overreagerer jeg?! *avsluttet*

Ninen D

Elsker forumet
..OPPDATERT:
Men ja, jeg tror jeg kommer til å snakke med dem nestegang jeg skal dit... Og også be dem være tydeligere på hva som er ok og ikke ok.
Det er HELT i orden for meg at de ikke har kapasitet, da tilrettelegger jeg for det da... Men, da må de være greie nok til å si det til meg og.. Og ikke si at "det er helt ok, vi ønsker å ha henne i bhg selvom hun ikke kan være ute, det er ikke noe problem for oss"...
Det var jo nettopp derfor jeg spurte, og sa at jeg godt kunne ha ungen hjemme... hehe...

:)

Tusen takk for alle svar jeg har fått...
Ga meg det jeg trengte av perspektiv til å slutte å være drittsur, og se hele situasjonen... Og komme frem til en løsning hvor alle er lykkelige :):)

-----------------------------------------------------------

Datteren min på 17 mnd har vært hjemme i 1,5 uker nå med lungebetennelse og annen infeksjon.
Og har endelig fått klarsignal for å begynne å være i bhg igjen. Hun hoster fortsatt en god del om natten, og får inhalator.
Er ferdig med antibiotika, og er ikke noe smittefarlig, det sitter kun i lungene.

Legene har sagt hun godt kan være i bhg, men må holdes inne hele dagen, og må bli hentet om hun virker sliten. (hun skal og sove mer, så hun legges 30 min tidligere)
De i bhg har sagt at dette er ok, og forståelig. For ellers blusser jo lungebetennelsen opp igjen. Hun skal tilbake til legen på fredag, for å sjekke at lungene nå er fine.

Idag når mannen hentet henne i bhg, hvor var hun? Jo UTE!
De hadde klar beskjed på at hun MÅ holdes inne, og de sa det var HELT ok. De VET hvorfor, og vet hun har vært veldig syk, og fortsatt har litt i seg.

Mannen hater konfrontasjoner og sånn så han tok henne bare med seg, men fortalte meg dette selv for han ble litt sint.
Jeg kjenner selv at jeg blir fryktelig sint, for jeg vil for alt i verden ikek at dette skal blusse opp igjen...

Er dette noe jeg burde ta med bhg i morgen (jeg ligger selv hjemme ed lungebetennelse, så mannen leverer og henter, så blir til at jeg evt ringer dem..)
Er det ok at jeg blir sint for dette? Jeg mener de har jo gått direkte imot meg.
(jeg har heller ikke alle uteklærne hennes der, for jeg vet hun ikke skal være ute, så da har jeg tatt det med hjem for vask)
Så de hadde tatt på henne to strømpebukser og inneskoene for å være ute, pluss dressen hun egentlig har en tynn dress under, og bare en tynnlue og ingen vanter...

Jeg blir litt paff rett og slett... Og temmelig sint..
De sa rett ut at det var ok at hun ble holdt inne...

Jeg vet ikek om hun har sovet rett (altså blitt lagt tidligere enn vanlig) for de har lattvære å skrive ned når hun ble lagt i dag (alle de andre barna var notert) bare når hun stod opp (altså vanlig tid)

Igår skal hun ha vært inne hele tiden (hun var inne når mannen kom ialelfall) søvn er jeg usikker på, for han glemte å sjekke i går, trodde jo da at de hørte på oss..

hm synnes det er rart legen har sagt ho kan gå i barnehage hvis ho ska holdes inne jeg da
Men har de lovt å holde henne inne så bør de jo overholde det,eller så burde de sagt i fra at dette ikke var mulig

