Overgangsstønad..

Kattepus

Glad i forumet
Hva vil egentlig det si?? Har vært på nav for å søke om det, men må erlig innrømme at jeg ikke skjønner greia..
¨Det som er at nå har jeg 22500 brutto i mnd, men skal si opp jobben for å studere og da skulle jeg visst få full os... men hva vil jeg få???

12600 er full os.. men du får en del andre stønader i tillegg.. Barnetilsynstønad og utdanningstønad feks..

da vil du få ca 12000 minus evt skatt.. utdanningsstønad som stort sett er det et busskort koster, pluss en engangssum i august/studiestart til å dekke noe av bøkene.. jeg fikk ca 6000..
Du må søke om utdanningsstønad også. I tillegg kan du få dekket inntil 64% av barnehageutgiftene dine - det må du søke om. Et av kriteriene for å få dette er at du studerer.
Visse kommuner gir også familier med lav brutto inntekt et avslag i barnehageregningen, dette finner du ut av om du kontakter barnehagekontoret der du bor [:)]

dobbel barnetrygd,
os,
kan få dekka inn til 65% av bhg/dagmamma utgiftene dine.

stipend/lån?

barnebidrag?

bostøtte?

Ein liten advarsel ang OS og utdanning - har du fagbrev frå før av kan det vere litt tricky å få støtte til ny utdanning. Med mindre du ikkje kan fungere innan det du er utdanna til frå før...

Vanlig OS + stønad til barnstilsyn + utdanningsstønad = ca. 14 000 i mnd. I tillegg kjem barnetrygd og evt. bidrag (og bostøtte). Kan rekne med samla "inntekt" per mnd på 18 000 - 20 0000..

ORIGINAL: Hulder

Ein liten advarsel ang OS og utdanning - har du fagbrev frå før av kan det vere litt tricky å få støtte til ny utdanning. Med mindre du ikkje kan fungere innan det du er utdanna til frå før...

Vanlig OS + stønad til barnstilsyn + utdanningsstønad = ca. 14 000 i mnd. I tillegg kjem barnetrygd og evt. bidrag (og bostøtte). Kan rekne med samla "inntekt" per mnd på 18 000 - 20 0000..

Pluss eventuelt stipend[;)]

ORIGINAL: Delia

Som for oss med trygd (aka OS) omtrent berre blir lån, in the long run..[8D]

ORIGINAL: Delia

Som for oss med trygd (aka OS) omtrent berre blir lån, in the long run..[8D]

joa.. men det er jo greit med 7-8000 ekstra i mnd.. hun kan spare halvparten av det og cashe ut nesten hele lånet når hun er ferdig med utdannelsen..

Back
Topp