Otrivin

Kvitre

Forumet er livet
Bare litt nysgjerrig... Har lest litt om nesedråper og nesespray når man er gravid. Leser både at det er ok å bruke i små mengder, og at det bare anbefales å bruke saltvannsoppløsning.

Hva gjør/gjorde dere som er/har vært tette i nesa i svangerskap? Har dere brukt noe eller lever dere med å puste med munn og sove dårlig?
Og saltvann... det åpner da virkelig ikke nesa om den er tett!?!? [8|]

Jeg er pottetett nå pga at jeg er forkjøla, og leste på Felleskatalogen at Otrivin ikke anbefales å brukes av gravide.. Har ikke brukt noen ting nå, bortsett fra litt sterke hostetabletter som løser litt ekstra opp i nesa[8D]

Saltvann har jeg ikke prøvd så ingen erfaring..

jeg bruker de barnenesedråpene, i allefall på kvelden nå jeg er forkjølet.. ellers ikke brukt spray, men dråper for barn mellom 2-10 år TROR ikke det er så farlig, legen sa ikke noe på det...

ORIGINAL: Nikki.

otrivin kan du bruke. men du burde jo ikke bruke det utover de dagene det står på pakken,da kan du bli avhengig.
selv gikk jeg på otrivin i 4 år og brukte en flaske hver uke i graviditeten.
fastlege go sykehuset sa det ikke hadde innvirkning på fosteret.

så du kan trygt bruke det-men er jo kun 7-9 dager eller noe som er innenfor normalen... så håper du finner noe annet som funker i lengden

Står i Felleskatalogen at den IKKE skal brukes av gravide..

felleskatalogen: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger ikke tilstrekkelige data på bruk hos gravide. Dyrestudier er ikke tilstrekkelige for å utrede effekter på svangerskapsforløp, embryo-/fosterutvikling, fødsel og postnatal utvikling. Mulig risiko for mennesker er ukjent. Skal ikke brukes under graviditet, hvis ikke strengt nødvendig.

Jeg fikk ikke lov av legen å bruke det[8D]

ORIGINAL: Kvitre

Bare litt nysgjerrig... Har lest litt om nesedråper og nesespray når man er gravid. Leser både at det er ok å bruke i små mengder, og at det bare anbefales å bruke saltvannsoppløsning.

Hva gjør/gjorde dere som er/har vært tette i nesa i svangerskap? Har dere brukt noe eller lever dere med å puste med munn og sove dårlig?
saltvannsoppløsning

saltvannsoppløsning= bullshit!! funker ikke en dritt!! var pottetett i begge nesebor hele døgnet i over en uke i påska, sov dårlig av den grunn og. våknet hele tiden og var knusktørr i munnen! Så jeg kjøpte jo dette saltvannsdrittet og var såååå skuffa og forbanna hehe! fant meg en otrivin og sprayet inn! det var deilig!! jeg brukte det bare den natta og neste natt! ikke på dagen! gikk flott det!

ei venninde av meg er gravid og avhengig av nesespray! hun bruker otrivin for barn:) termin i juli og har brukt det hele svangerskapet!

Det er en felleskatalog for leger og helsepersonell og en for allmennheten... så hvis du har sett i den blåe (på nett), så er det den samme som legene bruker.. man vil få ulike svar når man spør leger rundt omkring også...

Jeg har et stort behov for otrivin comp... jaiks!

ORIGINAL: Asice

Huff, ser den!
Men jeg har heldigvis gitt meg mellom hver gang tettheten har gått over :)
Nå bruker jeg den om morgenen når jeg våkner og før jeg legger meg. For er AVHENGIG av å puste med nesa når jeg skal sove :P
Men det er kun nå fordi jeg er forkjølet :)

hehe samme her, så har jo trodd jeg ikke kunne Otrivin så kan jo tro sambo har vært fornøyd de siste dagenen.. haha[8D][:D] LITT høylydt snorking....[:-][8D]

ORIGINAL: Lillesnille

Det er en felleskatalog for leger og helsepersonell og en for allmennheten... så hvis du har sett i den blåe (på nett), så er det den samme som legene bruker.. man vil få ulike svar når man spør leger rundt omkring også...

Jeg har et stort behov for otrivin comp... jaiks!

