Otrivin

Mins

Blir kjent med forumet
Marsboerne2017
Noen som vet om man kan bruke otrivin nesespray når man er gravid? :)

På apoteket sa de at det var helt greit, så har tatt det noen dager. Men sjekket pakkevedlegget nå og det sto det at man ikke burde ta :/ så ble litt forvirret.

På relis.no kan man sjekke svar ut fra produsentuavhengig forsking. Dette er de samme som lager tryggmammamedisin-siden.

Felleskatalogen og pakningsvedlegg er ofte alt for restriktive da det er enklere å være for forsiktig enn å undersøke om det faktisk kan brukes av gravide. "Data fra bruk hos gravide kvinner indikerer ingen skadelige effekter av dekspantenol på svangerskapsforløpet eller på helsen til fosteret/det nyfødte barnet. Det er lite sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser."

https://relis.no/sporsmal_og_svar/6-4713?source=relisdb

Legen min anbefalte denne siden.

:)

Jeg har lest at man kan bruke Otrivin men ikke Otrivin Comp :)

Kan brukes fikk jeg beskjed om i sist svangerskap. Frisk og fin baby. Noen som vet hva de er redde for skal skje med foster /baby?

Kan brukes fikk jeg beskjed om i sist svangerskap. Frisk og fin baby. Noen som vet hva de er redde for skal skje med foster /baby?

Tror noen nesesprayer kan gjøre at blodårene i livmoren/morkaken trekker seg sammen eller noe?

Jeg fikk beskjed om og IKKE gjøre det, men å bruke zymelin. Gjør akkurat samme nytten og kjøpes på alle apotek :)

Jeg fikk beskjed om og IKKE gjøre det, men å bruke zymelin. Gjør akkurat samme nytten og kjøpes på alle apotek :)
Men zymelin og otrivin inneholder begge xylometazolin så rart de mener du kan bruke zymelin men ikke otrivin!

Står på tryggmammamedisin.no at otrivin er ok. Men har hørt flere anbefale barnevarianten.
Når jeg fikk bihulebetennelse anbefalte legen "jetspray" - saltvannsspray som virkelig gjør jobben!

Det står vel på utrolig mange produkter i dag, at man ikke bør bruke det som gravid. Jeg fikk også beskjed av legen, at han ikke anbefalte det, men var det krise, kunne jeg nok bruke det om jeg ønsket. :)

Back
Topp