Overivrig arbeidsgiver!?

Jeg møtte ikke opp. Sa jeg var sengeliggende (noe jeg forsåvidt er). Spurte henne om det var nødvendig, i og med at jeg i utgangspunktet er sykemeldt ut denne uka her! :)

Men tenker du at du er tilbake igjen neste uke?
Sjefen min skrev i Mail at jeg måtte si fra om jeg ønsket en samtale om tilrettelegging. Syns det var en Ok måte å gjøre det på når man bare har vært sykemeldt 2 uker ☺ ikke bare kalle inn. Ikke sikkert det er nødvendig eller hensiktsmessig i det hele tatt.
Sist graviditet slapp jeg de "obligatoriske" med NAV også

Hei,

Jeg jobber en del med dette og synes egentlig dette var et flott og raskt tiltak av din leder. Jeg forutsetter da at legen din kun har fått en sykmelding og ikke aner hva det kan være som feiler deg.

Iht reglene så skal arbeidstaker og arbeidsgiver sammen utarbeide oppfølgingsplan innen fire ukers sykemelding. Det betyr imidlertid ikke at man må vente i 3,5 uke før man tar en slik oppfølgingssamtale. Veldig mange får jo en sykemelding som varer til og med fredag, og så blir man liksom frisk i helgen og kan jobbe mandag igjen. Som leder hadde nok jeg tenkt at jeg kan ta samtalen nå, for å høre om vi kan tilrettelegge for noe, evt hjelpe med annet slik at man kan komme delvis tilbake og rett og slett bare ha en god dialog.

Og, som andre har skrevet over, man er på ingen måte forpliktet til å fortelle hva som er årsaken. Det man må er å opplyse det som på fint heter "restarbeidsevne" eller altså om man kan jobbe noe, og evt med hvilke oppgaver man kan jobbe.

Bare for og gi en liten oppdatering her så er arbeidsgiver så bitter for at jeg er sykemeldt, at nå nektet han meg utbetaling av sykepenger! Så nå blir det "krig"! :-(

Er det ikke noen du kan ta det opp med? Fagforening eller noe lignende?

Jo, jeg har sagt til arb.giver at dem har 3 dager på seg til og overføre pengene, ellers så tar jeg saken til fagforeningen..... Orker ikke diskutere frem og tilbake dag etter dag, han MÅ jo betale første 16 dagene så er jo helt patetisk av han og være sånn!

Jo, jeg har sagt til arb.giver at dem har 3 dager på seg til og overføre pengene, ellers så tar jeg saken til fagforeningen..... Orker ikke diskutere frem og tilbake dag etter dag, han MÅ jo betale første 16 dagene så er jo helt patetisk av han og være sånn!
Fikk vite med legen idag at arbeidsgiver har rett på refusjon av sykepenger fra dag 1 når det er svangerskapsrelaterte. Så kan være arb.giver mister det, men er fortsatt helt feil av de å trakassere deg som de gjør

Fikk vite med legen idag at arbeidsgiver har rett på refusjon av sykepenger fra dag 1 når det er svangerskapsrelaterte. Så kan være arb.giver mister det, men er fortsatt helt feil av de å trakassere deg som de gjør
Arbeidsgiver kan få refundert sykepenger koplet mot svangerskap i inntill 12 uker, dvs at de ikke mister de pengene, de får de bare litt seint.
Og om du er i uke 6 nå, kan du vente til uke 17 med å fortelle og de har likevel tid på seg for å ordne med å få tilbakebetalt.
Samme gjelder vel forøvrig fravær knyttet til legebesøk - har rett til lønna fravær (gitt at det ikke er mulig å få legetime utenom ordinær arbeidstid) og jobben kan få tilbake dette.

Forøvrig helt enig med andre her -på ingen måte innafor å utsette utbetaling av lønn/sykepenger. Sak for fagforening el.

Back
Topp