Overfallsvoldtekter 2009

ORIGINAL: opus dei

Tror ikke det har noe med manglende integrering å gjøre. Det blir etter min mening å "lete" etter en unnskyldning.
Tror det finnes "få" unnskyldninger for disse overgrepene uansett hvem som utfører dem. Selv om i disse tilfellene henvises til personer utenfor den vestlige verden.

Det finnes ingen unnskyldinger for voldtekt - men det kan pekes på forklaringer og medvirkende årsaker. Og ut i fra å klare å kartlegge disse, kan en forhåpentligvis endre noe et sted i prosessen for å bidra til å få ned antallet på voldtekter her til lands. Og da mener jeg også etnisk norske menn - har med holdningsarbeid å gjøre rett og slett.

Ikke "kvinnesyn" generelt. Men synet på "norske kvinner" ja, kanskje, pga rykter om oss som lettliva... Kvinnesynet generelt, er som regel ikke så gale. Hadde noen bølla med søsteren deres, hadde han dødd.

ORIGINAL: Juliette

Norge har vel ikke i nyere tid noen særlig historie å vise til når det gjelder overfall, mens i flere andre land er dette (alle typer overfall, ikke kun voldtekt)veldig utbredt og terskelen er derfor lavere for å begå slike (grusomme) handlinger..? Vet ikke. (som respons på akkurat det med overfallsvoldtektene)

Men så sga du jo ikkje mangen år tebage heller då før det nærmast va tabu å i det heila tatt snakka om voldtekt her i landet.

ORIGINAL: *Meya*

Ikke "kvinnesyn" generelt. Men synet på "norske kvinner" ja, kanskje, pga rykter om oss som lettliva... Kvinnesynet generelt, er som regel ikke så gale. Hadde noen bølla med søsteren deres, hadde han dødd.

Men kan ikke det gå like mye på ære - familiens ære?
Èn ting er å banke opp sin egen søster/datter/kone, men om noen andre menn prøver seg, da blir det månelyst.

ORIGINAL: Niiiitah87

Norge har vel ikke i nyere tid noen særlig historie å vise til når det gjelder overfall, mens i flere andre land er dette (alle typer overfall, ikke kun voldtekt)veldig utbredt og terskelen er derfor lavere for å begå slike (grusomme) handlinger..? Vet ikke. (som respons på akkurat det med overfallsvoldtektene)

Men så sga du jo ikkje mangen år tebage heller då før det nærmast va tabu å i det heila tatt snakka om voldtekt her i landet.

Skjønte ikke helt sammenhengen dette hadde, men ok. Tenkte mest på akkurat det med overfallsvoldtekter. Lille Norge har vært litt skjermet fra omfattende ransoverfall, alle type overfall..., sammenlignet med andre land med mye høyere kriminalitet

ORIGINAL: MammaOkt

Èn ting er å banke opp sin egen søster/datter/kone, men om noen andre menn prøver seg, da blir det månelyst.

Tenkte det samme: Æren som årsak til det siste hun skrev

ORIGINAL: Refleksheks

Så det ligger ikke noe negativt i enkelts land/kulturers kvinnesyn når det gjelder "egne" kvinner?

Nuvell, det kommer jo ann på øyet som ser, og hva man blir servert gjennom media og lignende... ;) Selvsagt er det mye galt der ute, det er ikke det, men minst like mange, er faktisk helt som oss!

Taliban startet jo feks fordi en kvinne ble voldtatt og landsbyhøvdingene ville dømme henne til døden, men studentene (talib betyr student) av shariah (islamsk lov) mente det var galt, de ville dømme gjerningsmennene til pisking og dødsstraff (den ene eller noe var gift, og skulle ha dødsstraff, de andre var ikke gift og skulle piskes).

At de etterpå fikk en haug dårlige epler inn, er en annen sak, vi vet jo hvordan det gikk når de ble for mange.

Tenkte det samme: Æren som årsak til det siste hun skrev

Ikke alltid. Mange ganger er det ett ønske om å forsvare eller rette opp for urett begått mot en annen person, spesielt blandt mennesker som lever i "rettsløse samfunn" hvor feks fattige mennesker ikke kan anmelde handlinger, siden de ikke har råd til hverken advokater eller noe annet.

ORIGINAL: |Teposen|

grunnen? off..... for mye gale mennesker fra andre land som flyr rundt å voldtar vell..

Der har man jo og en årsak, at mange av overfallsmennene, faktisk tidligere var ofre... Ikke nødvendigvis for voldtekt, men mishandling, tortur, barnesoldater osv...

Jeg tror at du har et poeng her, jeg tror dette er mye kulturellt betinget.
Jeg håper virkelig ikke at Norge tar mer etter andre land når det gjelder mord (de fleste kvinner som blir drept, blir drept av sine menn/ek-menn), voldtekter og andre alvorlige symptomer på et samfunn som ikke fungerer som det skal i et av verdens tilsynelatende mest likestillte samfunn.
Jeg er av den overbevisning av at de fleste som begår voldteker ikke er mentalt ustabile eller andre (i mine øyne) feilaktige teorier om at det er menn som har bodd på gutterommet til en alder av 25, er seksuellt undertrykket og slått over hendene med en babuspinne hver gang mammaen hans tok ham i å ronke i oppveksten.

At en guttekamerat kan få seg til å voldta venninna si mens hun sover/er kraftig beruset, at 2 gutter/menn kan få seg til å planlegge å overfalle en jente/kvinne og slå henne sanseløs og voldta henne - det handler i de aller fleste tilfeller om holdninger og det handler om respekt, ikke sinnsykdom.

grunnen? off..... for mye gale mennesker fra andre land som flyr rundt å voldtar vell..

