Myke oster som er pasteurisert f.eks. camenbert og blåmuggost kan ha Liseria i seg da den kan blomstre opp i den lange lagringstid ostene har og bør unngås.
Harde oster av upasteurisert melk som parmesan kan trygt spises av gravide.
Mozarella er visst å regne som ferskost (ingen lagringstid - lite risiko for oppblomstring av listeria). Tines mozarella er laget av pasteurisert melk. Så den er trygg. Vil tro det samme gjelder Mozarella i lake da den heller ikke lagres.
Her er litt fra Matportalen om ost:
Meieriprodukter:
Hvilke meieriprodukter bør jeg spise?
Gravide bør velge melkeprodukter som har lavt fettinnhold, som skummet melk, ekstra lett melk, lettmelk, yoghurt med lav sukker- og fettprosent og halvfete og magre tubeoster eller faste oster.
Jeg er glad i smelteoster på tube og faste oster. Kan jeg trygt spise disse?
Ja, smelteoster på tube eller i beger, nylig åpnet kremost i beger og halvfaste og faste oster som brunost, hvit-/gulost, gouda, edamer, grana padano, cheddar og parmesan er trygge.
Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk f. eks. brie, camembert og blåmuggost som gorgonzola.
Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.
Hvordan kan jeg vite om osten er pasteurisert eller ikke?
Osteprodusentene i Norge og EU er pålagt å merke oster med rå/upasteurisert melk spesielt med ”Fremstilt av ikke-pasteurisert melk” eller ”Fremstilt av rå melk”. Mange forkorter denne merkingen til ”Upasteurisert/rå melk”.
Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, men det kan også stå andre steder på emballasjen.