Nesespray, yey or ney? Er så tett i nesen min, helt faktisk. Vil gjerne puste...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari

Har vært avhengig av nesespray i mange år, men greide å slutte helt i starten av svangerskapet. Har aldri hatt effekt av saltvannsspray, men nå fungerer det bra nok til at det er holdbart. Legen sa først at Otrivin ikke var noe problem, deretter fikk jeg SMS om at det ikke var anbefalt i svangerskapet. På forrige time virka han veldig fornøyd med at jeg hadde slutta.
Skulle gjerne hatt noe kilder på hvorfor det ikke er bra. Fastlegen min sa det samme, men hadde ikke noe holdepunkter for det. "Ørten" fødselsspesialister og ØNH-leger sa at det ikke var skadelig. Hører heller på dem![]()
Tror det er pga at det ikke er forsket nok på og at det ikke kan forskes på heller. I pakningsvedlegget står det at det ikke skal brukes av gravide, men jeg har også lest at det er ufarlig fordi det er en så liten dose som virker lokalt og som på ingen måte påvirker fosteret. Men jeg benyttet anledninga til og endelig slutte. Samme som med snus![]()
Takk dette var nyttig, leste på samme siden at grunnen til at det står oppført i pakningsvedlegget at det ikke bør bli brukt under svangerskap er fordi pakningsvedlegget ikke er oppdatertI tillegg til det legen min sier, så forholder jeg meg til helsenorge:
https://helsenorge.no/legemidler/graviditet-og-legemidler
Der står det bla:
Noen medisiner kan brukes av gravide fordi det er ganske sikkert at de ikke skader fosteret. Dette er medisiner som har vært i utstrakt bruk i lengre tid, og der det ikke er påvist skadelige effekter hos barn av gravide som har brukt medisinen.
Eksempler:
- Penicillin, cefalosporiner (en gruppe antibiotika)
- Lokalbedøvelse
- Noen antihistaminer (allergimedisin)
- Kromoglikat (allergimedisin)
- Syrenøytraliserende miksturer, jernpreparater og folsyre
- Nesedråper/nesespray mot tett nese med virkestoffene xylometazolin (Naso, Nazaren, Otrivin, Zymelin) og oksymetazolin (Rhinox)