Overstått Lap. Operasjon - Hva nå?

Ønskemamma87

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Hadde lap. 17/3 og er veldig spent på hva som skjer videre.

Hadde tette eggledere, som nå er helt åpne. Lege og kirurg mener vi bør prøve mere (6 mnd) og vi har fått henvisning til sexolog. Det skjønner jeg ingenting av.

Har vel ikke behov for sexolog vel!

Vi kranglet på det, og legen sa det var opp til oss, og vi kunne bare gi beskjed når vi ville komme i gang med selve behandlingen (gjerne i går om dere skjønner).

På fredag ringte jeg fertilitetsseksjonen og sa at vi hadde kommet frem til at sexolog er helt unødvendig, og at det ikke kommer til å ha noen virkning på oss. I går mottok vi brev om time til sexolog!

Skjønner ikke helt hva de driver med. Samboer ble litt irritert og skal ringe legen. Vi vil jo bare komme i gang! I mellomtiden har vi bestemt oss for å prøve selvinseminering med sprøyte fra apoteket.

Sperman hans her helt fin, og ingenting er galt sådan. Lege mente vi skulle få det til selv, men jeg er så himla utolmodig!!!

Hvordan har der andre opplevd tiden etter lap? Hvor lenge har dere ventet på neste steg osv? :)

Last edited:
Jeg har prøvd i to sykluser etter lap. Skal på time hos fertilitetssenteret førstkommende torsdag. Håper å komme i gang denne, eventuelt neste syklus.

Hadde sammenvoksninger mellom eggstokkene og egglederene. De skylte tre ganger med stort trykk for å åpne dem, så de var veldig tette. Sjansen for å klare det selv er visst mindre desto tettere de er i utgangspunktet. Er som deg veldig utålmodig, så jeg gidder ikke å prøve på noe jeg føler innerst inne at ikke kommer til å gå.

Sexolog?!?!?!?! Det er det dummeste jeg har hørt! Be de ta seg sammen og behandle dere seriøst. Jeg hadde blitt rasende om noen idioter skulle foreslå det for meg. Har dere vært prøvere lenge?

Så merkelig dette hørtes ut! Respektløst å sette opp en time til noe dere ikke ønsker selv.

Håper dere lykkes etter lap, hvis ikke så håper jeg dere får den hjelpen dere har krav på.

Helt utroligat de i det hele tatt foreslo det. Sambo skal ringe og avlyse og få st. Olavs til å ta det mere på alvor eller noe.

I følge legen så kunne vi bare ringe når vi ville komme i gang,men her gjør de alt for å gå rundt grøten føler jeg

Vidar vært prøvene siden sommer 2013... Startet hele prosessen i juli i fjor. Begynner å bli så utrolig utålmodig

Hva med dere?

Ser du skriver at dere skal begynne med selvinseminering - om det er sånn at dere ikke har samleie synes jeg ikke det er så rart at legene foreslår sexolog. Men om dere ikke ønsker det er det ikke greit at de har bestilt time for dere. Det går helt sikkert fint an å avbestille:-)

Håper dere lykkes på egenhånd nå etter operasjonen.

Nei, sexolog hørtes rart ut.. Men hvis de ikke har funnet noe annet galt med dere, enn det de har rettet på under lap, så kan det være lurt å prøve selv først (iallfall et par sykluser, dog ikke 6 mnd!) IVF trenger ikke være en lettvint løsning. For oss har det iallfall vært en utrolig tung vei å gå, vi har holdt på med IVF siden høsten 2011 og har fremdeles ikke lykkes. Håper det vil gå lettere for dere.

Helt utroligat de i det hele tatt foreslo det. Sambo skal ringe og avlyse og få st. Olavs til å ta det mere på alvor eller noe.

I følge legen så kunne vi bare ringe når vi ville komme i gang,men her gjør de alt for å gå rundt grøten føler jeg

Vidar vært prøvene siden sommer 2013... Startet hele prosessen i juli i fjor. Begynner å bli så utrolig utålmodig

Hva med dere?
Vi har vært prøvere siden 2008, men hadde første prøverør i jan 2014. Skulle begynt tidligere, men jeg ble syk og gikk på antibiotika så jeg måtte utsette noen mnd :) Hvis legene sier det ikke er noe å vente på så er det utrolig at noen andre skal være så vanskelige. Det er sånne som ikke har NOE forståelse på hvordan dette påvirker oss. Selv om de sier det, så har de ikke LITT peiling engang...

Vi har samleie så det suser,derfor uforståelig med sexolog. Vi prøver det kun som en ekstra løsning fordi legen sa det kunne få svømmerne til å svømme enda lengre opp. Dette gjør vi kun mens vi venter på neste steg så desperat og verpsjuke er jeg(vi)

Vi har samleie så det suser,derfor uforståelig med sexolog. Vi prøver det kun som en ekstra løsning fordi legen sa det kunne få svømmerne til å svømme enda lengre opp. Dette gjør vi kun mens vi venter på neste steg så desperat og verpsjuke er jeg(vi)
Så utrolig merkelig at de foreslo det da:eek: Skjønner godt at dere er irriterte.

Aha, det hadde jeg ikke hørt før:-) Skjønner godt at dere prøver det, litt grisete sikkert, men mye enklere enn prøverør! Håper dere lykkes nå, lykke til!

Om du har hatt helt tette eggledere som nå er åpne er jo sjansene store for at dere klarer det selv hjemme. Jeg ville nok råde deg til å prøve det noen måneder da. For meg har prøverørsprosessen vært en enorm påkjenning. Man blir mannevond av hormonene, går opp i vekt, i tillegg til at det er slettes ikke godt med hverken egguttak eller innsett. Men det går jo an å sette i gang prosessen mens dere prøver hjemme, er jo ventetid både på forsamtale og på å komme i gang med behandling uansett. Og kan vel hende en evt klinikk ville satt i gang med inseminering i stedet for IVF ? Ønsker dere masse lykke til, håper (og tror) det snart vokser en liten baby i magen din

Back
Topp