Overhysterisk versus uansvarlig??

Seeki

Glad i forumet
Veit at temaet svineinfluensa har vore oppe til diskusjon ørten ganger her inne.. men eg må seie eg føler meg skikkelig skvisa!! Eg syns det har blitt mykje propoganda i media om dette og at folk har blitt hysteriske. Hadde ikkje eg vore gravid, så hadde eg nok ikkje brydd meg på same måte..

Men så er da eg gravid og kva gjer eg?? [8|]
Det ryktes no at vi har fått smittede pasienter inn på sjukehuset som eg jobbar på, men det har ikkje komt på avdelinga der eg jobbar enda. Men det er jo berre spørsmål om tid! Samboeren min er veldig redd for at eg skal få svineinfluensa, med tanke på at vi har ei tulle på snart 3 år som har astma i tillegg til at eg er gravid. Han meinar eg bør få meg ein sjukemelding med en gang smitten har komt til mi avdeling. Man er gravid, kor mange ganger i livet?? Korfor utsette seg sjølv for smitten? Vi har smitteregime som alle følger, men likevel... man vil bli meir utsatt, spesielt dei som er i risikogruppa, noko som gravide er..

Føler at eg vil bli overhysterisk, dersom eg spør om å få sjukemelding. Likeså, føler eg meg uansvarlig, dersom eg lar meg bli utsatt for smitten på jobb.

Kva hadde dere gjort i min situasjon? [:o]

ORIGINAL: Snopsi

Sykemeldt meg tror jeg.. 

Sign.... Det er som du sier, hvor mange ganger er man liksom gravid i løpet av livet?!?! Syns det er den beste unskyldningen ever, di anbefaler jo gravid og helst holde seg innendørs.... [;)] 

Sykemeldt meg tror jeg.. 

Jeg har vært i noe av det samme dilemma som deg. Har ikke en datter på 3 år med astma da men er jo og gravid.
Samboer ønsket at jeg skulle  sm meg. Men tilslutt etter å snakket med fagansvarlig på jobb så bestemte jeg meg for å ikke sm meg. Men det er ikke lett det der.

Jeg ville nok sykemeldt meg.. for og være på den sikre siden.. bedre og gjøre det og være litt mer sikker, enn å få det og angre når man først har fått det..

Jeg ville ha sykemelt meg, ikke fordi svineinfluensa er faligt for oss *voksene oppegående mennesker* men fordi barnet kan få lettere hjerneskader av influensa sjenerelt... siden svineinfluensa smitte raskere ville jeg ikke tatt sjangsen når det kan bli unngått=)

ORIGINAL: LiseMaria

Jeg ville nok sykemeldt meg.. for og være på den sikre siden.. bedre og gjøre det og være litt mer sikker, enn å få det og angre når man først har fått det..

e vell bære dumt å utsett seg førr unødvendi smittefare[&:]
e jo ikke lenge tell man går ut i permisjon uansett, så man kjæm ikke tell å va sykemeldt lenge.

jeg vet sannelig ikke hva jeg ville gjort jeg - personlig har jeg valgt å ikke bry meg nevneverdig om smittefaren, da jeg ikke har hatt influensa før og mener at jeg er en sunn og frisk person... jeg var til og med på Dublin-tur i helgen, med flyplasser, shoppingsentra og alt slik reising innebærer... jeg tok mine forholdsregler, som å bruke håndgele hver gang jeg hadde vært på toalett, før jeg spiste og drakk noe, etc. Dersom smitten er så aggressiv som de sier i nyhetene så er det jo like sannsynlig å få det i butikken som noe annet sted - og vi kan da vitterlig ikke sitte inne resten av svangerskapet. På den annen side - den dagen det kommer noen smittede inn på avdelingen din bør du få jobbe på annen avdeling eller få svangerskapspenger (du skal ikke behøve å sykmelde deg da du ikkke er syk, men ikke kan jobbe på grunn av omstendigheter på arbeidsplassen)

Hei :-)

Sitter i noenlunde samme situasjon som deg, og har vurdert frem og tilbake hva jeg bør gjøre. Men har bestemt med for å avvente til jeg får snakket med jordmor på tirsdagen.

