Overproduksjon

Knerthen

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Sitter å leser på ammehjelpen om overproduksjon og lurer på om dette kan være problemet vårt.

Så lurer jeg på om noen har hatt dette problemet og hvordan gikk det for dere?

Ja. Prøvde å inteevallamme. Men klarte aldri tømme brystene. Så stabilisere seg vel selv rundt 6 mnd.

Ja jeg hadde det problemet. Jeg hadde ekstrem overproduksjon og de første mnd gikk jeg med brystspreng hele tiden og baby vokste fort. Å intervallamme 3t pr bryst funket ikke for meg, jeg delte døgnet 3- dvs 8 t pr bryst. Slik holdt jeg på i ukevis for om jeg byttet før økte produksjonen igjen.

Husker de første mnd brukte jeg en pakke med ammeinnlegg på noen dager. Vurderte bleier på brystene for det lakk igjennom. Måtte bytte ammeinnlegg under amming for det ble fullt og rant igjennom genser og der som var. Jeg lakk til og med råmelk på sykehuset.!

Been there. Med lillebror pumpet 400 ml råmelk når vi kom fra sykehuset dag nr 2!
Ammet kun på et bryst a pr amming, men måtte pumpe endel for å bli kvitt klumper. Det gikk seg til etter 3 mnd. Gutten hadde mer enn dobblet fødselsvektet på 6 ukerskontrollen☺

Litt redd det vil bli sånn her også.. Både mormor og mamma har slitt med å få tømt brystene... Og jeg har arvet så og si alt mamma hadde av symptomer under svangerskapet og brystene har lekket i over halve svangerskapet og de lekker til tider mer enn jeg hører av andre.. Innleggene er til tider tunge... Og ikke bare dråper som mange forteller om...

Dere får prøve å nyte det, luksus problem:p jeg slet meg ut i flere mnd ved å pumpe og amme annen hver time døgnet rundt, vørterøl, hormonspray og alle slags kjerringråd for å få igang melkeproduksjonen, men det funket ikke:( det er utrolig hardt å ikke kunne mate barna sine med det beste de kan få, så dere får prøve å nyte det at dere klarer selv om dere har for mye:)

Dere får prøve å nyte det, luksus problem:p jeg slet meg ut i flere mnd ved å pumpe og amme annen hver time døgnet rundt, vørterøl, hormonspray og alle slags kjerringråd for å få igang melkeproduksjonen, men det funket ikke:( det er utrolig hardt å ikke kunne mate barna sine med det beste de kan få, så dere får prøve å nyte det at dere klarer selv om dere har for mye:)
Det er ikke bare rosenrødt å ha for mye melk. Mye vondt og jeg får lett tette melkeganger og begynnende betennelse. Frøkna setter melk i vrangen hele tiden, er stresset ved puppen, får mye luft i magen, som igjen resulterer i mange turer opp på natta for å få ut luft. Jeg tror både for lite og for mye melk er like ille :)

Luksusproblem er det overhodet ikke med for mye melk.. Når man sitter der med hovne, sprengte bryst, tette melkeganger og kanskje brystbetennelse også, såre brystvorter, soppinnfeksjon i brystene som følge av at man konstant er fuktig og baby som hyler i frustrasjon fordi den ALDRI får mulighet til å die normalt er det utrolig provoserende å høre at man har ett luksusproblem..

Overproduksjon er ett stort problem for dem det gjelder, både mor og baby. Like mye ett problem som å ha for lite melk, og i mange tilfeller vanskeligere å gjøre noe med.

Var ikke meningen å tråkke noen på tærne og være nedverdigende ved å kalle det luksus problem altså:p jeg bare hadde gjort alt selv for å klare å gi mine barn noe annet enn melkeerstatning, lå ikke noe mer bak det enn det:)

Var ikke meningen å tråkke noen på tærne og være nedverdigende ved å kalle det luksus problem altså:p jeg bare hadde gjort alt selv for å klare å gi mine barn noe annet enn melkeerstatning, lå ikke noe mer bak det enn det:)

Jeg skjønner at du sikkert ville ha bytta. Jeg måtte kutte ammingen med første men så det aldri som et nederlag å måtte gi erstatning jeg da...

Men jeg skal love deg at det er ikke mye hyggelig å ha for mye melk. Han får aldri tømt et bryst og det renner konstant. Og selv om han nå henger i puppen hver 1-2 time så får jeg igjen vonde klumper i brystene. Og på toppen av det hele vil han ikke ta det ene brystet så har det er konstant fult og fosser når jeg ammer... og dette er bare i tillegg til at han hyler av magesmerter pga luft og gulper som bare det...

Jeg slet med dette, og snakket med ammepoliklinikken... Fikk anbefalt heltømming og blokkamming/intervallamming, og da gikk det seg til etter noen uker... Måtte tømme tre ganger, og øke intervallene til 5 timer, men når frøkna var ca 3 mnd hadde det ordnet seg :)

Jeg sleit med dette nærmest hele ammeperioden. Ble muligens bedre fra åtte måneder etter fødselen, men syntes det var mye stress altså. Slitsomt. Håper det ikke varer like lenge for din del. Prøvde alt, men ingenting hjalp, annet enn å vente til han ammet kun to ganger om dagen, da ble det mye bedre.

Luksusproblem er det overhodet ikke med for mye melk.. Når man sitter der med hovne, sprengte bryst, tette melkeganger og kanskje brystbetennelse også, såre brystvorter, soppinnfeksjon i brystene som følge av at man konstant er fuktig og baby som hyler i frustrasjon fordi den ALDRI får mulighet til å die normalt er det utrolig provoserende å høre at man har ett luksusproblem..

Overproduksjon er ett stort problem for dem det gjelder, både mor og baby. Like mye ett problem som å ha for lite melk, og i mange tilfeller vanskeligere å gjøre noe med.
Signerer den......

Jeg har etter god hjelp fra ammehjelpen fått kontroll over problemet. Jeg har fortsatt mye melk og det kommer rennende ut men ikke på langt nær slik som det var. Merker stor bedring på lillebror også.

Back
Topp