Fødte på Ullevål i januar i år. Hadde egentlig et veldig godt inntrykk av føde- og barseltilbudet ettersom alle jeg kjenner som har født der de siste årene har vært storfornøyde. Vi var derimot ikke så fornøyd.
Opplevde å bli glemt alene inne på et undersøkelsesrom på mottaket i over en time. Ble også strippet mot min vilje.
Jordmødrene og fødselslegen var fantastiske. Fødselen var kaotisk og det holdt på å gå ordentlig galt mot slutten, men både mannen og jeg følte oss veldig trygge og godt ivaretatt hele veien. Jeg ville egentlig vite alt som skulle skje og foregikk, men de var veldig flinke til å holde igjen akkurat passe med informasjon til at jeg følte meg informert, men samtidig ikke visste nok til å bli urolig og engstelig. Jordmor 1 (vi hadde til enhver tid to) kom innom barselavdelingen for å prate før vi dro hjem.
Førsteinntrykket av barselavdelingen var bra. Men vi skjønte fort at den koselige sykepleieren vi møtte på nok var sjelden vare. Det var vanskelig å forholde seg til diverse tips og råd, for alle sa forskjellige ting. Fikk inntrykk av at det var litt kamp mellom profesjoner, og enkelte ansatte rakket åpenlyst ned på kolleger både foran oss og til oss. Hva som var innafor å ringe på for var også vanskelig å forstå. Vi opplevde å nesten få litt skryt for å ringe på så sjeldent, men når vi først gjorde det, var det uffing og sukking for at vi hadde ringt på. Hver gang jeg etterspurte noe for å lindre smerter i riftene fikk jeg bare svar som "er vaktskifte om en time, spør nattevakta når de kommer" og "har ikke tid nå, spør igjen om en time". Fikk aldri noe hjelp med det der.
Jeg føder gjerne på Ullevål igjen, men jeg setter ikke en fot inn på barselavdelingen igjen.