Sykemeldt meg tror jeg.. 

Kan du få ledelsen til å gi deg litt andre oppgaver - eks. forefallende papirarbeid eller noe? ellers så er jo ingen sikret så å si mot å bli smittet...Samboerene våre kan jo også være smittebærere. Og selv om vi er sykemeldte og låser oss inne hele dagen, så jobber de (evt barn går i barnehage)....

Jeg er også utrolig urolig selv - tar T-bane til jobben hver dag frem og tilbake 20 min. Og det er ALLTID folk som nyser og hoster! Føler nesten jeg har blitt en slags folkehater - ser potensielle svineinfluensabærere i alle litt syke folk.

I tillegg er det over 400 stk på jobb og mange reiser utenlands i forbindelse med jobben [&:]. Men det virker litt teit å sykemelde seg på grunn av "angsten for å blir smittet"...Da må man i prinsippet ikke gå ut noen plasser frem til termin (og holde andre familiemedlemmer inne).

Satser på å styrke immunforsvaret med å ta inn mengder frukt hver dag (Cvitamin og zink er viktig!). Har også lest om kinesiske urtete som de bruker nå i Kina for å behandle syke med (inneholder lakris, mynte og to urter til). Kan også brukes forebyggende. Så jeg tenkte å undersøke om man kan få tak i denne [:)].

Krysser fingerne for at vi alle holder oss friske!

Uff,jeg vet ikke helt jeg hva jeg ville gjort....

Jeg hadde sykemeldt meg...

Vi har fått et skriv på jobben fra bedriftshelsetjenesten at dersom noen på jobben har symptomer på forskjølelse skal de holde seg hjemme til de er bra igjen bare for sikkerhetsskyld, men siden du jobber et sted hvor de syke faktisk kommer til deg så hadde jeg sykemeldt meg til smittefaren er over.

Jeg syns ikke det er hysterisk så lenge smitten allerede er i ditt arbeidsmiljø..

Hadde f.eks. jeg sitti her på kontoret og vært redd for noen kanskje kunne fått det så hadde det vært hysterisk.. For her er det ingen smitte enda.. og ikke tror jeg det kommer heller..tar det veldig med ro på akkurat det [:)]

Tusen takk for alle svar!! [:)] Er så greitt å få litt feedback frå andre, når man er i tvil.
Tenkte eg skulle høre med sjefen og overlegane på avdeling mi, kva dei meinar. Meinar dei at det er tilstrekkelig å berre bli skjerma frå dei smitta, at eg slepp å gå inn til dei. Så må eg vel stole på det, det hadde vel dere også gjort? [8|]

Linker om informasjon om svineinfluensaen.
http://mammanett.no/graviditet/svineinfluensa_og_graviditet
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6129&MainArea_5661=6129:0:15,5029:1:0:0:::0:0&MainLeft_6129=5544:76924::1:6130:3:::0:0
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,5001:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:75149::1:5569:3:::0:0

ringe til legen og hørt..

ORIGINAL: babyboom09

Kan du få ledelsen til å gi deg litt andre oppgaver - eks. forefallende papirarbeid eller noe? ellers så er jo ingen sikret så å si mot å bli smittet...Samboerene våre kan jo også være smittebærere. Og selv om vi er sykemeldte og låser oss inne hele dagen, så jobber de (evt barn går i barnehage)....

Jeg er også utrolig urolig selv - tar T-bane til jobben hver dag frem og tilbake 20 min. Og det er ALLTID folk som nyser og hoster! Føler nesten jeg har blitt en slags folkehater - ser potensielle svineinfluensabærere i alle litt syke folk.

