Over snittet stor baby

HVis
Jeg var på ul uke 20+4. Fikk beskjed om at lille i mahittil rundt 400 gram, og dermed over snittet stor.

Noen andre som har fått beskjed om dette? Var babyen stor ved fødsel og, eller kan det "snu" slik at den blir normal likevel? Gjorde du evt. Noen tiltak pga dette?

Er meget overvektig, og derfor bekymret for stort og overvektig barn.
Har ikke gått opp mer enn 2 kg så langt. Har heller ikke vært dårlig de første ukene, så det er ikke derfor jeg har gått opp lite.



Du kan jo ta en titt på den videre ettersom babyen vokser og om du får flere vekstestimeringer :)

http://www.nsfm.no/esnurra/4.php?tabell=BW pr GA&action=Vis


GA oppgis her som dager i graviditeten. F.eks uke 36+0 = 252 dager.

For termindato, dag 280 sånn omtrent, vil en baby som f.eks ligger 8% over snittet veie 3546 x 1,08 = 3829,7 gram. (Man ganger dagene med 1, og den prosenten man fikk beskjed om at man lå over, eller 0, og den prosenten man lå under)

Alt innenfor 20% er innenfor normalen.

Din lille har ligget i magen i ca 144 dager (uke20+4) så det er litt for tidlig å regne på når tabellen begynner på dag 168 som vil si uke 24+0, men jeg synes ikke 400gram er i overkant mye som du fikk beskjed om:confused005

På Babyverden sin side ser man jo ca hvordan de små vokser og legger på seg ( https://www.babyverden.no/gravid/sa-stor-er-babyen-i-magen-2/ )
20 uker
CRL: 16 cm
Lengde: 25 cm
Vekt: 325 g
Fotens lengde: 32 mm



21 uker
CRL: 17,5 cm
Lengde: 26 cm
Vekt: 400 g
Fotens lengde: 35 mm


Du er jo midt i mellom og det ser jo helt riktig ut det:) En vekstestimering er jo ikke noe annet enn en estimering. Og igjen, man har 20% opp og ned å gå på.

Vår lille lå 17% over gjennomsnittet i uke 24, ca 8% over gjennomsnittet i uke 36 (eksempelet over) og i uke 39 ble hun estimert til å veie ca 3800 gram og skulle da ha veid ca 4000+ gram ved fødsel i uke 40+4 men ut kom hun og veide 3555 gram.

Gikk opp 15 kg i graviditeten, er normalvektig. Fikk påvist svangerskapsdiabetes noe som gjør at babyen har mye større sjanse for å legge på seg alt for mye men jeg var heldig og hadde en mildere form som gjorde at jeg kunne kostholdsregulere det. Holdt meg unna sukker og for mye karbohydrater så jeg tror det var det som gjorde susen for lillemors vekt. De på sykehuset var imponert over at hun var en helt gjennomsnittlig baby både lengde og vekt født av mamma med svangerskapsdiabetes.
 
Last edited:
Mini ble estimert til å bli over 4kg i uke 27. Han ble født 11 dagee over termin og veide 3695gr :) Så ville ikke stresset med det :)
 
Vesla mi blei estimert til 4300 gram i uke 23. Ut kom ei på 3800 gram to uker før termin. Hadde kanskje stemt om hun hadde blitt værende der inne.
 
Samme dag jeg fødte sa de at baby var 3500 på ultralyd -1% og kom ut 3134 så de måler ikke riktig... og tre uker før påstod hun var 5% over... hun har virkelig stangnert i tilfelle
 
Mine var visstnok over gjennomsnittet store, og estimert til rundt 4 kg ved fødsel ved UL uke 32ish. Ved fødsel veide de 3,3 og 3,4 kg. Venninna mi fikk estimert barnet rett før termin til å være ca 3,5 kg. Da han ble født et par dager senere var han 4,5 kg.
 
Her var det omvendt.
Jeg følte han var stor (magen var gedigen ift første).
Fikk flere vekstkontroller. Kun oga min bekymring!
Fikk beskjed om at han var ca 4000g ved termin.

Ble igangsatt 1 uke før termin og da var han 4850g ;)

Fødselen gikk veldig fint for det altså!
Bare ettpar pyntesting.

Eldste var 3647g og der måtte det kloppes mye og vakum osv til.

:p:D
 
Hei! Jeg var på ul uke 20+4. Fikk beskjed om at lille i magen var rundt 400 gram, og dermed over snittet stor.

Noen andre som har fått beskjed om dette? Var babyen stor ved fødsel og, eller kan det "snu" slik at den blir normal likevel? Gjorde du evt. Noen tiltak pga dette?

Er meget overvektig, og derfor bekymret for stort og overvektig barn.
Har ikke gått opp mer enn 2 kg så langt. Har heller ikke vært dårlig de første ukene, så det er ikke derfor jeg har gått opp lite.
Søs fikk beskjed om at nevøen min kom til å veie 4,2kg, ut kom han ca 3,5... så veit ikke helt om man kan stole på det der?
 
Søs fikk beskjed om at nevøen min kom til å veie 4,2kg, ut kom han ca 3,5... så veit ikke helt om man kan stole på det der?

Det er noe annet å måle babyene mot slutten fordi det ikke er like lett å få tatt nøyaktige mål overalt i og med størrelsen på babyen. Tidligere i svangerskapet blir det ganske riktig :)
 
Ikke tenk så mye på disse estimeringene. Alt kommer an på legen som måler.. var mye innlagt på sykehuset under graviditeten (hyperemesis) og fikk ultralyd for å sjekke den lille hver gang. den ene uka ble den lille målt til å være 25% større enn snittet, neste uke 15% mindre enn snittet av en ny lege, og sånn fortsatte det hele graviditeten - stor - liten - stor om hverandre, med forskjellige meninger fra ulike leger hver gang
 
Back
Topp