Jeg tenker litt sån at er ikke barne frisk nok til å være ute pga sykdom så bør de ikke være i barnehagen, er noe annet hvis det er astma eller slikt som gjør at været gjør at barne ikke kan være ute
Som sagt så har også en del leger en del rare oppfatninger . Her så har ungene vært innlagt et par ganger pga luftveissykdomer men der har jo barnelegen anbefalt at ungene er ute litt hver dag for å få frisk luft siden lufta ute ofte var bedre en inneluft som kunne bli tett. Da vi lå på sykehuse så hadde pleierene ofte barna med ut på lufteterrasen med ungene, de klede ekstra på de, var snakk om alt fra 10-30 min av gangen til tider legner også hvis barne orket

Selvfølgelig skal du ta det opp når de ikke følger en VIKTIG beskjed fra deg! De jugde jo rett og slett. (Det var nok sikkert bare en feiltakelse, men du burde snakke med de - så blir de også mer obs på det!)

Hmmmm... Her er det sånn at om ungene ikke kan ha en "vanlig" barnehagedag og medvirke på alle aktiviteter må de være hjemme. Dette inkluderer også uteaktiviteter... 

ORIGINAL: bondekone

hm synnes det er rart legen har sagt ho kan gå i barnehage hvis ho ska holdes inne jeg da
Men har de lovt å holde henne inne så bør de jo overholde det,eller så burde de sagt i fra at dette ikke var mulig

Jeg tenker litt sån at er ikke barne frisk nok til å være ute pga sykdom så bør de ikke være i barnehagen, er noe annet hvis det er astma eller slikt som gjør at været gjør at barne ikke kan være ute

ORIGINAL: Labambie

Hmmmm... Her er det sånn at om ungene ikke kan ha en "vanlig" barnehagedag og medvirke på alle aktiviteter må de være hjemme. Dette inkluderer også uteaktiviteter... 

I vår bhg også. Er ikke barnet friskt nok til å følge bhg rutiner så må de holdes hjemme. Og det har jo med bemanning å gjøre.
Er ikke kapasitet til å være 1-1. Hvis ikke barnet har ekstraressurs på seg, som går utenfor den normale bemanningen.
Og har barnet ditt lungebetennelse, så ville jeg absolutt holdt henne hjemme til hun var symptomfri! Lungebetennelse er ikke til å kødde med...

ORIGINAL: Latterfrosken

I vår bhg også. Er ikke barnet friskt nok til å følge bhg rutiner så må de holdes hjemme. Og det har jo med bemanning å gjøre.
Er ikke kapasitet til å være 1-1. Hvis ikke barnet har ekstraressurs på seg, som går utenfor den normale bemanningen.
Og har barnet ditt lungebetennelse, så ville jeg absolutt holdt henne hjemme til hun var symptomfri! Lungebetennelse er ikke til å kødde med...

samme her! er da ikke alltid nok folk til å ha 1 voksen sammen med barnet inne hele dagen! kan ikke barnet være ute,er det deres ansvar å være hjemme med henne! kan ikke forvente at de voksne skal kunne ta hensyn til akkurat det,er andre barn der også! hilsen ei som jobber i bhg

Det er jo en grei hovedregel, men hvis barnehagen sier de kan holde barn inne må de jo også gjøre det!

Om bhg sa at de skulle holde henne inne, så hadde jeg blitt PISST om de hadde tatt henne ut ja..
Men her er det sånn: kan de ikke delta på en "vanlig" dag, må de holde seg hjeme....

Er det ikke verre for immunforsvaret etter en pinicillinkur med barnehagebassilusker enn med frisk luft?

oj her hadde jeg fått masse svar bare på en dusj :)

Svare på litt forskjellig da:

BitzyhogJulia
Det vet jeg ikke... Det har jeg faktisk ikke spurt legen om... Jeg fikk bare beskjed om å holde henne inne til og med torsdag, og at hun godt kunne være i barnehagen om de syns det var ok og kunne tilrettelegge. for hun "føler seg frisk" noe som betyr at hun kjeder seg og er sur hjemme og bare maser etter bhg. Så han sa at det var sikkert lurt.

