Overshearing på Facebook

Kremfløte

Blir kjent med forumet
Tenkte jeg måtte lufte dette, for det engasjerte meg og er interessert i å høre hva dere mener.

I forrige uke fikk ei venninne baby :) det jeg reagerer på, er at samboeren hennes "sjekket inn" på sykehuset sammen med henne i det de kom dit på Facebook. Altså visste begges venner at fødselen var i gang. Dette synes jeg blir for mye, en fødsel tenker jeg er så privat at det kun er meg og mannen som skal vite det. Tenk om det tar flere dager, og folk "maser" på telefon og nett? og hvem, utenom de aller nærmeste, har behov for å vite at du ligger der og presser? Er det ikke nok at vi offentliggjør graviditet og gir beskjed om at babyen er født på Facebook?
Er det bare meg som er gammeldags?

Jeg tror det er veldig individuelt. Selv vil jeg nok heller ikke at hele verden skal vite alt og kunne følge prosessen, da vil jeg heller dele det med de nærmeste selv. Det viktigste er vel at man selv får velge hvilke hendelser og nyheter som deles. En venninne av meg fødte (tror jeg) i helgen og det er masse gratulasjoner på FB, statuser der hun er tagget og jeg har fått meldinger fra felles venner om at barnet har kommet, men foreldrene selv har ikke delt noe eller annonsert det. Det syns jeg blir veldig feil!

Det synes jeg bare er koselig, jeg - elsker å glede meg med dem! Innsjekking på sykehuset kunne jeg nok strukket meg til selv Derimot kan det bli litt mye med poster som "6 cm åpning nå!" Eller å be om råd ang "klyster eller ikke klyster!" når man ligger der.. Jeg har sett begge deler :)

Ville aldri ha brukt FB på den måten. Og syns er helt forkastelig de som ikke har så pass respekt ovenfor de nybakte foreldrene, og lar de annonsere hendelsen selv når og hvis de vil selv. Jeg syns FB har tatt helt overhånd, ingenting skal hvis ikke være privat lengere, og mange er veldig ukritiske over hva som blir lagt ut. Jeg har ikke sagt noe på FB at jeg er gravid en gang. Men dette er min mening, folk får gjøre som de vil :) Så lenge ikke noen legger noe ut om meg og mine uten tillatelse da.....;)

Så lenge det funker for dem, ser jeg ikke problemet. Jeg har ingenting i mot å vite slike ting.

Personlig ville jeg ikke delt når jeg skal føde. Kan hende det kommer en status fra meg etter jeg har født om at jeg har født nå. :)

Heldigvis har jeg BARE nære venner og familie. Jeg har ikke folk som jeg har møtt på fest for tre år siden på facebook. :P

Så lenge det funker for dem, ser jeg ikke problemet. Jeg har ingenting i mot å vite slike ting.

Personlig ville jeg ikke delt når jeg skal føde. Kan hende det kommer en status fra meg etter jeg har født om at jeg har født nå. :)

Heldigvis har jeg BARE nære venner og familie. Jeg har ikke folk som jeg har møtt på fest for tre år siden på facebook. :P

Dét er sant - det kommer jo veldig an på hva slags sosial krets man har på fb :)

Synes det er opp til hver og en hvor mye de vil dele på FB eller andre sosiale medier. Men man skal respektere andres ønsker, så jeg deler ikke andres "opplevelser" uten at de selv har sagt ok eller har gått ut med det selv først. Hadde et par venner tidligere på FB som delte litt for mye som jeg ikke var interessert i å bli spammet av, og da trykket jeg bare ignorer på deres innlegg så slapp jeg de oppdateringene :)
Jeg driver med rasekatter og oppdrett så ja da blir det mye oppdateringer og kattebilder, men hvis folk ikke ønsker det så må de gjerne ignorere mine oppdateringer eller fjerne meg som venn, det gjør meg ingenting :)

Folk må få dele hva dem vil på Facebook.. Noen syns det er greit å dele alt, mens noen er mere tilbakeholden. Det jeg er bekymra for er at noen skal skrive på veggen min og gratulere før jeg har delt nyheten om at lillegull er født..

