Orkide

shewolf

Gift med forumet
Jeg har to orkideer i stua. Fikk de i høst. De hadde nydelige blomster da jeg fikk dem. Var flink og vannet dem, men blomstene tørket ut og knoppene datt av etter hvert. Har ikke vært så flink og vannet i det siste, men bladene er fortsatt grønne. Orkideene mine er vel ikke døde? Noen av røttene har tørket inn.

Dersom de ikke er døde; hvordan får jeg de til å blomstre igjen? Trenger de mye lys?

De er nok ikke døde. Vann den og sett den lyst så kanskje de kommer i blomst igjen. Noen slag er vanskeligere enn andre. Jeg har en som har blomstret nesten hele tiden i 5!! år. Og andre som jeg ikke får til i det hele tatt.

De stoooorkoser seg i lyset. Pappa fikk en av meg for noen år siden. Den står midt i vinduet, får en liter vann engang i uka. Den mister blomster, også får den nye. Han fikk den med to blomster på, nå har den elleve[:D]

Noen som har tips til perfekt stell for orkideene??

Mine står i sollys, men ikke direkte... Aner ikke hvordan jeg skal vanne dem, og alle bare dør[:'(]

De er så fine, men gud å de irriterer meg!!!

ORIGINAL: lille nupp

ORIGINAL: UneMi

De stoooorkoser seg i lyset. Pappa fikk en av meg for noen år siden. Den står midt i vinduet, får en liter vann engang i uka. Den mister blomster, også får den nye. Han fikk den med to blomster på, nå har den elleve[:D]
en liter??????

omg det var mye

[:D]

jeg gir kanskje en gang i ny og ne, har hatt en i ca 3,5 pr, den fikk tilogmed ny stenger

men har ofte noen som dør også

det kan være lurt å klippe dem også

haha, ja vet du hva, jeg har alltid trodd jeg har hørt feil når han sier det. Men, sist så gjentok jeg det å da var det en liter! Hans orkidee lever jo som bare tusan. Med elleve nye blomster på.
så han må jo gjøre noe rett[8D]

ORIGINAL: UneMi

1 liter????? Mormor sa ett eggeglass med vann i uka hun..... Haha, er det rart alle blomstene mine dør når jeg hører på hun[8D]

Er smart å ha en litt lang vase med 1-2 cm med steiner nederst. Så potta oppå der igjen. Så passer du på at det alltid er vann der, men ikke over stenene. Ikke mye ihvertfall. Kommer jo ann på om det er veldig tørt inne hos deg og varme osv, men vanner mine ca 1 gang i uka på sommeren og nå kanskje 1 gang annenhver uke.

Den er ikke dø nei, men blomsterer kun innimellom. Du kan klippe av stilkene. Vokser ut nye med blomster. 99% sikker på at det ikke kommer blomster på stilkene som er der.

Jeg Har mine i vinduet bak gardinene etter at de har blomstret ferdig.. glemmer de kaster litt vann i de en gang i måneden kanskje ..... de blomstrer igjen og igjen :-))

da jeg kjøpte min orkide sa de på blomsterbutikken at hvis den har gjennomsiktig potte skal den ha lys på røttete, altså helst stå i gjennomsiktig potteskjuler..

og desa den skal ha 1 eggeglass med vann en gang i uka....

Jeg hadde også hørt det med 1 eggeglass vann i uka, men så googlet jeg og fant ut at det var en myte at de trengte lite vann! Så jeg begynte med å sette den i vasken og pøse på med vann 1 gang i uken - og jammen holdt den seg ikke mye bedre. Nå er blomstene borte, og den ene har jeg kastet mens den andre står på vaskerommet... Får kanskje sette de frem i vinduet igjen så kanskje det kommer nye blomster[:)]

Les her: http://www.klikk.no/bolig/hage/article336891.ece

Eg har mine i ganske direkte sol og de får ca 2-3 eggeglass annenhver uke ca. Og de blomstere stadigvekk!!! Går kanskje en måned eller to fra de avblomstrer til det er nye skudd og blomstring på vei. Når de har avblomstrer klipper eg stengelen ca to "knudrer" under der de blomstret eller klipper vekk hele stengelen. Kommer alltid nye stengler uansett hos meg. Har til å med fått en avlegger på den ene!! Begynte å vokse blader i toppen av en stengel! Men får ikke pottet den siden den først må få røtter og de har ikke kommet ennå.