dere som sier dette med at barna må gjøre det samme:
Jeg snakket med bhg om dette i forkant, og forklarte det. Og sa også at jeg kunne ha henne hjemme, hvis det ikke var kapasitet, og at det ikke var noe problem, da jeg var hjemme uansett med lungebetennelse.
Det jeg fikk til svar var at de gjerne ønsket å ha henne der, hun er så godt likt av de andre barna og det er tydelig hvordan hun trives der. De hadde tilogmed rint 2 dager før dette og spurt om dhun kom snart (visste at hun var sykmeldt ut hvertfall dne uken) og sa selv at hun måtte gjerne komme på halv dag eller annet om hun orket. (Det er egentlig en veldig inkluderende og fin bhg, har alltid likt dem)

Nei det er ikke lurt å kødde med lungebetennelse. Hun har også Astma, og derfor sitter den lengre og har lettere for å blusse opp. Legen mente hun var frisk (ingen crp eller noe tegn på sykdom) men pga astmaen ville den lett kunne blusse opp om hun ikke tok det med ro første uken etter antibiotikakur.
Og at hun da måtte bli fulgt opp i bhg, og hentes om hun virket sliten før hun normalt er sliten. Og ikke være ute fremt til torsdag.

Det var ikke en vikar, var samme dame som lovet å holde henne inne osm var der, og også 2 andre faste som visste dette fra de hadde blitt fortalt det.

ORIGINAL: [Malin]

Er det ikke verre for immunforsvaret etter en pinicillinkur med barnehagebassilusker enn med frisk luft?

Nå vet jeg ikke, men jeg tror trekken og det å "herje" ute i litt kaldt vær ikke var så heldig de første dagene, pga astmaen og lungebetennelsen som nettopp var...
Men jeg er enig i at jeg alltdi har hørt at "frisk luft er så sunt"... Jeg spurte rett og slett ikke legen om hvorfor han mente dette, så det kan jeg ikke svare på..

Jeg er bare litt redd for å at hun skal bli syk igjen, og ønsker å høre på legen på dette... Har selv lungebetennelse nå, og syns det er svært kjipt, siden det er få medisiner jeg kan ta pga graviditeten.. hehe :)

ORIGINAL: Ninen D

Hun har også Astma, og derfor sitter den lengre og har lettere for å blusse opp.
da er det litt anderledes siden barne har astma, da ska jo barnehagen uasett lege til rette for at barne ska kunne delta
men som sagt legen vi bruker sier uansett at frisk luft er bra selv med astma barn,men i begrenset perioder når det er det kaldeste og det gjelder hvis det er kaldere en -10grader og mye vind

her påskolen og bhg som ungene går i er det en "regel" om at er dem ikke i stand til å være ute så skal dem holdes hjemme.
dette p.g.a at dde fleste barnehager og skoler ikke har ressuser til å la en voksen person passe en unge som må være inne.

ORIGINAL: Lulla83

ORIGINAL: Latterfrosken

ja, kommer nok ikke til å være "sint"...
Det er jeg ikke god på uansett, kun skriflige utblåsninger her :P

Kommer til å spørre pent, og også si at om de ikke har resureser, er det helt ok å si det til meg, jeg får ikke pes fra jobb om jeg blir jhemme eller noe, så det skal de ikke tenke på...

Nå får hun være ute fra torsdag av, og jeg kommer også til å sende med utetøyet igjen i morgen, er jo meldt utrolig bra vær...
Så tenker jeg sånn at jaja, er hun inne så er hun det, og er hun ute går det vel sikkert ok..

Men kommer til å være mer tydelig på at de ikke trenger prate meg etter munnen, som det virker som de gjør..

Hm, har de sagt det var greit bør de holde det å! Så var jeg deg, ville jeg tatt på meg "morsk" stemmen og ringt styrer imorgen tidlig! Ikke for å kjefte og henge ut en ansatt ( for alle kan gjøre feil) men til info! Si det du skriver over her ang astmaen osv.

Back
Topp