Otrivin

Høne_mor84

Glad i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Nesespray, yey or ney? Er så tett i nesen min, helt faktisk. Vil gjerne puste...

Jeg blir ennå tettere i nesen av nesespray. Verken saltvann eller på resept funker. Så da går jeg fra å være tett i nesen til å føle at jeg kveles.

Yay her altså... Blir helt desp av å være tett i nesa, så klarer ikke å la være! Vet det ikke burde brukes mer enn 10 dager sammenhengende og alt det der, men hadde gått på veggen ellers.. :dead:

Jeg har desverre brukt det lenge nå.. er altså helt tett! Og jeg fungerer ikke med tett nese.. prøver å begrense det mest mulig, men før jeg legger meg og på morran må jeg bare!

Yey! Og ikke er det skadelig for baby heller. Har vært avhengig av otrivin i typ 14 år og fikk bekrefta av flere spesialister forrige svangerskap at det virker kun lokalt og ikke er skadelig.
Eneste skaden er jo for nesa våres da :p

Hei, jeg sier yey yey yey. Totalt nødvendig for å kunne nyte noe av graviditeten. Særlig hvis man har bekkenløsning og diverse problemer som har ved å bevege sæ. Da vil jeg værtfall ikke ha problemer med å puste , hehe.

Så jeg brukte otrivin i første graviditet og nå i denne graviditet. Bruker ikke det unødvendig, kun når jeg kjenner slimhinnene blir hovene. Og dette gjør hverdagen så mye bedre, værtfall for meg da :smiley-bounce012

Har vært avhengig av nesespray i mange år, men greide å slutte helt i starten av svangerskapet. Har aldri hatt effekt av saltvannsspray, men nå fungerer det bra nok til at det er holdbart. Legen sa først at Otrivin ikke var noe problem, deretter fikk jeg SMS om at det ikke var anbefalt i svangerskapet. På forrige time virka han veldig fornøyd med at jeg hadde slutta.

Har vært avhengig av nesespray i mange år, men greide å slutte helt i starten av svangerskapet. Har aldri hatt effekt av saltvannsspray, men nå fungerer det bra nok til at det er holdbart. Legen sa først at Otrivin ikke var noe problem, deretter fikk jeg SMS om at det ikke var anbefalt i svangerskapet. På forrige time virka han veldig fornøyd med at jeg hadde slutta.

Skulle gjerne hatt noe kilder på hvorfor det ikke er bra. Fastlegen min sa det samme, men hadde ikke noe holdepunkter for det. "Ørten" fødselsspesialister og ØNH-leger sa at det ikke var skadelig. Hører heller på dem :p

Jeg brukte otrivin de første ukene, men legen sa jeg ikke skulle bruke det. Husker faktisk ikke hvorfor. Men jeg var så tett og fikk intens hodepine av tettheten, så hendte jeg tok en sprut innimellom :facepalm:

Skulle gjerne hatt noe kilder på hvorfor det ikke er bra. Fastlegen min sa det samme, men hadde ikke noe holdepunkter for det. "Ørten" fødselsspesialister og ØNH-leger sa at det ikke var skadelig. Hører heller på dem :p

Tror det er pga at det ikke er forsket nok på og at det ikke kan forskes på heller. I pakningsvedlegget står det at det ikke skal brukes av gravide, men jeg har også lest at det er ufarlig fordi det er en så liten dose som virker lokalt og som på ingen måte påvirker fosteret. Men jeg benyttet anledninga til og endelig slutte. Samme som med snus :p

Ville generelt vert skeptisk til ting som påvirker slimhinnene i svangerskapet. Men er er ikke medisinsk utdanna, og er nok over middels skeptisk til medisiner.
Som med det meste vil det jo vere en kost/nytte vurdering: Er du veldig plaget kan moderat bruk sikkert være bedre totalt sett enn å leve med plagene. Feks om du ikke får sove...

De anbefaler det ikke fordi de ikke kan si helt sikkert at det ikke er skadelig.. Men når det er sagt så brukte jeg nesespray ved behov igjennom hele mitt forrige svangerskap, og vil gjøre det denne gangen også. :)

Tror det er pga at det ikke er forsket nok på og at det ikke kan forskes på heller. I pakningsvedlegget står det at det ikke skal brukes av gravide, men jeg har også lest at det er ufarlig fordi det er en så liten dose som virker lokalt og som på ingen måte påvirker fosteret. Men jeg benyttet anledninga til og endelig slutte. Samme som med snus :p

Ja nettopp. Samme med 99% av andre legemidler som også er helt ufarlig. Derfor jeg ville ha kilder på det :p

I tillegg til det legen min sier, så forholder jeg meg til helsenorge:
https://helsenorge.no/legemidler/graviditet-og-legemidler

Der står det bla:

Noen medisiner kan brukes av gravide fordi det er ganske sikkert at de ikke skader fosteret. Dette er medisiner som har vært i utstrakt bruk i lengre tid, og der det ikke er påvist skadelige effekter hos barn av gravide som har brukt medisinen.

Eksempler:
  • Penicillin, cefalosporiner (en gruppe antibiotika)
  • Lokalbedøvelse
  • Noen antihistaminer (allergimedisin)
  • Kromoglikat (allergimedisin)
  • Syrenøytraliserende miksturer, jernpreparater og folsyre
  • Nesedråper/nesespray mot tett nese med virkestoffene xylometazolin (Naso, Nazaren, Otrivin, Zymelin) og oksymetazolin (Rhinox)

I tillegg til det legen min sier, så forholder jeg meg til helsenorge:
https://helsenorge.no/legemidler/graviditet-og-legemidler

Der står det bla:

Noen medisiner kan brukes av gravide fordi det er ganske sikkert at de ikke skader fosteret. Dette er medisiner som har vært i utstrakt bruk i lengre tid, og der det ikke er påvist skadelige effekter hos barn av gravide som har brukt medisinen.

Eksempler:
  • Penicillin, cefalosporiner (en gruppe antibiotika)
  • Lokalbedøvelse
  • Noen antihistaminer (allergimedisin)
  • Kromoglikat (allergimedisin)
  • Syrenøytraliserende miksturer, jernpreparater og folsyre
  • Nesedråper/nesespray mot tett nese med virkestoffene xylometazolin (Naso, Nazaren, Otrivin, Zymelin) og oksymetazolin (Rhinox)
Takk dette var nyttig, leste på samme siden at grunnen til at det står oppført i pakningsvedlegget at det ikke bør bli brukt under svangerskap er fordi pakningsvedlegget ikke er oppdatert :happy:

Da tar jeg en liten sprut, blir så tett hver kveld. Jeg har brukt det før uten at jeg har blitt avhengig.

Nå har jeg blitt forkjøla :grumpy: Jeg hadde aldri klart meg igjennom natta uten litt nesespray, så det er fint å lese at det trygt kan brukes

Back
Topp