Over 35 og gravid?

• Trådstarter Trådstarter Cloe
  • Opprettet Opprettet
C

Cloe

Guest
Flere over 35 her?
Googla «gravid over 35år» igår. Har ikke tenkt på at det er så mye større risikoer ved den alderen. Blir jo engstelig med engang. Samtidig så er det jo bra at man blir passa litt ekstra på gjennom svangerskapet❤️

37 år her :happy: Han fyller 42 i sommer. Vi har prøvd en stund og har dessverre mistet en del spirer på veien. Men, har ikke mistet håpet og har generelt en tro om at jeg kommer til å bli mamma :dummy::dummy1::Heartred

Gratulerer så mye til deg :Heartpink:Heartblue

Man hører jo ofte om de over 40 som får barn, så har faktisk aldri tenkt tanken at det er så mye større risikoer ved det. Har selv svangerskap bak meg, som har gått bra. Også hatt en prematurfødsel, men da var jeg i 20-åra .. så kan ikke skylde på alderen der.
skal du på tidlig ultralyd/ ta de ulike testene som tilbys?

Så leit og høre dere har mista flere ganger❤️ Det må være tungt❤️ Men man må likevel aldri miste håpet❤️krysser alt jeg har for dere❤️
så fint og høre det klaffa for dere nå. Gratulerer❤️❤️

Last edited by a moderator:
Fyller 37 om ca 1 måned, er litt bekymret selv med risiko svangerskap.
Men vet om de som har fått når de både er 30 og over 40 år. Har 3 barn med
forrige, 2 planlagte aborter. 1 MA med ny gubbe og sitter her kvalm med spire nr 2
med ny gubbe.

Jeg er 35, og blir bekymra med en gang jeg leser om gravide over 35 på nett, men prøver å ikke tenke så mye på det. Godt å vite at man blir ekstra passa på :)

Kjenner på mye av det samme. Først var bekymringene innen tema vanskelig å bli gravid etter fylte 35, nå alt av risiko med graviditet etter 35. Kan liksom ikke vinne :(

Prøver å tenke at tallet 35 kun er av statistisk viktighet. Er jo ikke slik at fertiliteten stuper ved 35, og det samme tenker jeg ang økt risiko ved svangerskap etter 35. «De» må jo sette en alder et sted. Så finner jeg også trygghet i at vi nå blir litt tettere fulgt opp, at det har vi krav på uansett bagasjen vi drar med oss :)

38 her. Risikoen er IKKE veldig høy, selv om den er noe forhøyet når alderen stiger. Ta det med ro. Risikoen for spontanabort tidlig i et svangerskap er jo relativt høy uansett hvor gammel man er. Men når man kommer seg forbi dette er det meget lav risiko for det meste, spesielt hvis man i utgangspunktet er frisk, ikke-røyker osv. Jeg har sett mange saker på nettet hvor det sies at "risikoen dobles" eller "øker" for diverse komplikasjoner, men det de glemmer å si, eller ikke sier tydelig nok, er at risikoen i utgangspunktet er svært lav. La oss si at risikoen for en komplikasjon er 1,5 % for de under 35. Så øker den til 2 % for de over 35. Det vil gjerne formidles som at risikoen øker med 33 % og det høres jo dramatisk ut. Men en risiko på 2 % er fortsatt svært lav. Mye av forklaringen på at risiko øker med alder er uansett at forekomsten av andre risikofaktorer (feks diabetes og overvekt) øker med alderen.

Det er altså helt umulig å vurdere en risiko utfra en påstand som sier noe om endring i risiko fra en aldersgruppe til en annen. Så hvis dere ser slike artikler, som kun omtaler endringer (feks dobling eller 40 % høyere risiko eller bare "økt risiko" og slikt) uten å oppgi hva den absolutte risikoen er (feks fra 1 % til 1,5 %), vær kritisk og ikke la dere skremme. Forskningsformidlingen i Norge er svært tabloid og til tider ganske håpløs. Avisene må selge og da har de ikke "råd" til å være nyanserte og ansvarlige. For ordens skyld: jeg jobber som forsker innen medisinsk statistikk.

