Overfallsvoldtekter 2009

MammaOkt

Forumet er livet
VIP
Så nettopp på nyhetene at det i 2009 er satt "rekord" i antall overfallsvoldtekter som er begått i Norge (iallfall de anmeldte, er selvsagt store mørketall) OG at 90 % av anmeldte overfallsvoldtekter begås av menn av utenlandsk opprinnelse (og i denne sammenheng henvises det til mørk hudfarge etc) - og så og si alle kvinner som ble voldtatt er av etnisk norsk opprinnelse.

Hva tror dere grunnen til dette er?

At folk har lettere for å anmelda ein utlending kansje.

Siden ca bare 10 % av alle voldtekter bler anmeldt, så e det jo ingen som kan vida någenting.

Sygaste e vel at bare 10 % av anmeldte voldtektsaker føre te dom.
Så.. det går ganske så mangen voldtektsmenn fritt rondt omkring her i landet.

ORIGINAL: Niiiitah87

Siden ca bare 10 % av alle voldtekter bler anmeldt, så e det jo ingen som kan vida någenting.

Selv om bare ca 10 % av voldtekter som begås blir anmeldt, så er det LITT påfallende av 90 % av disse blir begått av menn av utenlandsk opprinnelse.
Hvorfor har du den oppfating/teori om at kvinnene har lettere for å anmelde en utlending av farge, fremfor en etnisk norsk?

ORIGINAL: MammaOkt

Selv om bare ca 10 % av voldtekter som begås blir anmeldt, så er det LITT påfallende av 90 % av disse blir begått av menn av utenlandsk opprinnelse.
Hvorfor har du den oppfating/teori om at kvinnene har lettere for å anmelde en utlending av farge, fremfor en etnisk norsk?

Me så store mørketall så syns eg ikkje det e påfallande i det heila tatt.

ORIGINAL: Refleksheks

Huff, så utrolig skremmende..
Da er alle disse kvinnene frarøvet den tryggheten det BØR være å bevege seg fritt ute i et trygt land.. for alltid.

Ja det er grusomt. Hun ene kvinnen de intervjuet fortalte om at hun hadde vært ute og skulle låse seg inn i leiligheten da hun ble overfalt av to menn - tvunget inn i sin egen leilighet og inn på soverommet og brutalt voldtatt.
Kan du tenke deg for et mareritt og tortur, både fysisk og psykisk? Jeg blir så rasende og utrolig fortvilende lei meg[:(]

Men hvorfor har du den oppfating/teori om at kvinnene har lettere for å anmelde en utlending av farge, fremfor en etnisk norsk?

ORIGINAL: Refleksheks

Huff, så utrolig skremmende..
Da er alle disse kvinnene frarøvet den tryggheten det BØR være å bevege seg fritt ute i et trygt land.. for alltid.

Ja det er grusomt. Hun ene kvinnen de intervjuet fortalte om at hun hadde vært ute og skulle låse seg inn i leiligheten da hun ble overfalt av to menn - tvunget inn i sin egen leilighet og inn på soverommet og brutalt voldtatt.
Kan du tenke deg for et mareritt og tortur, både fysisk og psykisk? Jeg blir så rasende og utrolig fortvilende lei meg[:(]

Eg kjenne ei som blei voldtatt av det hu tror va 3 polakker.
Hu anmeldte det ikkje då, fordi 90 % ikkje får någen dom!
Det e så sygt..

Sygaste e vel at bare 10 % av anmeldte voldtektsaker føre te dom.
Så.. det går ganske så mangen voldtektsmenn fritt rondt omkring her i landet.

Ja det er helt vanvittig. Da jeg var yngre skrev jeg et langt brev til daværende Justisminister om dette hvor jeg ba henne bruke sin stilling til å påvirke rettspraksis helt i fra første instans (politi) til og med straffeutmålingene.

Men hvorfor har du den oppfating/teori om at kvinnene har lettere for å anmelde en utlending av farge, fremfor en etnisk norsk?

Eg skreiv kansje, og det e jo ein teori.
Ingen som kan vida kem alle de andre 90 % e, så derfor bler det egentlig meiningsløst å diskutera rondt de 10 %.

Overfallsvoldtekt er ofte "innvandrere", mens "daterape" er etniske nordmenn, og voldtekter i ekteskap (anmeldte) er nordmenn også, ofte.

Årsakene ligger vel i manglende integrering ,som medfører kriminalitet, mangel på tilbud, osv, ond spiral.... De får ett nei, mens de ikke forventet det, og tenker at "jaja da tar jeg det bare da, for jeg vet hun vil"...

Tror flertallet av voldtekter bler begått av folk som offeret kjenne og, så det og har nok eindel å sei på at det ikkje bler anmeldt.
Og eindel ofre føle nok skyldfølelse når det komme te det som ikkje bler sett på som overfallsvoldtekter.

