Overlock maskin

*atina*

Elsker forumet
Jeg har lyst til å spare til ei overlock maskin, men kan ikke så mye om det...

Hva slags overlock maskin har du?
Er du fornøyde?
Hva bør jeg se etter?
Hvor har du kjøpt den?

Håper det er noen som kan svare meg [:)]

Jeg har babylock imagine wave. Denne får du uten wave søm til ca 9000,- den er super for nybegynnere da den er lett å tre(putt tråden i et hull trykk på en knapp så gjør maskina resten selv) den har også automatisk trådspenning, noe som gjør at du slipper instillinger når du bytter stofftyper.

Jeg har Janome MyLock 644D som er kjøpt HER.

Har ikke hatt den så lenge, men er veldig fornøyd med den så langt. [:)]

På www.sykroken.net er det mange som har den, og utenom at den bråker litt har jeg ikke hørt mye negativt om den der inne iallefall. [;)]

Lurer også på dette... Men hvordan er overlocken som er på vanlige maskiner? Duger ikke den i det hele tatt?

ORIGINAL: Stinius

Lurer også på dette... Men hvordan er overlocken som er på vanlige maskiner? Duger ikke den i det hele tatt?

Vanlige maskiner har ikke overlock, men de kan ha en falsk overlocksøm. Overlockmaskiner både kutter, syr sammen og kaster over sårkantene i en operasjon. [:)]

ORIGINAL: Mavir

Vanlige maskiner har ikke overlock, men de kan ha en falsk overlocksøm. Overlockmaskiner både kutter, syr sammen og kaster over sårkantene i en operasjon. [:)]

Aha. Ja det var det jeg lurte på. Hvordan denne funksjonen virket. Men pokker så dyre de er da![:@]

ORIGINAL: Mavir

Aha. Ja det var det jeg lurte på. Hvordan denne funksjonen virket. Men pokker så dyre de er da![:@]

De er ganske dyre ja, men jeg har brukt min til nesten alt jeg har sydd etter at den kom i hus, så jeg angrer ikke et sekund på investeringen [:D]

Men nå har jeg drevet å sydd i tre år ca, så visste på forhånd at det ikke var en døgnflue-hobby. [;)]

Men har sydd mye klær osv. før jeg fikk denne i hus, så man klarer seg godt med en vanlig maskin også, det bare tar litt lengre tid og krever mer nåling osv hvis man skal sy i elastiske stoffer. Jeg har i tillegg brukt overtransportør (den drar stoffet på oversiden også) på min maskin når jeg har sydd i elastiske stoffer, og dette føler jeg gir et bedre resultat. [:)]

Tusen takk for innspill!

Babylockmaskina har jeg blitt anbefalt tidligere også. Har veldig lyst på den altså! Men synes den er litt dyr... Er veldig fasinert av det treingsystemet på den!

Den Janomemaskina ser jo også fin ut, og det blir jo en helt annen pris. Hvordan er det å tre den da? Tar det lang tid før dere blir fortrolige med de? Mye prøving og feiling?

Janome maskinen er en god maskin det også. Krever litt mer når den skal tres, og når du bytter stofftyper. Men absolutt ikke noe dårlig kjøp!:)

Jeg har en hobbylock fra PFAFF, som står og er egentlig litt sliten etter 12 år i tjeneste, men vi leter etter ny kniv, så kan den kasnkje få noen år til på baken. Så, mens jeg leter etter ny kniv (ikke så lett med reservedeler på når maskinene begynner på komme litt oppi åra), så kjøpte jeg meg en Babylock Imagine Wave. Og jeg ER så FORNØYD!!!! Den koster mer enn f.eks Janome sin, men duverden for en forskjell det er på denne og en "vanlig overlock". Vel verdt pengene om man ser det som en langsiktig invistering og masse masse flotte timer med syglede i fremtiden, men når det er sagt, så er sikkert en liten litt rimeligere maskin helt ok også (har ikke erfaring med veldig billige overlocker, for Pfaffen kostet 7000,- for 12 år siden, og det var ikke lite penger da heller). Kommer alt an på bruken og hva man forventer av maskien.

Men, jeg ville tatt turen innom flere butikker som har forskjellige merker og få prøvesydd litt, for det er forskjeller på alle sammen og "en sko passer nødvendigvis ikke alle føtter", så det er litt en smakssak også.

Kan jo nevne PFAFF, Husquarna, Bernina, Singer i tilleg til Janome og babylock som merker det kan være verdt å se på.

Masse lykke til i letingen...

Back
Topp