Jeg er 37. Veldig fint det ing35 skriver. Jeg har tenkt litt på den økte risikoen for å få barn med Downs siden vi tilbys NIPT. Ellers har jeg ikke tenkt så mye på det. Prøver å la være å lese slike artikler.

Flere over 35 her?
Googla «gravid over 35år» igår. Har ikke tenkt på at det er så mye større risikoer ved den alderen. Blir jo engstelig med engang. Samtidig så er det jo bra at man blir passa litt ekstra på gjennom svangerskapet❤️

Jeg er 35. Tenker på det, jeg og. Men hører vi får tidlig UL og NiPt-test i det minste:)

Blitt 38 her. Siden det tok så lang tid å bli gravid .. Jeg syns det er utrolig betryggende å tenke på at vi får tidlig ultralyd og nipt. Så på mange måter en fordel å få barn i denne alderen. Ellers er jeg ganske sprek for alderen og trener 4 ganger i uka.Har ikke vondt i ryggen og har masse overskudd. Så føler meg nesten like sprek nå som når jeg var 23 og gikk gravid med førstemann.

Over her og, er 36 ved fødsel. Er ikke veldig bekymret, det går jo som regel bra, men har bedt om nipt og tul. :happy:

Jeg er 36 år. Er ikke mer bekymret nå enn ved tideligere svangerskap. Jeg lever sunt, trener og går daglig turer.

Men kan vi få noe ekstra kontroller når vi er over 36?

Jeg er 36 år. Er ikke mer bekymret nå enn ved tideligere svangerskap. Jeg lever sunt, trener og går daglig turer.

Men kan vi få noe ekstra kontroller når vi er over 36?
Fra 2022 har vi over 35 år rett på ultralyd rundt uke 12+ NIPT, hvis jeg har forstått riktig.

Så bra. Når bestiller man første legetime da?

Tror det er litt forskjellig fra kommune til kommune. Her i min kommune er det lagt opp til kontroll hos jordmor uke 6-8 så jeg ringte jordmor og hørte om nipt + tidlig ul, så hun sender henvisning for meg. Måtte uansett se en video og gå gjennom noen greier for å få det sa hun...

Så da blir det time hos jordmor på torsdag her på 7+0 :-)

Så bra. Når bestiller man første legetime da?
Du kan få henvisning av både lege og jordmor. Så du kan jo ringe og spørre. Jeg har legetime i uke 10. IVF-baby så de anbefalte første legetime, da. Skal på TUL 8+0. Tenkte å ringe helsestasjon etter det, hvis det er liv. Har vært gjennom en SA i uke 6/7, så denne gangen har jeg drøyd med å bestille time.

Fyller 37 om ca 1 måned, er litt bekymret selv med risiko svangerskap.
Men vet om de som har fått når de både er 30 og over 40 år. Har 3 barn med
forrige, 2 planlagte aborter. 1 MA med ny gubbe og sitter her kvalm med spire nr 2
med ny gubbe.
Vi må jo bare tenke positivt, og ikke Google så mye.. leit og høre du har mista tidligere❤️ Krysser alt jeg har for det går bra denne gangen. Men at du er kvalm er jo et veldig bra tegn da ❤️Her har plutselig kvalmen forsvunnet. Litt blanda følelser over det, men krysser fingrene her og❤️

37 her. Prøver å ikke lese og tenke på alt som kan gå galt. Det kan det jo uansett. I teorien skulle det jo vært vanskelig å bli gravid i min alder også, men denne klarte å lure seg forbi prevensjon og ikke hadde vi sex rundt eggløsning heller. Så her skjønner vi ingenting:)

37 her. Prøver å ikke lese og tenke på alt som kan gå galt. Det kan det jo uansett. I teorien skulle det jo vært vanskelig å bli gravid i min alder også, men denne klarte å lure seg forbi prevensjon og ikke hadde vi sex rundt eggløsning heller. Så her skjønner vi ingenting:)

En stor overraskelse her også. Men like velkommen likevel❤️ Om bare den nipt testen og tidlig ul kan bli vel overstått og gå bare bra så skal jeg nok klare å slappe litt mer av❤️

Back
Topp