Overstimulering

minimeah

Glad i forumet
Hei! Jeg fikk ikke innsett denne gangen fordi de var redde for alvorlig overstimulering hvis jeg ble gravid. Er det vanlig at de gjør dette? Og hva er kriteriene de går ut fra når de avgjør? Må si jeg ble litt skuffet, selv om jeg skjønner at de vil være forsiktige...

Hører du til på st Olavs? I såfall er de mye strengere der i forhold til overstimulering! Her fikk jeg også beskjed om at det mest sannsynligvis ble frys pga overstimulering men blodprøvene var gode heldigvis. Legen jublet litt da de talte 15 egg for hadde det blitt 16 hadde jeg blitt stoppet til tross for gode blodprøver. Mitt inntrykk er at de er ganske strenge i forhold til andre steder i landet, men de har også gode tall i forhold til IVF. De har blitt mye strengere i forhold til overstimulering den siste tiden, og det er jo for at ikke vi skal bli syke.

Jeg hadde uttak av ni egg (privat) og fikk ikke innsett på grunn av fare for overstimulering. Problemet hos meg var litt forhøyet østradiol og litt væske i buken. Jeg måtte litt opp i vekt for å få begynne med ivf da, så kanskje vekt, enten øvre eller nedre grense spiller inn? Jeg vet ikke, var mitt første forsøk dette.

Jeg ble innlagt i ni dager på sykehus grunnet overstimulering og måtte få væskebehandling og innlagt lungedren siden jeg hadde store problemer med å puste. Jeg skal absolutt ikke klage siden jeg ble gravid ☺, men hvis man kan velge så ville jeg foretrukket å bli gravid uten å bli overstimulert. Derfor skal man være taknemlig for at legene tar faren for overstimulering alvorlig selv om det er superkjipt å måtte vente!

Jeg ble innlagt i ni dager på sykehus grunnet overstimulering og måtte få væskebehandling og innlagt lungedren siden jeg hadde store problemer med å puste. Jeg skal absolutt ikke klage siden jeg ble gravid ☺, men hvis man kan velge så ville jeg foretrukket å bli gravid uten å bli overstimulert. Derfor skal man være taknemlig for at legene tar faren for overstimulering alvorlig selv om det er superkjipt å måtte vente!
Selvfølgelig, jeg unner ingen å oppleve noe sånt altså, det har jeg ikke ment i det hele tatt. Så gøy at du ble gravid, og kjipt at du ble overstimulert! Jeg er glad for at de tar signalene alvorlig, for jeg vil jo ikke oppleve det, bare så typisk min flaks å ende opp med totalfrys på begge forsøka av to forskjellige grunner, hihi. I det minste har jeg gjort mitt og fått ned vekta, nå er det medisinsk grunn til frys :)

Og ikke minst 16 egg de sa var modne, og ikke som sist da jeg fikk 9 egg og de allerede mens jeg lå i stolen sa at flere av dem var små. Satser på flere på frys nå så jeg slipper stikke med det første :D

[QUminimeah, post: 19341296, member: 99478"]Selvfølgelig, jeg unner ingen å oppleve noe sånt altså, det har jeg ikke ment i det hele tatt. Så gøy at du ble gravid, og kjipt at du ble overstimulert! Jeg er glad for at de tar signalene alvorlig, for jeg vil jo ikke oppleve det, bare så typisk min flaks å ende opp med totalfrys på begge forsøka av to forskjellige grunner, hihi. I det minste har jeg gjort mitt og fått ned vekta, nå er det medisinsk grunn til frys :)[/QUOTE]
Så kjedelig at det har endt opp med totalfrys på begge forsøkene. Forstår godt at det føles skuffende. Jeg har hatt en del forsøk, og jeg gikk alltid å krysset fingrene for at det ble noe å sette inn når man har vært igjennom full pakke og er mentalt forberedt på å bli ruger. Jeg krysser fingre for deg og lykke til fremover! :happy:

Ikke mening å kuppe tråden, men kan jeg spør hva som menes med overstimulering? Var hos privat fertilitetsklinikk Idag, men ble ikke nevnt noe om at det var fare for dette. Forsto det som det ikke skulle tas noen som helst blodprøver underveis i prøvinga heller...?

