Otrivin

Det står vel på utrolig mange produkter i dag, at man ikke bør bruke det som gravid. Jeg fikk også beskjed av legen, at han ikke anbefalte det, men var det krise, kunne jeg nok bruke det om jeg ønsket. :)

Står vel også på for eksempel nutrilettbarer. Såvidt jeg har forstått så har ikke det noen sammenheng med at man bør unngå barene, men at man ikke skal slanke seg som gravid. Men det står jo ikke spesifikt, gjorde ikke det før i alle fall.

Jeg sjekket ikke det opp, etter jeg fikk beskjeden. Men om innholdet er det samme, var jo det litt rart ja ;)
Kan være ulike hjelpestoffer men selve preparatet er det samme så ja rart de anbefaler en av de i så tilfelle.
Nå er jo begge trygge i vanlig dosering og mindre enn 10 dager, men etter det er det nok verre for mor enn baby i magen.

Brukte otrivin og zymelin i 41 uker jeg! Det var enten det eller å kveles :p ungen har det fint og legen sa det var ok !

Står på tryggmammamedisin.no at otrivin er ok. Men har hørt flere anbefale barnevarianten.
Når jeg fikk bihulebetennelse anbefalte legen "jetspray" - saltvannsspray som virkelig gjør jobben!
Verste jeg har kjøpt :p hjalp ikke litt engang når jeg var helt tett. Da er det bedre med en dæsj otrivin og spyle med saltvann etterpå. Som forøvrig fosterdiagnostiker anbefalte meg :) otrivin var lokaltvirkende og det er produsenter av medisiner som skriver pakningsvedlegger. Om det er så bare er mistanke om noe galt som kan skje, så vil de helgradere seg fra søksmål. Gjelder mye medisiner også som i senere tider har vist seg å være helt harmløse. Allikevel står det i pakningvedleggene at det ikke skal brukes (i noen tilfeller står det ikke brukes uten samråd med lege).

Forholder meg til Relis og tryggmammamedisin.no :) der har de kompetanse, nyere forskninger og erfaringer.

Back
Topp