OUL-datoer :)

Jeg fikk beskjed av min lege om at blodprøver nå tas i uke 12 pga faren for sa ukene før. Jeg har selv time hos legen 6 desember, og venter på innkalling til jordmor. Helsekontoret sa jeg mest sannsynlig ville komme til mellom uke 14-16 :) Jeg har valgt å gå til både lege og jordmor for oppfølging gjennom svangerskapet, liker legen min så utrolig godt!
 
Nye bestemmelser sier at blodprøvene SKAL taes ETTER uke 12.

Jeg får flytte timen til uke 12 da. 11+x, sant? Da lurer jeg på om jeg skal spandere på meg en tidlig tidlig ul om et par uker, bare så jeg slipper å gå så lenge og lure på om alt er fint. :)

Hva gjorde de for 100 år siden! Jeg kan jo ikke vente på noe.
 
Jeg får flytte timen til uke 12 da. 11+x, sant? Da lurer jeg på om jeg skal spandere på meg en tidlig tidlig ul om et par uker, bare så jeg slipper å gå så lenge og lure på om alt er fint. :)

Hva gjorde de for 100 år siden! Jeg kan jo ikke vente på noe.
Vet ikke hva definisjonen på 12 er egentlig. Selv trodde jeg det var fra og med 12+0. Men jeg tenker uansett.. Om man er 11+5 eller 12+0 liksom. What difference does it really make? SÅ firkanta kan de vel ikke være håper jeg :p
 
Bestiller legetime om noen uker. Får nok time 12+noe, som sist. Så sender lege henvisning til jordmor og oul. Fikk jordmor uke 16, oul uke 20 sist.
 
Var på første kontroll på onsdag hos legen, sendte henvisning da. Håper vi får brev i posten raskt, sist måtte jeg ringe sykehuset selv, fikk ikke noe innkallelse til OUL i posten :rolleyes:
 
Man kan jo velge å ha all oppfølgingen hos lege da hvis du heller vil det.

Som sagt i innlegget over så er det slik her i kommunen at legene ikke vil ta 1. kontrollen uansett pga tidskapasitet og derav må man til jm. Men sikkert annerledes fra sted til sted. :)

Ja blodprøvene MÅ du ta etter passert uke 12, så blir evt to kjappe besøk :) jeg skal ta blodprøvene rundt uke 14 da det passet meg best, så er jo ikke sånn at du MÅ gjøre det akkurat på tolvte uka heller, så da blir det jo feks 9 og 14 på deg om du vil og det er jo hvertfall litt lengre imellom om du føler det meningsløst med kun 3 ukers avstand mellom de? :)

Hei. Kanskje dumt spørsmål fra en førstegangsgravid her. Men hvordan ordner dere med fødeplass og når gjør dere det? Er det lurt å dra tidlig til lege for å sikre seg å få førstevalget? Jeg bor i Oslo, dette er sikkert ikke en problemstilling andre steder.
 
Har ikke fått dato for ultralyd enda, men første time til jordmor er 23.november. :D har tidenes kleienste fastlege, en mann som virkelig ikke tror på noe av det du sier, derfor skal jeg kun til jordmor.
 
Hei. Kanskje dumt spørsmål fra en førstegangsgravid her. Men hvordan ordner dere med fødeplass og når gjør dere det? Er det lurt å dra tidlig til lege for å sikre seg å få førstevalget? Jeg bor i Oslo, dette er sikkert ikke en problemstilling andre steder.
Det kan være lurt å få søkt fødeplass snart, iallfall i Oslo, også rundt den tiden vi har termin kan det være stor pågang :p Det er jo sånn at hvis der du har fått plass er fullt på dagen du føder, så blir du henvist videre til et annet sykehus i nærheten :) Det er noe man evt må forberede seg på også ;)
 
Det kan være lurt å få søkt fødeplass snart, iallfall i Oslo, også rundt den tiden vi har termin kan det være stor pågang :p Det er jo sånn at hvis der du har fått plass er fullt på dagen du føder, så blir du henvist videre til et annet sykehus i nærheten :) Det er noe man evt må forberede seg på også ;)

Ja, ikke sant. Men kan jeg spørre om du søker gjennom legen eller gjør det selv? Om det har noen praktisk betydning for sannsynligheten for å få førstevalget? :)
 
Hei. Kanskje dumt spørsmål fra en førstegangsgravid her. Men hvordan ordner dere med fødeplass og når gjør dere det? Er det lurt å dra tidlig til lege for å sikre seg å få førstevalget? Jeg bor i Oslo, dette er sikkert ikke en problemstilling andre steder.

Du kan sikkert gjøre det selv, men jeg var hos legen i uke 8 og fikk han til å søke :) ville på riksen, og de tar inn færre enn Ullevål, så derfor søkte jeg veldig tidlig ... Men hvordan man har mest sjanse vet jeg ikke, forsto det egentlig som først til mølla :)
 
Du kan sikkert gjøre det selv, men jeg var hos legen i uke 8 og fikk han til å søke :) ville på riksen, og de tar inn færre enn Ullevål, så derfor søkte jeg veldig tidlig ... Men hvordan man har mest sjanse vet jeg ikke, forsto det egentlig som først til mølla :)
Det er i første omgang førstemann, men enkelte sykdommer enten kroniske eller svangerskapsrelaterte kan få deg inn et sted det er fullt. Iallfall slik jeg er blitt forklart det.
 
Du kan sikkert gjøre det selv, men jeg var hos legen i uke 8 og fikk han til å søke :) ville på riksen, og de tar inn færre enn Ullevål, så derfor søkte jeg veldig tidlig ... Men hvordan man har mest sjanse vet jeg ikke, forsto det egentlig som først til mølla :)

Takk for god info :) Driver å vurderer om jeg skal vente til legetime om en uke eller om jeg bør gjøre det selv først. Har time neste onsdag.
 
Det er i første omgang førstemann, men enkelte sykdommer enten kroniske eller svangerskapsrelaterte kan få deg inn et sted det er fullt. Iallfall slik jeg er blitt forklart det.
Jepp.
Det er jo noen som MÅ ha plass på Ullevål eller Riksen. Er vel hovedsaklig de to sykehusene det gjelder dette med faktisk å søke plass tror jeg. (samt ABC).
Mener ha lest at en helst skal søke før uke 8.
 
Går og tripper etter å få bekreftet fødeplass i Oslo.
Har ikke fått det brevet, men tar for gitt at plassen er innvilget siden jeg fikk innkallelse til vekstkontroll ved 24 uker.
 
Går og tripper etter å få bekreftet fødeplass i Oslo.
Har ikke fått det brevet, men tar for gitt at plassen er innvilget siden jeg fikk innkallelse til vekstkontroll ved 24 uker.

Høres ut som det har ordnet seg da ja. Hvor i Oslo har du søkt? Ikke søkt her enda. Har legetime om en uke, så gjør det da om alt er som det skal. Er da rundt 8 uker.
 
Høres ut som det har ordnet seg da ja. Hvor i Oslo har du søkt? Ikke søkt her enda. Har legetime om en uke, så gjør det da om alt er som det skal. Er da rundt 8 uker.
Rikshospitalet.
Ja, tror liksom det er innvilget da. Hadde vært litt rart ellers. Tok ikke sjansen på å vente til etter TUL.
 
Back
Topp