Orkide

ORIGINAL: blessa

Hmm, jeg tok en nærmere titt på orkideene mine idag, og tror ikke det er så mye håp for dem likvel. På den ene var det igjen kun ett grønt blad, men røttene som stakk opp var rimelig tørre. Det samme var stengelen. Kutta stengelen og lot det renne godt med vann gjennom potta før jeg satte den på plass i potteskjuleren igjen. Plasserte den i kjøkkenvinduet.

Den andre hadde ingen grønne blad igjen, men to gule. De falt av da jeg skulle vanne den i vasken. Røttene var inntørket og stengelen også knusk tørr. Jeg kutta stengelen på denne også og satte den også i vinduet. Har et ørlite håp om at begge kanskje overlever! [8D] Selv om de kanskje egentlig er så og si døde..

[8|][:-]

Gjør ikke noe at stengelen har tørket inn, det har skjedd mange ganger hos meg. Bare klipp den vekk og hvis den ikke er død vil det komme ny stengel. Eg får alltid opp nye stengler og noen ganger to! Røttene ser ofte rimelig tørre ut de og, men kanskje noe få som er grønne, som regle er de da nede i potten. Ta planta opp av potte og kikk under, kommer det noen grønne ut gjennom bunnen av potta? Eg har forresten mine orkideer ikke i gjennomsiktig potte men har 8 stykker som blomstrer om igjen og om igjen[;)]

Jeg har rundt 50-60 orkidèer som blomstrer igjen med jevne mellomrom, så jeg kan vel si jeg har litt erfaring på området.

For det første, ett eggeglass vann i uka tar liv av orkidèen sakte men sikkert. De vanligste orkidèene kommer fra noen av jordas fuktigste strøk, og trenger en del vann. På sommeren trenger de vann ca èn gang i uka, sett den under rennende vann i vasken, eller dypp den i en bøtte med vann. (Pass for all del på at det ikke kommer vann i bladrosetten, da kan planten rotne.) Det er veldig viktig at den får renne av seg! Rester av vann i potteskjulerern får røttene til å rotne.
Om vinteren kan du godt vanne litt sjeldnere, kanskje ca annenhver uke. For ofte vanning på vinteren kan igjen få røttene til å råtne...
Om det er mose i potten, pass på! Den holder godt på fuktighet!

Orkidèen trenger ikke stå i ett vindu så lenge den får naturlig dagslys.

Når blomsten er avblomstret velger du selv om du klipper av stengelen helt. Om du ikke klipper den helt av, klipp den i så fall ved 2. eller 3. ledd.
Det er ikke garantert at det kommer nye blomster på den samme stengelen!
Orkidèen vil med stor sannsynlighet blomstre kraftigere om stengelen blir klippet helt ned, og den får danne ny.

Røttene er glad i lys, så en gjennomsiktig potte er å anbefale.
Du kan også gi orkidèene gjødsel av og til. Men det bør være gjødsel spesiellt tilpasset orkidèer.
Bytte jord kan du gjøre èn gang i året eller annenhvert år. Det kommer ann på. Da må du selvsagt bruke orkidèkompost, som du får kjøpt i de fleste blomsterbutikker.

Om de nederste bladene blir gule fjerner du dem. Orkidèen trenger ikke være døende om den mister blader! Dersom røttene er friske lever orkidèen.
At det kommer nye blad er et sunnhetstegn!
Om røttene er helt inntørket men bladene fortsatt er grønne, lever den også fortsatt. Gi den vann!

Oi, her er det håp ser jeg! Ja, jeg får bli litt flinkere med vanninga her i huset, så får vi se om orkideene fortsatt lever!

De røttene som stikker opp av potten, som ser inntørket ut, vil de fortsette å se inntørket ut for alltid nå?

Hvor lang tid tar det før stengelen vokser opp igjen? Og hvor lang tid tar det før bladene vokser ut igjen?

Dersom orkideene fortsatt lever da... [:D]

ORIGINAL: blessa

Oi, her er det håp ser jeg! Ja, jeg får bli litt flinkere med vanninga her i huset, så får vi se om orkideene fortsatt lever!

De røttene som stikker opp av potten, som ser inntørket ut, vil de fortsette å se inntørket ut for alltid nå?

Hvor lang tid tar det før stengelen vokser opp igjen? Og hvor lang tid tar det før bladene vokser ut igjen?

Dersom orkideene fortsatt lever da... [:D]

Røttene som stikker opp av potten er luftrøtter. Om de er inntørket er det bare å klippe de av, for de tar seg ikke opp igjen.
Forresten, om noen av røttene er råtne(brune/gule), bør en ta orkidèen ut av potta, klippe vekk det råtne, for så å gi orkidèen ny "jord".

Det er vanskelig å si. Det kan ta alt ifra noen måneder til mellom ett og to år før orkidèen danner ny stengel. Det med bladene er også individuellt... Som jeg skrev over her, nye blader er et sunnhetstegn. Ergo, om planten får bra stell og den trives, kommer bladene etterhvert.

Back
Topp