Overhørt om mobbing

Prox

Gift med forumet
Ei dame snakket med to av sine kolleger om at hennes sønn ikke ville be enkelte i bursdagen sin fordi de hadde feil klær og luktet..

Mor sto her å lo i gangen, hun syntes det var forferdelig fascinerende at ett barn på 6 år kan si, tenke og mene noe sånt!!
Hu fortalte at hu hadde bedt skolen om å vare gjøre som de ville med oppførselen til gutten..

Men altså, her står hun å ler.. Her står hun å får det til å høres ut som hun skryter over det 'smarte' barnet som allerede prøver å lure seg unna barn han har bestemt seg for at ikke er verdt sin tid..

Så det jeg grubler over, hvordan kan vi foreldre bidra til at barna våre har best mulig utgangspunkt til å akseptere alle? Hvordan kan vi forebygge og hindre atferd som kan gjøre at våre barn skader andre barn??

Uff, jeg hadde garantert ikke syntes det var morsomt! Jeg hadde opplevd det som trist om det var mitt barn som sa noe slikt, og hadde jeg snakket med noen om det så var det i fortrolighet med noen nære, for å lufte tankene og finne ut hva vi kunne gjøre.

Vesla har kommet veldig i en alder nå (6 år) hvor vi har hatt en del samtaler om hva man sier og gjør mot andre, og vi snakker mye om hvordan andre mennesker kan oppleve det vi gjør. Hun legger liksom mer merke til ting nå, og hun prater mer og kan reflektere over ting. For eksempel var vi i byen en dag, og en jente som var kanskje 4 år eller derom gikk forbi. Hun hadde luftige, flotte, lyse krøller, og vesla pekte rett på henne i forbifarta og sa høyt: Se på håret hennes! Da vi hadde gått forbi fortsatte hun jo med å si at: Det var veldig fint! Og hun mente det jo, men jeg måtte snakke med henne da om at det ikke var sikkert jenta hadde hørt det siste, og at hun kanskje trodde hun skulle si noe stygt. Så pratet vi om at man enten kunne si det slik at de andre ikke hørte det, eller man kunne passe på å si fine ting rett til folk så man var sikker på at de hørte det, fordi det er så hyggelig å høre, og det er så trist når man tror noen sier noe stygt om en.

Blir trist jeg. Hadde aldri ledd om mitt barn sa det.
Vi snakker mye om ar ikke alle er like men man skal være hyggelige mot alle
Samme her. Vi snakker også om hvordan mine barn hadde følt det om de hadde blitt ledd av\snakket om\ ikke fått blitt med på leken o.l. Ellers er det viktig at vi voksne både motsnakker om de sier slemme ting om andre mennesker og ikke minst spør hvorfor de sier slike ting. Vi må også opptre ordentlig foran de vi selv kanskje ikke liker så godt, men eksemplets makt er faktisk ganske stor og barn gjør slik de ser.

Blir trist jeg. Hadde aldri ledd om mitt barn sa det.
Vi snakker mye om ar ikke alle er like men man skal være hyggelige mot alle
Helt enig! Fryktelig trist at barn kan opptre på en slik måte og at foreldre ikke bidrar med andre innfallsvinkler. Jeg gjør på samme måte som deg, Kengu, med mitt barn.

Enig med Kengu, det der er trist og ikke noe jeg kan le av! Hadde det vært min unge hadde jeg tatt en skikkelig prat med han/henne og virkelig prøvd å snu den holdningen. Mobbing og utfrysing er noe av det verste jeg vet!

Stakkars dame som har det så fælt med seg selv:(

Jeg tenker at barn gjør det vi gjør, så det er viktig at vi er inkluderende. Og de hører alt vi sier, så det er viktig at vi ikke snakker nedlatende om andre. Argh den naboen der..... Kan virke uskyldig men lærer barn at det er greit å snakke ned om andre.

Jeg hadde nok syns det var veldig pinlig om mitt barn hadde sagt slik om andre, og hadde nok ikke turt å sagt det til noen andre, ihvertfall ikke stå å le av det.

Her er vi opptatt av at man ikke kaller andre mennesker ting, man sier ikke at noen er rar bare fordi de ser eller gjør ting annerledes enn oss. Man inkluderer alle, og dømmer ingen før man har blitt kjent med dem. Det er greit at man ikke trenger å være bestevenn med alle, men man skal ikke utestenge noen

Enig med Kengu, det der er trist og ikke noe jeg kan le av! Hadde det vært min unge hadde jeg tatt en skikkelig prat med han/henne og virkelig prøvd å snu den holdningen. Mobbing og utfrysing er noe av det verste jeg vet!
SamMe her, det er grusomt.! Min har selv blitt utsatt for det dessverre

Tenker jo at foreldres holdninger videreføres til barna.. Vil jo tro at dette er noe barnet har plukket opp av foreldre eller andre..

Her hadde det blitt en samtale med en gang om ungen min hadde sagt noe slik. Samtidig er det viktig at vi foreldre fokuserer på å ikke "baksnakke" andre oss i mellom, for disse barna har lange ører.

Heg hadde forresten også sagt hva jeg mente om saken om noen hadde stått å fortalt meg og ledd om et barn som hadde sagt noe slik..

Noen synes sine egne barn er bedårende uansett. Ganske kvalmende :(

Jeg tror mye går på å være rollemodeller og grensesetting. Nettopp det å si klart i fra at slikt ikke er greit istedenfor å le av det. Men mye er nok "instinkt" også. Man ser at mobbing foregår i dyreverdenen også, de svakeste blir plukket ut. Mennesker har evne til omsorg og empati for de svake - dette er også delvis instinktivt, men må også læres.

Det er godt det er mer fokus på det nå. Vi møtte dessverre en idiot av en styrer i bhg han gikk i

Noen bryr seg rett og slett ikke. Aner ikke hva som skjer i hodet på enkelte.
Min bror prøvde å si til en lærer at han ble mobbet, men læreren svarte at "neida, du blir ikke mobbet." Det var det.

Noen bryr seg rett og slett ikke. Aner ikke hva som skjer i hodet på enkelte.
Min bror prøvde å si til en lærer at han ble mobbet, men læreren svarte at "neida, du blir ikke mobbet." Det var det.
Styrere sa at inoen barn i bhg mobber for de vet ikke hva det er...

Back
Topp