I tillegg er det over 400 stk på jobb og mange reiser utenlands i forbindelse med jobben [&:]. Men det virker litt teit å sykemelde seg på grunn av "angsten for å blir smittet"...Da må man i prinsippet ikke gå ut noen plasser frem til termin (og holde andre familiemedlemmer inne).

Satser på å styrke immunforsvaret med å ta inn mengder frukt hver dag (Cvitamin og zink er viktig!). Har også lest om kinesiske urtete som de bruker nå i Kina for å behandle syke med (inneholder lakris, mynte og to urter til). Kan også brukes forebyggende. Så jeg tenkte å undersøke om man kan få tak i denne [:)].

Krysser fingerne for at vi alle holder oss friske!

Trur ikkje at det er andre ting eg kan gjer, som papirarbeid og sånn. Det har vi jo folk til å gjer frå før.

Ja, man kan ikkje isolere seg fullstendig. Er ikkje det eg meinar. Smitten kan vere ute blant mannen i gata, men det kan man ikkje vite og heller ikkje ta andre forhåndsregeler enn å vaske seg godt, unngå folkemengder etc. Men når det er på arbeidsplassen, så kan man gjer noke med det. Dersom man bevisst, går inn til en som er smitta. Sjølvom vi har smitteregime, så er det en auka risiko. Las at folkehelseinstituttet råda gravide helsepersonell til å bli skjerma frå smittede pasienter. Så eg får høre med sjefen kva for tiltak ho har tenkt å sette i verk for oss gravide da, om smitten skulle kome på vår avdeling [:)]

Ta det opp med sjefen din. vil tru at sykehuset har en beredskapsplan på hvordan de skal håndtere svineinfluensa, så da bør de ha tenkt over hvordan de skal behandle gravide i den sammenhengen. Kanskje sjefen din ber deg ta ut sykemelding

ORIGINAL: lenemor

jeg vet sannelig ikke hva jeg ville gjort jeg - personlig har jeg valgt å ikke bry meg nevneverdig om smittefaren, da jeg ikke har hatt influensa før og mener at jeg er en sunn og frisk person... jeg var til og med på Dublin-tur i helgen, med flyplasser, shoppingsentra og alt slik reising innebærer... jeg tok mine forholdsregler, som å bruke håndgele hver gang jeg hadde vært på toalett, før jeg spiste og drakk noe, etc. Dersom smitten er så aggressiv som de sier i nyhetene så er det jo like sannsynlig å få det i butikken som noe annet sted - og vi kan da vitterlig ikke sitte inne resten av svangerskapet. På den annen side - den dagen det kommer noen smittede inn på avdelingen din bør du få jobbe på annen avdeling eller få svangerskapspenger (du skal ikke behøve å sykmelde deg da du ikkke er syk, men ikke kan jobbe på grunn av omstendigheter på arbeidsplassen)

Det er ikkje berre å få jobbe på en annen avdeling.. har hatt vanlig influensa en gang i mitt liv. Da var eg 15 år. Låg til sengs i 14 dager med høg feber, frostanfall, verk i kroppen, hovudverk etc. Då eg kom meg på beina igjen, så tok det 1 mnd før eg følte meg heilt bra igjen. Eg skjønnar godt at influensa kan ta livet av sjuke og svake mennesker. Eg trudde eg aldri skulle bli bra igjen. 6 veker tok det tilsammen. Nei, influensa er ikkje noke å spøke med...

Hm ja du har så rett i det med sjukemelding, eg er da ikkje sjuk. Men pga omstendigheter på arbeidsplassen gjer at eg ikkje kan jobbe..

Jeg er helt enig med deg i at media har gjort det hele til et svineinfluensa-hysteri, men når du er gravid og jobber med syke så bør du nok sykemelde deg hvis du møter stor smitterisiko på jobb. Man skal ikke ta sjanser heller, men hvis legene du jobber med anser det som trygt så hadde jeg nok stolt på det så lenge jeg selv hadde følt meg trygg.

Back
Topp