Folk må få dele hva dem vil på Facebook.. Noen syns det er greit å dele alt, mens noen er mere tilbakeholden. Det jeg er bekymra for er at noen skal skrive på veggen min og gratulere før jeg har delt nyheten om at lillegull er født..

Akkurat det samme tenker jeg også på!

Bryr meg egentlig ikke. Når jeg fødte storebror gratulert de vi hadde fortalt det til meg og sambo på FB før vi offentliggjorte det selv, og gjorde ikke meg noe. Så lenge jeg får legge ut bilde først :) er det noe jeg ikke vil se skjuler jeg bare dem og kan gå inn selv å se når jeg vil :)

-mobil taster-

Var litt bekymra for det eg og, både når det gjaldt fødselen og sjølve graviditeten - so eg har blokkert facebookveggen min for kommentarer frå andre :)

Vi har ikke delt at vi er gravid på FB. Vi snakket i starten av graviditeten å vente til vi var over halvveis.. Nå er jeg veldig glad for at vi ikke har delt med hele verden at vi er gravide, mtp hvor usikkert utfallet av graviditeten er :( Tror jeg ikke hadde orket at noen jeg være speiderleder for, eller gikk på ungdomsskolen eller ikke har et veldig nært forhold til i dag, skal drive å spørre hvordan det går "hele tiden".

Jeg delte det på FB etter OUL, ingen problemer med det, gjorde det fordi jeg hadde lyst:-)

Men skal innrømme at jeg var nervøs for gratulasjoner på FB før jeg hadde fått skrevet det selv først..men det gikk helt fint, alle jeg fortalte om graviditeten til før OUL fikk streng beskjed om at det ikke var FB-offentlig før jeg selv hadde offentliggjort det der!!!
Alle mine venner respekterte det :-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Vi offentliggjorde graviditeten på facebook i uke 13 eller 14, da var jeg redd for at noen av mine eller hans venner skulle kommentere på en status, eller skrive på veggen, og lure på hvordan formen min er. Så for meg at jeg feks skrev en status om at jeg satt i sola og leste ei bok, så hadde noen av de som allerede visste jeg var gravid spurt hvordan formen var (selvsagt i den tro at det var et uskyldig nok spørsmål), og da kunne opptil flere på min venneliste kommet med kommentar om jeg var gravid. Ville rett og slett dele det selv. Kommer til å gjøre det samme ved fødsel, gi beskjed til vår aller nærmeste familie, og så legge det ut på facebook mer eller mindre samtidig som vi gir beskjed til venner og annen familie.

Har vært borti et par eksempler på overshearing, ei som la ut bilde av en nyfødt baby før foreldrene til babyen hadde rukket å informere det ene settet med besteforeldre (samme person har gjerne "magen min krangler, håper jeg kommer på do snart"-statuser). Ei anna facebookvenninne av meg hadde status ala "Fødsel er igang, så og så mange cm åpning, gir beskjed når det er noe nytt"!!

det er veldig individuelt :) jeg har såvidt fortalt til folk at jeg skal ha bebi, det er alle andre som har delt den infoen videre, og jeg syns bare det er kjekt at andre interesserer seg og deler det.

og for dem som er redde for å ikke få delt ting på fb selv, kan jo blokkere siden sin, så ingen andre kan skrive på den. bare ett tips :) det går også ann å ordne det slik at du må godkjenne innlegg du blir tagget i :)

Reagerer ikk på at andre gjør det, men kommer ikke til å gjøre det selv

Tenker at folk må få gjøre som de vil, selv om jeg nok hadde gått kjapt forbi innlegg om hvor stor åpning og klyster eller ikke ;) Selv ville jeg ikke gjort det, har ikke lagt ut at jeg er gravid engang, og jeg er snart 19 uker på vei. Det er det bare de jeg har fortalt det til som vet. Og foreløpig har de respektert det og ikke kommentert noe på fb. Regner jo med at det nok skjer en gang, men da gjør det ikke noe siden jeg selv har fortalt det til de jeg mener er viktig. :)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Back
Topp