Overmater baby?

Hansmamma

Forelsket i forumet
Gutten er 1 mnd og 1 dag gammel, jeg delammer på grunn av ikke nok melk (klarer å pumpe ut 400 ml ila et døgn. Jeg pumper 6-9 ganger, 30min/gang dobbelpumping). Han får derfor både mme og morsmelk i flaske. Han har vært veldig urolig i dag, hyltegråt på stellebordet, ser ut som vondt i mage, har mye luft, at man kan høre lyder i magen hans, masse promp og rap. Prøvde å legge ham på mage litt, og masserte mage... Han spiser vanligvis 800+ml, men har spist allerede 980ml mme idag og det pleier å være et måltid til. Han hadde nesten kun morsmelk igår, men også på grunn av det er det nesten ingen morsmelk i dag ( har pumpet i løpet av dagen, så nå er det rundt 300 ml). Han sover som regel ca. 2 timer om gangen uansett hvor mye han spiser.

Jeg er redd for å ha gitt eller gi ham for mye mme, og det kan forårsake enda mer luft og vondt i magen, og skade magen...leste i en gammel tråd at man ikke kan gi mer enn 1000 ml mme per døgn for så små, men det er ingen grense på morsmelk. Jeg har gitt ham flakse med mme i dag når han gråter og er utrøstelig, da spiste han litt før han snudde hode og kavet igjen, så ville han ha melk igjen, har vært sånn stor del av dagen i dag, han var våken i 4 timer fra kl 8 til 12 og vekslet mellom å ville ha melk og kavet. Så gjorde han det igjen nå, vi har lagt ham i senge nå etter 3 timer. Han er jo trøtt, men ser ikke ut som at han klarer å finne ro pga luft, et eller annet plager ham veldig. Hva bør jeg gjøre? Gir mer melk når han viser tegn?

Han kan ikke ha økedøgn? Høres ut som min lille (bare 14 dager gammel) som kaver og ikke klarer å bestemme seg for om hun er mer sulten eller om hun bare er trøtt, plaget med luft ect. Jeg ville ikke gitt mer mme før du faktisk er sikker på at han er mer sulten og ikke bare søker ro, smertelindring, trøst ect. Og om det er økedøgn så er det bare å holde ut, tilby puppen ofte og la han herje.

Vi ga altfor mye mme når hun bare var noen dager gammel. Men det gjorde aldri noe, hun bare ble veldig slått ut dagen etterpå igjen. Vi vet fortsatt ikke om det var økedøgn eller noe annet, men hjelpes hva hun kavet, jeg ble så sliten. Hun fikk mme på kopp så mengden hun fikk i seg var enorm, og på veldig kort tid. Hun kastet opp mye og vi skjønte fortsatt ikke at hun hadde fått altfor mye. Uansett: ikke sikkert jeg svarer på spørsmålet ditt eller kan gi noen tips/råd men høres veldig normalt ut. Og at du gjør alt du kan for at din lille skal ha det bra :Heartred

Jeg sliter med samme problematikk! Bortsett fra at han ikke får flaske, så har ingen anelse hvor mye han får i seg. Men har funnet ut at han viser samme tegn til vondt i magen som ved sult (altså at han gir sulttegn ved magevondt). Så da spiser han litt og roer seg midlertidig, men kaver og griner like mye rett etterpå og får enda mer vondt i magen. Det blir en ond sirkel, der baby har vondt i magen, spiser og får enda mer vondt i magen og spiser litt til og så har vi det gående.. Så her har jeg begynt å følge klokka. Lar det gå minst 2.5 time mellom hvert måltid, og prøver å roe han på andre måter. Magemassasje, sykling med beina, ligge på magen over lårene mine og smokk. Som regel viser det seg at han faktisk ikke var sulten, men hadde luft i magen eller avføring på vei.

Gutten er 1 mnd og 1 dag gammel, jeg delammer på grunn av ikke nok melk (klarer å pumpe ut 400 ml ila et døgn. Jeg pumper 6-9 ganger, 30min/gang dobbelpumping). Han får derfor både mme og morsmelk i flaske. Han har vært veldig urolig i dag, hyltegråt på stellebordet, ser ut som vondt i mage, har mye luft, at man kan høre lyder i magen hans, masse promp og rap. Prøvde å legge ham på mage litt, og masserte mage... Han spiser vanligvis 800+ml, men har spist allerede 980ml mme idag og det pleier å være et måltid til. Han hadde nesten kun morsmelk igår, men også på grunn av det er det nesten ingen morsmelk i dag ( har pumpet i løpet av dagen, så nå er det rundt 300 ml). Han sover som regel ca. 2 timer om gangen uansett hvor mye han spiser.

Jeg er redd for å ha gitt eller gi ham for mye mme, og det kan forårsake enda mer luft og vondt i magen, og skade magen...leste i en gammel tråd at man ikke kan gi mer enn 1000 ml mme per døgn for så små, men det er ingen grense på morsmelk. Jeg har gitt ham flakse med mme i dag når han gråter og er utrøstelig, da spiste han litt før han snudde hode og kavet igjen, så ville han ha melk igjen, har vært sånn stor del av dagen i dag, han var våken i 4 timer fra kl 8 til 12 og vekslet mellom å ville ha melk og kavet. Så gjorde han det igjen nå, vi har lagt ham i senge nå etter 3 timer. Han er jo trøtt, men ser ikke ut som at han klarer å finne ro pga luft, et eller annet plager ham veldig. Hva bør jeg gjøre? Gir mer melk når han viser tegn?
Kan være han er på gråtetoppen eller på vei opp. (Kan være helt andre ting også altså). Det er veldig vanlig å ha en gråtetopp rundt 5-6 uker etter fødsel. Høres ut som din lille er rundt den alderen. I slike tilfeller blir det gjerne verre og verre mot 4-5-6 uker, også blir det plutselig vesentlig bedre. Mine har hatt sin topp ved fem uker. Uke seks var det «poff» over for første og gradvis bedre for andre (men han hadde refluks, så der slet vi også i mange måneder etterpå). Vi mistenker at nr. 2 hadde refluks på grunn av tarmfloraen. At jeg ikke spiste nok grønnsaker og for mye smågodt over tid, og dermed fikk en ugunstig tarmflora som gikk over til ham gjennom morsmelka/fødsel. Refluks kan ha en årsak, som man ikke alltid finner ut av. Det betyr ikke at det ikke kan bedres, man må bare prøve å finne ut hva som er årsaken for akkurat ens eget barn. Sier ikke at ditt barn har det. Det kan være ingenting, som en normal gråtetopp, eller det kan være noe å følge med på.

Så lenge han får styre når han får mat og ikke, og hvor mye (altså horisontal mating så han må jobbe for maten og den ikke renner inn i munnen hans), får nærhet, omsorg, søvn og rene bleier, så får han alt han trenger - og du gjør en god jobb! Ting blir bedre og du finner ut av hva som er riktig for ham!

Og du! Be om avlastning! Det er tungt å stå i slike perioder! Få ungen ut av huset med noen andre så du får hvilt deg f.eks.

Takk for alle råd og omtanker! Vi endte opp med over 1000 ml den dagen, av en kombinasjon av morsmelk og mme. Dagen rett etter drakk ham litt over 700 ml, og for dagene etter den har han ligget noenlunde stabilt på 850+ ml, med to dager over 900 ml. Den dagen med over 1000 ml kan være at det var økedag. Det ser ut som at han klarer å regulere det selv med at han spiste mindre dager etterpå.

Back
Topp