Der har man jo og en årsak, at mange av overfallsmennene, faktisk tidligere var ofre... Ikke nødvendigvis for voldtekt, men mishandling, tortur, barnesoldater osv...

Ja det er en annen kategori: traumatiserte mennesker som begår grusomme handlinger mot andre som følge. Her har systemet sviktet mtp terapi og hjelp.

Hvor har dere 10 % fra? At det kun anmeldes 10% av alle voldtekter?

Mye av grunnen.. tror jeg.. at ikke så mange anmelder en voldtekt.. er fordi de i ettertid tenker at kanskje jeg bar pitte litt delaktig?? Eller.. det der kan umulig politiet finne ut av hvem var pga at det skjedde på en plass hvor ingen andre ferdes..Jeg kan ikke kjenne han igjen osv osv

Mange grunner til at folk ikke anmelder.. og dermed får vi store mørketall! Tragisk!

Ja det er en annen kategori: traumatiserte mennesker som begår grusomme handlinger mot andre som følge. Her har systemet sviktet mtp terapi og hjelp.

Ja, det er utrolig vanskelig å få hjelp til asylsøkere som sliter!

ORIGINAL: Fridasinmamma

Mye av grunnen.. tror jeg.. at ikke så mange anmelder en voldtekt.. er fordi de i ettertid tenker at kanskje jeg bar pitte litt delaktig?? Eller.. det der kan umulig politiet finne ut av hvem var pga at det skjedde på en plass hvor ingen andre ferdes..Jeg kan ikke kjenne han igjen osv osv

Mange grunner til at folk ikke anmelder.. og dermed får vi store mørketall! Tragisk!

"betyr det at 6 % – 12 % av de voldtektene og voldtektsforsøkene som faktisk begås, anmeldes til politiet."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2008/nou-2008-4/7/3.html?id=497719

De fleste voldtekter skjer jo av menn man ofte kjenner og ofte innenfor husets fire vegger. Ergo etniske nordmenn. Er nok også hakket verre å anmelde en man kjenner for voldtekt med hensyn på skammen og det å bli trodd i ettertid.

Overfallsvoldtektet som oftest skjer av innvandrere er kanskje lettere å anmelde fordi sjangsen for å bli trodd er større og fordi det er lettere å anmelde en man ikke er psykisk knyttet til eller har felles famile/venner med.

Tror jeg går for følgende forklaringer på disse grusomheter (så langt):

- kulturkollisjoner (herunder også kvinnesyn)
- manglende sosialisering og integrering (der "skylden" kan ligge hos begge parter)
- lavere terskel (i mangel av bedre ord) for overfallskriminalitet enn i Norge
- geografisk område: Hvor de kommer fra - hvilket land, region osv,-om de kommer fra f.eks et krigsherjet område, mye uro, fattigdom osv., og drar med seg sine fucka virkelighetsoppfatninger til et annet land uten at dette reguleres gjennom, som nevnt, sosialisering og integrering (sistnevnte innebærer også oppfølging av psykolog/psykiatri el. der det er nødvendig

Klarer ikke komme opp med mer for øyeblikket, litt for sliten just nu..[;)]

ORIGINAL: Hello_Cupcake

De fleste voldtekter skjer jo av menn man ofte kjenner og ofte innenfor husets fire vegger. Ergo etniske nordmenn. Er nok også hakket verre å anmelde en man kjenner for voldtekt med hensyn på skammen og det å bli trodd i ettertid.

Overfallsvoldtektet som oftest skjer av innvandrere er kanskje lettere å anmelde fordi sjangsen for å bli trodd er større og fordi det er lettere å anmelde en man ikke er psykisk knyttet til eller har felles famile/venner med.

Det der tror jeg faktisk ikke stemmer.. ikke sånn jeg oppfatter det i jobbsammenheng i alle fall

Enig at det er mange grunner til at "vanlige" voldtekter ikke blir anmeldt.

Men blir du overfalt slik som det som har vært snakk om i mediene så er det liten tvil om det som har skjedd.

Blir du utnyttet mens du er neddopet/sover osv så er kanskje skyldfølelsen større, og kanskje flere tanker som "kanskje jeg sa ja? Hva gjorde jeg som fikk han til å gjøre dette?" osv.

Min helt personlige teori er at det er flere etnisk norske som voldtar i det store og det hele (her i landet), men at det ikke blir anmeldt pga det er i forholdet, en venn, skjer i fylla osv.

ORIGINAL: Niiiitah87

"betyr det at 6 % – 12 % av de voldtektene og voldtektsforsøkene som faktisk begås, anmeldes til politiet."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2008/nou-2008-4/7/3.html?id=497719

Betyr jo ikke det da.. det kan antas.. men sånt vet man jo aldri da.. ikke 100%

Jeg tror grunnen til at mange velger å ikke anmelde er:

- Redsel, traume, fortrengning
- Viten om at en må gjennom ydmykende undersøkelser, avhør osv
- Viten om at 9 av 10 anmeldelser blir henlagt, ord mot ord/bevisets stilling
- Viten om at en kan oppleve å bli "voldtatt" på ny under rettsaken og ikke bli trodd/satt på tiltalebenken - ny ydmykelse og gjenomlevning av det som skjedde.
- Skyldsfølelse, en skulle ikke ha hatt på seg kort skjørt, drukket så mye osv

Back
Topp