Har forresten lest(vet ikke om det er en myte) at hvis du har problemer med å få en orkide til å trives skal du prøve å gjøre motsatt av det du gjør. Får den mye vann - gi den lite, står den lyst - sett den i mørkere og så omvendt[;)]

Og eg tror ikke man skal la vannet stå på dem men evt ta de i vasken og la det renne godt igjennom potten en gang i uka. Gjorde det der eg bodde før og det fungerte greit det også[:)]

mine står i vinduskarmen, vanner de en gang i uken og da tar jeg alle bort til vasken,tar de ut av blomsterpotten og skyller gjennom de liksom så lar jeg de stå å renne av seg litt før jeg setter de på plass. Man må også huske å kutte de når de er avblomstret,stilkene skal kuttes ned.

jeg tror orkideene mine trives godt hos meg, har de i vinduet og vanner vanlig en gang i uka, viktig å ikke ha de i potter (da må de være gjennomsiktige, røttene må ha lys) mine blomster en gang i året og blomstrer da i 6 mnd, så er den uten noe i 6 mnd så kommer den på nytt, ofte med flere stenger [:)] når stilken visner skal du klippe den av etter det andre leddet på stilken, da kan det komme nye blomster på samme stilk

Jeg har ei mamma som er veldig flink med blomster og hun har lært meg at det som er viktig er at vannet får renne gjennom potta, så hvis man vanner de i/over vasken en gang eller to i uka, sånn at vannet får renne av. Hvis de står i bløt dør de bare.

Jeg vanner mine ca 1 gang i uka, tar de med ut i kjøkkenvasken og lar lunka vann renne leeeenge [:D] Før jeg setter de tilbake i den gjennomsiktige potta (sånn at røttene får mye lys!) så lar jeg vannet renne godt av.

Viktig å tenke på hvordan blomstene egentlig har det, der de kommer fra. Der orkidèene kommer fra er det regntid, så tørke... [;)]

ORIGINAL: Kaizer

Jeg vanner mine ca 1 gang i uka, tar de med ut i kjøkkenvasken og lar lunka vann renne leeeenge [:D] Før jeg setter de tilbake i den gjennomsiktige potta (sånn at røttene får mye lys!) så lar jeg vannet renne godt av.

Viktig å tenke på hvordan blomstene egentlig har det, der de kommer fra. Der orkidèene kommer fra er det regntid, så tørke... [;)]

Sånn jeg også gjør, helt til første blomsten faller av. Da gidder jeg ikke mer[:D] Men fikk en til å blomstre opp av seg selv. Satt en stang med falske orkideblomster i potten og brydde meg ikke mer om den. Vannet den en sjelden gang og plutselig kom det knopper. Men da var stengene og røttene helt grønne. Om noe har blitt brunt funker det ikke.

orkideer trenger endel lys men ikke direkte sol lys, å vanning 1-2 ganger i uka helst under vasken.
Blomstene dine er ikke døde de kan fint komme opp igjen gi dem litt næring =)

Hmm, jeg tok en nærmere titt på orkideene mine idag, og tror ikke det er så mye håp for dem likvel. På den ene var det igjen kun ett grønt blad, men røttene som stakk opp var rimelig tørre. Det samme var stengelen. Kutta stengelen og lot det renne godt med vann gjennom potta før jeg satte den på plass i potteskjuleren igjen. Plasserte den i kjøkkenvinduet.

Den andre hadde ingen grønne blad igjen, men to gule. De falt av da jeg skulle vanne den i vasken. Røttene var inntørket og stengelen også knusk tørr. Jeg kutta stengelen på denne også og satte den også i vinduet. Har et ørlite håp om at begge kanskje overlever! [8D] Selv om de kanskje egentlig er så og si døde..

Jeg har en kaktuslignende plante som hadde en lilla blomst i midten av bladene. Den så ut til å dø sakte men sikkert. Blad etter blad visnet. Helt til det ikke var flere blader igjen. Men da plutselig, kom det opp nye bittesmå blader to steder i potten, og det så ut til at den ensomme kaktusen var blitt til to små nye planter! Helt til jeg glemte å vanne den...

Har en fredslilje stående på stua, og den er det kjempeenkelt å holde i live, fordi den sier ifra når den trenger vann! Da henger den med bladene. Den har jeg enda ikke greid å ta knekken på. Enda den har hengt med bladene i mange dager enkelte ganger...

Haha, dette ble et langt, grønt innlegg fra meg! Jeg som ikke eier grønne fingre, men skulle ønske jeg gjorde det.. Må vel begynne å huske å vanne plantene mine først... [8|][:-]

thi noen ganger er de bare ikke til å redde..

Jeg har mine i vanlige potter ikke gjennomsiktige de blomstrer igjen og igjen likevel ...

kom på at vi hadde en på jobben som stod der og så såååå skrall ut... hadde ikke blomstret på nesten et år...
også begynte jeg å vanne hver morgen jeg hadde tidligvakt... også kom sommerferien og SFO stengte i en mnd.. så da fikk den ikke vann og stod direkte i sola...

da vi kom tilbake var det to nye stilker med 6 knopper på hver..... og det bare kom nye og nye... så da var det plutselig futt i den igjen..

Back
Topp