ost

addi

Forumet er livet
siden jeg fant ut at jeg er gravid holder jeg meg til de anbefalinger fra matportalen for gravide. Blant annet skal man jo ikke spiser ost av upasteurisert melk og på matportalen stå:
Osteprodusentene er påbudt å merke produktene når det er benyttet melk som ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen. Det skal også opplyses hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, samtidig som det kan gis som en tilleggsopplysning på emballasjen.

Kravet om å merke produktene med hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått og om det er benyttet ikke pasteurisert melk gjelder innen hele EØS-området.

I norske forskrifter er det et krav om å merke produktene med påskriften: ”fremstilt av upasteurisert melk” for melkebaserte produkter som er fremstilt av rå melk. I andre europeiske land er det ofte angitt at det er rå melk som er benyttet i produksjonen, i stedet for ”ikke pasteurisert”.

Men likevel er jeg usikkert. Jeg fant masse oster hvor det bare stå "melk" på emballasjen, men ikke om det er pasteurisert eller ikke pasteurisert melk, så jeg blir veldig usikkert hviken type ost jeg tryggd kan spise. Har dere noen tipps til meg?

Jeg synes dette er veldig vanskelig selv, så jeg holder meg stort sett til de trygge, men kjedelige ostene for tiden.[&:]

Når det gjelder myke oster, som f.eks. Brie og Camembert, så kan jo Listeriaen vokse i disse selv om de er laget av pasteurisert melk. Dette var jo tilfellet med den osten som ble servert på Rikshospitalet/Radiumhospitalet, hvor to pasienter døde. Så jeg tør rett og slett ikke spise myk ost nå som jeg er gravid.

Harde oster laget på pasteurisert melk skal jo være trygg. F.eks. har jeg lest at Parmesan trygt kan spises dersom den er laget på pasteurisert melk. Men hvordan i all verden skal man finne ut om melken er pasteurisert, når emballasjen er tekstet på italiensk?[8|] 

da ville jeg evt bare tatt en kjapp telefon til leverandøren! og man skal ikke spise muggoster som feks brie...

Holder meg til "harde, kjedelige oster" jeg også.

Stort sett spiser jeg ikke myke oster uansett, så det er ikke noe stort peoblem for meg da. Men "better safe then sorry", listeria er skumle greier. Det er uvanlig, men det er slett ikke bra for babyen om det oppstår så.... da dropper jeg risikomomenter disse månedene. (spekematen kommer jeg til å savne mer enn myke oster da)

Det blir stort savn i julen ja med spekemat. Men får ta igjen til neste år.
Vet dere om vi kan spise roastbiff?

ORIGINAL: AnetteN

Det blir stort savn i julen ja med spekemat. Men får ta igjen til neste år.
Vet dere om vi kan spise roastbiff?

Nope, det er ikke anbefalt. [:)]

Joda, man kan FINT spise muggoster, både hvite og blå, så lenge de er pasteuriserte og ferskest mulig.

Back
Topp