Ja, nettopp det.. Man får forskjellige svar OVERALT!!![8D]

Det som står i felleskatalogen står på grunn av at det er felles info om vanlig otrivin og otrivin med menthol. Otrivin med menthol skal ikke brukes i svangerskapet mens vanlig otrivin kan brukes. Bare å lese pakningsvedlegget som følger med de to typene også. Jeg har brukt Otrivin for barn og zymelin for barn. Desverre har det vært så ille at jeg har måttet brukt det siden februar for å få sove. Jeg har snakket med gynekologen om det og faren er at man kan bli avhengig. Det er ikke skadelig for babyen. 

ORIGINAL: Superteam 15.10.10

saltvannsoppløsning

saltvannsoppløsning= bullshit!! funker ikke en dritt!! var pottetett i begge nesebor hele døgnet i over en uke i påska, sov dårlig av den grunn og. våknet hele tiden og var knusktørr i munnen! Så jeg kjøpte jo dette saltvannsdrittet og var såååå skuffa og forbanna hehe! fant meg en otrivin og sprayet inn! det var deilig!! jeg brukte det bare den natta og neste natt! ikke på dagen! gikk flott det!

ei venninde av meg er gravid og avhengig av nesespray! hun bruker otrivin for barn:) termin i juli og har brukt det hele svangerskapet!

Jeg har prøvd alt av saltvannssprayer jeg har kommet over. Og må signere at det er noe dritt[&:] Ble faktisk tettere av det[8D]

ORIGINAL: Nikki.

ORIGINAL: nurkeklar er gravid

Jeg fikk ikke lov av legen å bruke det[8D]

merkelig.. for det er ingen fare for barnet[:)]
men så lenge man kan klare seg uten så er jo det fint. syns flere og flere blir avhengig av det og særlig i en graviditet[&o]

Ja heldigvis har det ikke vært skikkelig ille på natta, løsner litt om kvelden av en eller annen grunn.. Ja, det er litt skummelt det med den avhengigheten assa[&:]

Interessant lesing [:)]
Nå skal det sies at jeg er forkjøla, det er derfor jeg er tett. Er ikke avhengig ellers og bruker det kanskje maks 2 perioder iløpet av et år. Tar meg nå en dusj i ny og ne, ikke over dosen som står på flasken, og kun i det ene neseboret som er tett. Det er jo ikke bra for fosteret med en stuptrøtt mamma med lite oksygen i kroppen heller [;)]

Interessant lesing [:)]
Nå skal det sies at jeg er forkjøla, det er derfor jeg er tett. Er ikke avhengig ellers og bruker det kanskje maks 2 perioder iløpet av et år. Tar meg nå en dusj i ny og ne, ikke over dosen som står på flasken, og kun i det ene neseboret som er tett. Det er jo ikke bra for fosteret med en stuptrøtt mamma med lite oksygen i kroppen heller [;)]

haha blei du noe klokere??[8D][;)]

Utrolig hvor forskjellig legene er altså, samme når det gjelder IBUX og.
Når det gjelder saltvannsløsning, vil jeg si at det er bedre med saltvannsløsning enn ingenting, men hjelper minimalt likevel!

Sniker litt fra Mai.
Har brukt Otrivin siden jeg kan husker og fikk nesten panikk da jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne fortsette å bruke otrivin når jeg ble gravid.
Rhinox, derimot kan du bruke, funker like bra om ikke bedre enn otrivin[:)]

ORIGINAL: Lillyann

Sniker litt fra Mai.
Har brukt Otrivin siden jeg kan husker og fikk nesten panikk da jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne fortsette å bruke otrivin når jeg ble gravid.

Men jeg har hørt motsatt jeg!!
Samme det. Måtehold er vel stikkordet [;)]

ORIGINAL: Lillyann

Sniker litt fra Mai.

Men jeg har hørt motsatt jeg!!
Samme det. Måtehold er vel stikkordet [;)]

Det var det jeg hørte på apoteket, men noen sier faktisk motsatt. Tror nok man bør kutte ned inntaket uansett, men for min del så hadde jeg stryki med om jeg hadde kuttet ut nesesprayen helt. Har brukt rhinox under svangerskapet og det har gått fint hittill.

Back
Topp