Oss som går fra ett til fler barn, hvor mye nytt trengs?

Nysgjerrig skeptiker

Forelsket i forumet
Hei hopp!
Tankene er mange. Fremtiden er alltid usikker, så jeg prøver å planlegge for det mest positive som kan skje, altså livet som en familie på totalt 5 tobeinte!

I dag har jeg ei jente på 10mnd, hun begynner i barnehagen i midten av august. Har enda alt fra hun var nyfødt, hva trenger/bør jeg kjøpe nytt?

Flasker: har nå 13 Dr brown flasker, er det nok å bare kjøpe nye tuter/nippler?

Sutter: kjøpes nye, diverse varianter.

Vogn: Har i dag Cybex e-priam, vurderer å selge den og kjøpe søskenvognen Cybex Gazelle S, eller bør jeg ha to vogner? Har ikke plass til det i dagens bil…

Bil: har pr dd en VW Passat alltrack 2012 mod. Går greit nok nå med 10mnd og anne hver uke bonusjenta på snart 10år. Men det går vel ikke opp med baby i tillegg? Eller går det?
Drømmer om Kia Sorento, suv, 7 seter hybrid (evt kjøpe brukt - da ikke hybrid men det går jo).
Forloveden misliker store biler så det er hittil kun Sorento som er godkjent.

Hva annet jeg har glemt? :)

Butikken er åpen etter babyen er født.
Tror ikke du trenger så mye i hele tatt med så tette barn.

Vi må ha alt på nytt. Har solgt unna og kasta alt fra de to eldste. Men jeg kjenner at det er ikke så mye jeg trenger. Kommer nok til å prøve å kjøpe mye mindre enn med de to andre. Får heller kjøpe når behovet viser seg.

Har alt klart til gutt, så blir kanskje ett eller to nye plagg, men om det kommer jente må jeg på klesshopping :shy:

Hei hopp!
Tankene er mange. Fremtiden er alltid usikker, så jeg prøver å planlegge for det mest positive som kan skje, altså livet som en familie på totalt 5 tobeinte!

I dag har jeg ei jente på 10mnd, hun begynner i barnehagen i midten av august. Har enda alt fra hun var nyfødt, hva trenger/bør jeg kjøpe nytt?

Flasker: har nå 13 Dr brown flasker, er det nok å bare kjøpe nye tuter/nippler?

Sutter: kjøpes nye, diverse varianter.

Vogn: Har i dag Cybex e-priam, vurderer å selge den og kjøpe søskenvognen Cybex Gazelle S, eller bør jeg ha to vogner? Har ikke plass til det i dagens bil…

Bil: har pr dd en VW Passat alltrack 2012 mod. Går greit nok nå med 10mnd og anne hver uke bonusjenta på snart 10år. Men det går vel ikke opp med baby i tillegg? Eller går det?
Drømmer om Kia Sorento, suv, 7 seter hybrid (evt kjøpe brukt - da ikke hybrid men det går jo).
Forloveden misliker store biler så det er hittil kun Sorento som er godkjent.

Hva annet jeg har glemt? :)
Vi har to tette med 19 mnd mellom. Kjøpte veldig lite til nr 2. Det vi måtte ordne var ei til sprinkelseng, og sånn tvilling/søskenvogn. Vi har gåavstand til bhg og måtte derfor ha vogn som eldste kunne sitte i og minste lå i bagdel i samme vogn. Ellers litt påfyll av klær, noe pga minste også skulle ha noe nytt, og ellers klær som var gulpet på eller nuppete osv måtte kastes og heller erstattes. Tuter til flasker brukte vi samme, de er jo rene og sterile.

Jeg skal kjøpe ting jeg kjente jeg savnet med forrige,som feks bedside crib. Må og ha ullklær til baby da jeg fikk en sommerbaby sist og ikke har ull i så små str. Så blir det jo litt mer nytt om det er gutt denne gangen da.

Her har jeg klær til begge kjønn og det aller meste av utstyr, men vogn og bilsete er slitt ut og må kjøpes nytt. Dog litt usikker på klær, da jeg kun har høstbarn fra før, må vel ha litt sommerklær i mindre størrelser :)

Jeg skal kjøpe ting jeg kjente jeg savnet med forrige,som feks bedside crib. Må og ha ullklær til baby da jeg fikk en sommerbaby sist og ikke har ull i så små str. Så blir det jo litt mer nytt om det er gutt denne gangen da.
Jeg har Babybay bedside crib, liker den veldig godt :Heartred - men kjøpte den i hovedsak fordi vi har helt tett sengeramme fra ikea, og kan ikke ha bedside med eks hjul som må under senga.

Har mye kjønnsnøytralt fra førstemann, men trenger nok litt sommertøy i mindre størrelser etterhvert.

Ønsker meg også en bedside crib, med mindre vi bytter ut sprinkelsenga til minste. Da kan vi antakelig bruke den.

Ellers muligens søskenvogn, må undersøke litt.

Skal ha ny vogn, den forrige er ødelagt av å blitt brukt som sovevogn i bhg.

Ny bedside crib, solgte den gamle da vi flyttet.

Teller ny bil og nytt hus med 4 soverom? :p
Vi har ikke råd til flere soverom der vi bor akkurat nå, men når minste blir sånn 3 år så må vi nok flytte en gang til… boligmarkedet i Oslo er jo en drøm for tiden.

Vi solgte vippsestolen og den skal kjøpes inn når baby er født. Stol til å ha på stokken også, eller evt en stokke step med tilhørende vippestol. Den var redningen mang en gang.
Ellers så har jeg tatt vare på mye, så her blir ingenting kjøpt inn tror jeg annet enn litt sokker og lue og sånt.
Følte med første at vi trengte så mye og kjøpte mye altfor tidlig. Nå venter vi en uplanlagt tredjemann og jeg har ganske roen på det. Er 9 måneder til uansett, god tid. Og venter uansett til baby er født før vi trenger noe. Nå er den knapt en liten spire. Mye kan skje de første 12 ukene. Tenker det beste er å slappe av, spise sunt og godt, mosjonere etter evne og passe på seg selv for å ha overskudd, være frisk og rask i sv. skapet er det man bør ha mest fokus på <3

Vi går fra 1 til 2 og ser egentlig kun at vi må ha ny base til bilstol (nyfødt og småbarnsstol har vi, men bare 1 base). Etterhvert må vi kanskje ha ny vogn, men min første aksepterte kun bæring første 6 mnd så tenker vi har litt tid der :laughing002

Etterhvert trenger vi også ny barnestol (tripp trapp eller lignende). Ellers tenker jeg vi har det meste. Var veldig bevisst på å kun skaffe og ønske oss kjønnsnøytrale klær til første.

Smokker og slikt blir nytt/eget. Og dersom dette blir en flaskebaby må vi skaffe litt utstyr.

Back
Topp