Jeg tar meg friheten å svare deg selv om jeg ikke kan mer enn hva jeg har opplevd selv. Ovarialt hyperstimulation syndrom er rett og slett en bivirkning noen kan oppleve som følge av ivf-behandling. Noen grupper er mer i faresonen enn andre (pco, generelt sensitiv mot hormonene som benyttes mm)

I mitt tilfelle har jeg på alle de negative forsøkene blitt veldig oppblåst i buken med store eggstokker og uvelhet i noen dager rett etter uttak og innsett før det gav seg. Men på siste forsøk kom det tilbake i større styrke ved positiv test og jeg måtte legges inn siden det i tillegg til væske i buken også gav væske i lungesekken med påfølgende pustevansker, dehydrering osv.
Min erfaring er at det er lite fokus og opplysning på de stedene jeg har hatt mine forsøk. Derfor er det superviktig at hvis man opplever veldig ubehag i rugetiden, så opplys legene om det før neste forsøk slik at man kan se på muligheten for kort regime, lavere dosering el. Da kanskje man sparer seg for en del smerte den dagen det lykkes!

Ikke mening å kuppe tråden, men kan jeg spør hva som menes med overstimulering? Var hos privat fertilitetsklinikk Idag, men ble ikke nevnt noe om at det var fare for dette. Forsto det som det ikke skulle tas noen som helst blodprøver underveis i prøvinga heller...?
Slik jeg har forstått det et det snakk om en kombinasjon av hormonnivåer i kroppen under stimulering og antallet eggposer de ser på ultralyd. Mange ligger ikke i faresonen i det hele tatt. Jeg ble ikke tatt blodprøve av før til tredje ultralyden fordi jeg hadde gått så lenge på hormoner og hadde så mange eggposer som vokste. Faren for overstimulering er vel også en av grunnene til at de teller eggposer på forsamtalen og en del av grunnlaget for medisindosen man skal sette. Generelt er klinikkene flinke til å følge opp, og grunnen til at de ikke stresser så mye med det før det er fare for det er sikkert for å ikke skremme oss opp unødvendig. Jeg har hele tiden vært klar over at jeg får lave doser medisin og har mange eggposer :) det var det snakk om allerede på forsamtalen mener jeg å huske :) i tillegg til at jeg hadde lest litt på egenhånd også. Generelt er legene veldig forsiktige og redde for overstimulering, og jeg føler meg vertfall godt tatt vare på :)

Godt å høre at du har blitt tatt godt vare på av legene :happy:. Har en venninne med pco hvor legene var ekstra obs på det med overstimulering.
I mitt tilfelle var det nok mangel på "røde flagg" som gjorde at legene på privatklinikken ikke var så obs på at jeg kunne være i faresonen. På de to første forsøkene fikk jeg bare ut 5 og 6 egg, i tillegg til at jeg allerede gikk på kort regime grunnet høy amh. Jeg fortalte klinikken gang på gang at jeg ble dårlig etter uttak på forsøkene, men de justerte ikke ned styrken på dosen av den grunn. Etter tre forsøk privat så byttet vi over til det offentlige. Siden jeg nå hadde begynt å produsere like mange egg som en verpehøne for prior, så mente de at styrken på dosen skulle ned fra 187,5 til 150 på mitt siste forsøk. Og selv om det endte med sykehuset, så er jeg uendelig takknemlig for at jeg ble gravid! Så alt i alt er jeg utrolig heldig. :happy:

Jeg begynte på 125 puregon på første forsøk. Da gikk jeg ikke lenge nok og tre av ni ble befruktet, resten var for små. Nå sist begynte jeg på 125+2klikk på sprøyta. De kalte det 133, men jeg er nå usikker. Gikk på det i 5 dager, så 150 i to dager og 100 siste dagen. Da ble det mange eggposer, 16 egg, og fare for overstimulering. Tok en hormonprøve før 100dosen ble satt og da var den på over 10, men jeg vet desverre ikke hva det betyr. Den hormonprøven jeg tok etter uttak har jeg ikke hørt svar på.

Back
Topp