orkideer

Sørfis

Glad i forumet
hvordan var det man skulle vanne di igjen?
1 eggeglass i uka?

Jeg gav mine orkidèer et eggeglass med vann i uka, nå er de døde..hva har jeg gjort galt da?

Jeg har de under springen og vanner de 1 gang i uka. Så lar jeg det renne av og setter tilbake. Funka bra her [:)]

ORIGINAL: Ida_83

Jeg har de under springen og vanner de 1 gang i uka. Så lar jeg det renne av og setter tilbake. Funka bra her [:)]

ORIGINAL: Eli:D

Jeg har gidd min orkide vann ca 1gang i mnd..å den har levdd i over 6mnd nå!![:D]blomstrer som bare d![:D]

hvor mye vanner du den da?

Jeg hørte blomsterFinn sa en gang at mange trodde at det var ett egg glass i uka, men det var ikke sant.. Man ska dusje de en gang iblant, la de stå i vann noen minutter åsså sette de i potta igjen!

takk for svar folkens.
skal prøve å ikke drepe denne[:)]

Jeg elsker orkideer....og mine lever år ut og år inn......

Men fikk en orkide for 4 år siden som er planta i mose og orkidejord i en litt høy glass vase...(ikke så veldig høy) fikk beskjed om at jeg bare skal fylle den halvfull med vann når det begynnte å bli lite....(siden det er glass så ser man sånn ca hvor det er)
Og denne orkideen blomstrer HELE TIDEN! Tror jeg skal gjøre det med alle orkideene jeg har...for det ser ut til å funke veldig bra.

Ellers gjør jeg som nevnt av andre her.....gjennomvanner den i springen og lar det renne av og setter den på plass igjen....(gjør dette ca hver 14 dag og de er kjempe fine de og asså)

Samme her - det er veldig viktig at de ikke blir stående med vann for lenge!

Orkideèr (phalanopsis) skal stå i ei bøtte med vann og trekke ca en gang i uken avhengig av årstid/tørr luft osv. Kjenn på tyngden om den er lett eller ikke...Kan gjerne dusjes en gang daglig på bladene

Her er min oppskrift på Orkidèer:

Jeg har Orkidène i et vindu hvor det er lyst, men solen skinner aldri på det. Vanner de engang i uken med et par eggeglass(heller av vannet som kommer ut igjen på skålen) og gir de litt orkidègjødsel. Vet at mange sier at det bare er noe som butikkene har funnet opp så man kan sikkert bruke hva som helst, men jeg bruker den. Også skal de stå i gjennomsiktige potter fordi røttene trenger lys ettersom jeg har skjønt. Vet mange putter dem i potter som ikke er gjennomsiktige.

Klipte bare litt av ytterst på grenene der hvor blomstene satt. Noen sier at man skal klippe de helt ned eller ved tredje øye, men ettersom jeg leste hos Orkidèspesialisten så tok man bort det mest fruktbare om man klippet orkiden så langt ned som ved tredje øye(ledd).

Link: Orkidèspesialisten- Hvordan behandle orkidèn?

Mange har "hørt" at den vanligste orkideen som er til salgs i norske blomsterforretninger, [link=http://www.orkidespesialisten.no/gallerier-phalaenopsis.htm]Phalaenopsis[/link], ikke skal ha mer enn et eggeglass vann i uka, noen har til og med "hørt" at et fingerbøl eller en liten teskje er nok… Hvor og når denne myten har oppstått, er ikke lett å si, men den er katastrofal… – ikke de første månedene, for orkideer dør sakte, svært sakte… – men når en orkide som Phalaenopsis (og mange andre) tørster og tørster i måned etter måned går det til slutt veldig galt.
Orkideer er lettstelte, men en bør bruke sunn fornuft med hensyn til vanning!
Jeg pleier å si at ett eggeglass vann i uka er passelig for en liten kaktus, og kaktuser kommer fra noen av jordas tørreste strøk. De vanligste orkideene kommer fra noen av jordas fuktigste strøk og må i lengden ha betydelig mer vann.

Back
Topp