Eg skreiv kansje, og det e jo ein teori.
Ingen som kan vida kem alle de andre 90 % e, så derfor bler det egentlig meiningsløst å diskutera rondt de 10 %.

Er det? Skjønner ikke hvorfor det er meningsløst jeg.
Men litt rart at du kommer med en slik teori/synsing uten å ville begunne den synes jeg, men ok.

Er det? Skjønner ikke hvorfor det er meningsløst jeg.
Men litt rart at du kommer med en slik teori/synsing uten å ville begunne den synes jeg, men ok.

Eg syns det e meiningsløst å diskutera koffor 90 % av overfallsvoldtekter bler begått av innvandrere, når me ikkje vett om 90 % av tilfellene eingang.

Javel, grunnen e fordi eg tror at de kansje oftere e mer aggresive og det e snakk om ein aen " type" voldtekt enn det nordmenn begår, de legge kansje oftere igjen spor itte vold på offeret, og det jørr det derfor lettere å anmelda det sjøl itte någen dager når du har dusja og tenkt deg om fram og tebage.
Men for all del,eg vett ikkje. Det e bare någe eg tror.
Ingen vett jo någenting.

ORIGINAL: *Meya*

Overfallsvoldtekt er ofte "innvandrere", mens "daterape" er etniske nordmenn, og voldtekter i ekteskap (anmeldte) er nordmenn også, ofte.

Årsakene ligger vel i manglende integrering ,som medfører kriminalitet, mangel på tilbud, osv, ond spiral.... De får ett nei, mens de ikke forventet det, og tenker at "jaja da tar jeg det bare da, for jeg vet hun vil"...

Ja det kan meget godt stemme dette med hvordan voldtektene er fordelt.
Manglende integrering tror jeg også har mye med dette å gjøre, men da også i den forstand at kulturen spiller en STOR rolle mtp (det vestlige?) kvinnesynet.

Tror flertallet av voldtekter bler begått av folk som offeret kjenne og, så det og har nok eindel å sei på at det ikkje bler anmeldt.
Og eindel ofre føle nok skyldfølelse når det komme te det som ikkje bler sett på som overfallsvoldtekter.

Deler dine tanker om dette ja.

Tror ikke det har noe med manglende integrering å gjøre. Det blir etter min mening å "lete" etter en unnskyldning.
Tror det finnes "få" unnskyldninger for disse overgrepene uansett hvem som utfører dem. Selv om i disse tilfellene henvises til personer utenfor den vestlige verden.

Manglende integrering tror jeg også har mye med dette å gjøre, men da også i den forstand at kulturen spiller en STOR rolle mtp (det vestlige?) kvinnesynet.

Ja, for de kommer liksom ikke fra land hvor de kan få dødsstraff for voldtekt? Altså, MENN får det faktisk også mange steder. Klart at kulturer kan kollidere, men som en kompis av eksen min sa, "man lærte da av det første avslaget, man er jo faen ikke iraker heller"... [8D]

Jeg har jobbet på asylmottak og på utlendingsavsnitt ved politiet, pluss tilknyttet ett prosjekt for langtidsledige flyktninger med lang botid i landet med lite språkkunnskaper. Jeg følte meg mest trygg da jeg jobbet på mottak, faktisk... Politiet var hakket verre, og prosjektet var faktisk verst...

Så jeg vet ikke helt hvor feilen ligger.

Norge har vel ikke i nyere tid noen særlig historie å vise til når det gjelder overfall, mens i flere andre land er dette (alle typer overfall, ikke kun voldtekt)veldig utbredt og terskelen er derfor lavere for å begå slike (grusomme) handlinger..? Vet ikke. (som respons på akkurat det med overfallsvoldtektene)

Ja, for de kommer liksom ikke fra land hvor de kan få dødsstraff for voldtekt? Altså, MENN får det faktisk også mange steder. Klart at kulturer kan kollidere, men som en kompis av eksen min sa, "man lærte da av det første avslaget, man er jo faen ikke iraker heller"... [8D]

Jeg har jobbet på asylmottak og på utlendingsavsnitt ved politiet, pluss tilknyttet ett prosjekt for langtidsledige flyktninger med lang botid i landet med lite språkkunnskaper. Jeg følte meg mest trygg da jeg jobbet på mottak, faktisk... Politiet var hakket verre, og prosjektet var faktisk verst...

Så jeg vet ikke helt hvor feilen ligger.

Selv om voldtekter i noen land straffes strengt, og derfor kanskej virker avskrekkende - er det ikke dermed sagt at noen av mennene i denne kulturen ikke kan ha et "fucked up" kvinnesyn. Og når de da kommer til et land som Norge hvor kvinnene er (det vi kaller) frigjorte + at de vet at voldtekt ikke slås ned på så hardt her - er det sa så urimelig å trekke inn kvinnesyn og kulturell bakgrunn som mulige årsaker til at de begår voldtekter mot etnisk norske kvinner?

Back
Topp