vi alle håper på og at du snart er på beina igjen!!

her er et godt svar skrevet av en lege på nett:

Alle som er til IVF behandling blir overstimulert
Når vi snakker om overstimulering mener vi så overstimulert at man blir "syk"
Når man stimuleres for IVF gir man alle eggene/foliklene i den aktuelle menstruasjonssykelen en sjangse. Vi får derfor 10 - 15 modne folikler i stedenfor 1 moden folikkel (naturlig sykel). Disse vil avgi væske til bukhulen og dermed får man et væsketap fra blodet som sirkulerer i kroppen. Væsketapet gir konsentrert blod og dermed økt risiko for blodpropp.
De som blir overstimulert følges derfor med blodprøver (hematokrit) får å sjekke at blodet ikke blir for tykt. Hvis det er fare på ferde får man daglige injeksjoner med blodfortynnende medisiner (til eks Klexane).
OHSS er svært sjelden farlig. Det kan føles svært ubehagelig fordi den økte væskemengden i bukhulen gir plager; Oppblåst, kvalme og oppkast, ubehag, svimmel, liten urinproduksjon, rask vektøkning. Dette er imidlertid symptomer som mange kvinner kan få når de er til IVF behandling uten at de har OHSS.
Alle som har symptomer blir derfor nøye kontrollert og de kan ringe daglige slik at vi kan følge utviklingen. Etter hvert vil symptomene avta og alt normaliseres. De som er ekstra utsatt er unge kvinner pga stor ovarialkapasitet (de får altså lett mange folikler), samt kvinner med PCOS. Disse har også mange folikler tilgjengelig og er derfor mer utsatt.
Hos de pasienter som får væske i buken pleier vi å tappe denne via punksjon av vaginal veggen (akkurat slik som man gjør når man henter ut egg), dette pleier å gi en umiddelbar lette av symptomer. Dette kan gjenntas ved behov.
Tilslutt vil jeg si at OHSS er først å fremst ubehagelig for pasienten, symptomene pleier å avta forholdsvis raskt. Det er svært sjelden at OHSS er direkte farlig. Har man god oppfølging vil jeg hevde at OHSS ikke er noe stort problem. Jeg har aldri i mine 15 år innen feltet opplevd større komplikasjoner når det gjelder OHSS

Jeg fikk ut 20 egg og hadde rundt 30 folikler.. og i tillegg har jeg PCO.. så jeg var nok ganske mottakelig for dette.

Jeg blir målt rundt magen hver dag, satt på vekta, tatt blodprøver (hematokrit el ka d hete), gitt blodfortynnende sprøyte ogfulgt opp vedr dobesøk..

åy. åy....håper virkelig dette går bra da! godt at du er på sykehus og blir tatt vare på etter "alle kunstens regler"[:)]
god bedring - håper du snart frisk og rask igjen[:)]

ORIGINAL: Tjukkebollepus

Uff da...krysser fingrene for at du snart er frisk og rask igjen og får et problemfritt svangerskap videre. Hold oss oppdatert

[&:]Sender deg en god bedrings klem! Håper du er snart "frisk" igjen ,og at resten av svangerskapet vil være problemfritt![;)]

Oida, det hørtes ikke moro ut! Men krysser alle fingrene for at du snart har det mye bedre! Stooor klem til deg![:)]

Usj, det høres VELDIG ubehagelig ut... bra du blir tatt godtt vare på, håper dette er noe som går over snart! Og at lille spire klamrer seg godt fast[:)]

Er så lei lei lei lei.. får ikke sove og magen er så voooooooooooond..blæ.. måtte bare få det ut...[:(]
I tillegg er jeg blitt så forkjølt at nesen å halsen ikke fungerer. Snart (smakløs) frokost og legebesøk.. spent...
Håper jeg får mer svar...[&o]

Mange klemmer[:)]

ORIGINAL: LilleBølla

Mange klemmer[:)]

...fra meg også[:)]

Hadde legen noe nytt og komme med?

Ikke noe nytt......... bare måling av mage som var pittelitt større nn i går og direksjoner til sykepleier. Sa det ville ta noen dager til før svar på blodprøvene......
Lei.. vil hjem til Benjamin[:(][:(][:(][:(]

*innom og klemmer på*

Hvordan går det med deg nå Bens Mamma?

Ligg nå her på sjukehuse med ni måneders magen min å e kanskje ikje gravid lell.. den veks å veks, så d e vondt t tider... ganske ubehagelig og jeg møkk lei av å ligge på firmannsrom! Vel.. kos å ha noen å prate m om dagen, men fe jo ikje sove om natta der dem snorke å styra på. Alle får sovemedisin foruten meg.........

Håper på noe svar på blodprøven i morra. Vet at blodverdiene er bedre enn de var da jeg ble lagt inn, så har et håp om å komme meg hjem på perm i helga...

Er d ingen spire inni der så vet jeg ikke hva jeg gjør[:(][:(][:(][:(][:(]

nå får jeg bare så vondt av deg[:(][:(] dette er urettferdig altså!
jeg håper virkelig at det er en liten spire som klamrer seg fast der inne i magen din!! - jeg skal krysse alt jeg har for at det er slik, og at du snart er på bena igjen - GOOOOD BEDRINGSKLEM fra meg[:)]

ORIGINAL: Nummer1(-:

nå får jeg bare så vondt av deg[:(][:(] dette er urettferdig altså!
jeg håper virkelig at det er en liten spire som klamrer seg fast der inne i magen din!! - jeg skal krysse alt jeg har for at det er slik, og at du snart er på bena igjen - GOOOOD BEDRINGSKLEM fra meg[:)]

God bedringsklem herfra også [:D]

Back
Topp