Over 35 og NIPT

Atpåklattpåvei

Elsker forumet
Hei
Skal dere ta i mot nipt test?
Har gitt beskjed til jordmor om at jeg ønsker, men så er jeg jo litt i tvil.
Det er jo et voldsomt etisk dilemma om man skulle finne noe...
På en annen side, så tror jeg at det også vil bli en stor belastning å ikke vite også....
Hvilken tanker har dere rundt dette?
Finnes det noen mer positiv statistikk å vise til, at det faktisk ikke er så stor sannsynlighet for kromosom feil selvom man snart er 40?

Hei
På en annen side, så tror jeg at det også vil bli en stor belastning å ikke vite også....
Finnes det noen mer positiv statistikk å vise til, at det faktisk ikke er så stor sannsynlighet for kromosom feil selvom man snart er 40?
Med første kunne jeg fått men takket nei etter TUL der alt så fint ut, ingen indikasjoner. Var egentlig ganske få som viste seg å ha trisomi som ikke hadde funn på ul. Da hadde vi ikke tilbud om nipt her vi bor og det hadde blitt to reise dager en for blodprøve og en for ul) å da kjente vi på meg selv at om mini hadde downs så var vi ikke sikre på om vi ville avbrutt svangerskapet allikevel.
Denne gangen kan jeg ta det på lokalsykehuset og det er en blodprøve i tillegg til den vanlige TUL så nå er jeg ikke i tvil. Men er heller ikke i tvil om hva vi gjør om det er funn på nipt heller :facepalm:

Min venninne tok NIPT test selvom hun er under 35, og sier at de er svært takknemlig for den tette oppfølgingen de fikk hver uke. De fikk også brukt tiden frem mot fødselen til å forberede seg veldig godt, det første sjokket fikk de prosessert før barnet ble født og de var enda mer rustet og fokusert til den tid:Heartred

• Liker
Reactions: HCS
Hei
Skjønner godt hva du mener, og har tenkt de samme tankene selv. Dersom man tar testen tror jeg det er viktig å ha snakket sammen om de ulike utfallene på forhånd slik at man har gjort seg opp noen tanker om hva man er komfortabel med og ikke. Kommer selv til å ta nipt samtidig som tidlig UL. Kanskje aller mest fordi vi har et barn fra før.. Jeg snakket også med fastlegen om dette da jeg var der tidlig i graviditeten, hun sa at for de aller aller fleste under 40 pleier det å gå helt fint :)

Ang. risiko så er det 5,5 av 10000 svangerskap i aldersgruppen 20-24år og 129 av 10000 i aldersgruppen over 40år.
Har ikke sjekket for de to andre trisomiene de sjekker på nipt

Jeg kommer til å ta NIPT test. Det var ikke tilbud for dette da jeg fikk mine to første, og bekymret meg en del i begge svangerskapene. Da var jeg i tidlig/midt 30 årene.
Nå er jeg over 40 og jeg ønsker ikke å måtte bli gratis sykepleier/løvemamma de neste 20+ årene. Helsevesenet er for dårlig til at jeg vil utsette meg og familien for det som kan forhindres. Nå er det ikke alt man kan finne ut av på disse testene og ingen garantier for mye annet, men ønsker å kunne forhindre det jeg kan forhindre.

Er 36 år og ønsker å ta NIPT-test. Men ja.. det blir etiske valg og store dilemmaer når man har tilgang på så mye informasjon!
Jeg håper jo inderlig det er en frisk baby. Jeg & samboer snakket en del om det før vårt første barn. For han er det uaktuelt å bære frem et sykt/"sykt" barn med kjente store behandlingsbehov. Jeg må respektere han for det. Må være to om et sånt barn skal få det greit. Men for min del er det vanskelig å si at et friskt barn har større verdi en et annet.. så hadde gitt meg klump i magen å velge det bort.
:)

Jeg tok det sist og kommer til å gjøre det samme denne gangen og. Skulle det komme noe uforventet resultat får man heller ta stilling til det da.

Er 35 år og skal ta NIPT. Jeg og samboeren har vært enige helt fra vi begynte å prøve å få barn om at vi ønsker å ha muligheten til å ta et valg om fosteret viser seg å være sykt. For vår del grunner det i at vi er fornøyde med livet vi lever og ønsker så langt det gjør seg gjøre å ikke få et sykt barn å ta vare på.

Back
Topp