Overproduksjon og såre brystknopper

A009

Flørter med forumet
Februarhjertene 2025
Ammingen er krevende for meg og lillegutt. Brystene er så overfylte og harde at han ikke får tak (må bruke skjold) da han har litt stramt tungebånd. Får beskjed om å unngå å pumpe fordi det kan øke produksjonen ytterligere. Jeg har i tillegg blitt veldig sår på brystknoppene og purelan har liten effekt på meg. Må pumpe MYE for at trykket skal lette, men de er likevel for harde for han. Klarte å amme han vanlig frem til melken kom for fullt på dag 3. Trenger sårt tips!

Multi-mam kompresser har vært min redning! Helt fra første stund har jeg brukt det forebyggende, mellom hver amming (i oppstarten)

Du har sikkert lest deg opp inne på Ammehjelpen.no ..? Cottermanns grep en liten stund før amming kan gjøre det lettere for lille å få tak.

Det er lite som er mer frustrerende når ammingen blir problematisk.. men det er hjelp å få :Heartred Du kan også ringe ammehjelper helt gratis, det har jeg benyttet meg av tidligere -og hjalp mye.

Signerer den over her! To ting var veldig effektive for meg når det gjaldt såre bryster; tok et pillebeger eller noe med tilsvarende str. og fylte med sterilt saltvann. La knoppen nedi, og la meg bakover slik at hele knoppen fikk saltvann. Byttet bryst etter to min. Da renset jeg det for bakterier (tror jeg hvert fall), og deretter brukte jeg Multi mam. Jeg har kjøpt to pakker, for jeg VET jeg kommer til å bruke dem denne gangen også. De er helt fantastiske! Var ikke langt fra hele døgnet første par ukene at jeg gikk med dem.

Ammehjelpen :love7 du kan også håndmelke ut litt melk - og etter amming gi denne melka, eller ta vare på den til seinere, slik at du får tømt ut det første som gjør at brystet blir så hardt. Hamburgergrepet syns jeg er så beskrivende. Klem brystet som en stor hamburger i den vinkelen som babyen naturlig ville spist en hamburger. Babyen er så liten, har liten munn, og ingen trening på å spise på denne måten. De trenger hjelp til å få gode tak i starten.

Dette kommer til å gå fint :Heartbigred du gjør en kjempejobb! Det blir bedre!

Ammingen er krevende for meg og lillegutt. Brystene er så overfylte og harde at han ikke får tak (må bruke skjold) da han har litt stramt tungebånd. Får beskjed om å unngå å pumpe fordi det kan øke produksjonen ytterligere. Jeg har i tillegg blitt veldig sår på brystknoppene og purelan har liten effekt på meg. Må pumpe MYE for at trykket skal lette, men de er likevel for harde for han. Klarte å amme han vanlig frem til melken kom for fullt på dag 3. Trenger sårt tips!
Har hatt samme problemet. Dritvondt! Brukte heltømming og intervalltømmings-metoden. Tok 2-3 dager å komme ned på akseptabelt nivå, og litt flere dager på å bli helt smertefri. Istedenfor påfølgende heltømming så brukte jeg naturen bond silikon"pumpe" på laveste vakum for å samle melk fra motsatt bryst av hva jeg ammet på, for å få bort litt spreng og forebygge tette melkeganger (maks en gang om dagen på hvert bryst) helst ikke hver dag). Viktig å ikke pumpe! Da får man en enorm produksjon. Jeg brukte også lillefinger for å roe ned baby etter hovedmåltidet, for om jeg lar baby bruke brystet som trøst og ro, så stimulerer det til mer produksjon hos meg og må begynne på nytt. Når produksjonen er under kontroll er baby mye mer tilfredts og har ikke vondt i magen eller eksplosive grønne bleier lenger. Så det går fint å trøste med pupp nå.

Nå ammer jeg en gang på hvert bryst, ca hver 3.time(hver 4-5 time på natt), da dette er behovet til baby. Om baby trenger litt påfyll for søvn, så ammer jeg på samme bryst som jeg ammet på sist. Om jeg "vindusvisker-ammer" så har jeg dobblet produksjonen innen et døgn.

Noen andre som har fått blåmerker på puppen? Oppdaget blåmerke på høyre pupp i dag, ett på kanten av areola og på huden rett ovenfor, på oversiden av puppen. Samtidig har det også begynt å gjøre vondt å amme, så lurer på om baby er litt «hardhendt» og at ser derfor gjør vondt og det har kommet blåmerke.. venstre pupp er helt fin, gjør ikke vondt å amme på den bortsett fra de første takene når hun har koblet seg på. Ammingen er utover dette helt uproblematisk. Har time hos helsesykepleier over helga, tenker å ta det opp da hvis det ikke blir bedre ila helga.

Back
Topp