Overnatting

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Vi har ett par ganger passet en jente som er to år eldre enn gutten vår på 3. Hun har da sovet inne hos gutten vår, noe han syntes var stor stas. Han spør stadig vekk om han kan få ha den og den på overnatting.

Han nevner sjeldent på at han vil overnatte borte (føler ikke jeg er helt klar for det).

Hvor gamle synes dere barna bør være før de får overnattingsbesøk/overnatter borte?

(Nå tenker jeg ikke på planlagt barnevakt hos feks besteforeldre, men venner).

Tror det spørs veldig på barna. Mine er 4 år og 6 år, og ingen av dem er klare for venneovernattinger ennå. 4-åringen er for avhengig av mamma og storebror (de deler rom), og vil ikke sove alene hos andre. 6-åringen er for styrete, og alt for lite kveldstrøtt. Han trenger ro rundt seg for å legge seg, og jeg mistenker at det bare ville blitt styr å prøve å legge seg sammen med venner. Ingen av vennene deres har snakket om overnatting, og jeg har ikke hørt at noen av de andre i 1.-klasse her overnatter hos venner heller.

Jenten min på 6 år har overnattet hos ei venninne flere ganger :) og motsatt..

Min på 7 har hatt overnattings besøk av en klassevenninne :) hun har ikke vært selv, for hun tør rett og slett ikke. Venninnen er litt tøffere, så da sover hun heller her :) 5 åringen maser støtt og stadig, men er ikke noen av hennes venner som tør og hun har ikke blitt invitert til andre enda. Hun begynner på skolen til høsten.

Mi på 4 elsker å overnatte hos bestevenninna si! Hun er også her på overnatting ☺

Tenker at mor må være klar for det, og det må forelderen til det andre barnet.

Synes det er helt opp til barna og foreldrene, veldig individuelt. Vi har hatt venner av snuppa på overnatting siden de var ca 2 år, og hun har også sovet hos dem (nå er hun 6). Men har også vært venninne med mødrene dems, så mer naturlig for oss enn å spørre noen hvor jeg ikke kjenner foreldrene like godt.

Mi på 5 har ikke ligget over annet enn hos søskenbarnet, men det blir jo noe annet. Ser ikke for meg noe overnatting med/hos venner riktig enda. De snakker om det sammen men har ikke spurt :)

Venner av barnet og ikke av foreldrene? Slutten av bhg...?

Samboern har ei datter på 6år, som er masse hos oss. Hun har hatt nabo jenter på overnatting flere ganger. Hun tørr også å ligge borte. Syns forledrene bør kjenne foreldrene, og vite at barna er klare for å overnatte borte :-) alder har nok ingen betydning da. Men ser at det blir mest aktuelt ved skole alder :)

Jentungen har sovet borte hos venninner flere ganger. Nå er hun 5 år. Har før dette sovet over hos både fetter/kusine av pappaen og en annet vennepar.
Jeg tror dette har litt med hva foreldrene gjør fra barna er små........altså,jeg tror det er viktig at de tidlig lærer å kunne sove borte ei natt fra mamma og pappa.
Våres jente sov vel borte hos noen i familien når hun var ca.1 år gammel og siden har det gått slag i slag. Har ALDRI hatt noe problem med å sove hos andre og vi foreldre nyyyyter litt tid sammen bare vi to. Tror alle har behov for litt kjærestetid og det er IKKE noe å være redd for å sende barnet bort på overnatti g.

Eldste på 6 år har hatt overnatting av venne, samt overnattet hos venner en stund nå. Var barna selv som begynte og spørre/avtale overnatting. Synes det er helt greit og veldig koselig!

Back
Topp