orkide hjelp

Jeg har fått orkide plante av mamma da hun flytta til utlandet..fikk de ifjor juli, og har ikke blomstret en eneste gang siden.. Den har stått i lite lyst rom til juni i år da..Vi flyttet da, nå får den ganske mye lys på seg.. Har gjennomsiktig glass potte til den. Og vanner den vanlig, en gang i uken, mer enn et eggeglass. Er det noe de trenger nedi potta,bark, jord eller noe..? Orkide næring? har gitt det innimellom også, ser ikke ut som om det hjelper så mye...
[:(] 

Masse lys, men ikke direkte sol! Og de må være helt tørr mellom hver vanning![:D]

De bør stå lyst, og ikke i trekk. Gjeldere også når de står i blomst.

ORIGINAL: skravlehue

ORIGINAL: *hale*

Du kan klippe stengene ned et par ledd.
Det har hjulpet mine. Men jeg vanner bare med ca. 1 eggeglass i uken, trodde ikke de skulle ha særlig mer vann enn det...

Lykke til.

er det jeg har hørt også...

Dette er en vanlig myte. Det stemmer ikke.

Blomsterdekoratør her[8D]
Orkidèer skal ha gjennomsiktig potte helst, med orkidè-jord (bark),  MINIMALT med vann!! Eggeglass-myten er ingen myte! Og hvis blomstene faller av, klipp ned stengelen til 2.ledd og la det stå lyst, ikke direkte sol, da kommer det igjen knopper om ikke altfor lenge.

ORIGINAL: nikka77

Den bør ikke stå i noe vindu bare den får naturlig lys på seg (fra vindu) Vann den en gang i uka hvor du holder den under springen ( et eggeglass er for lite og knoppene vil tørke inn og dette av) la den stå og renne av seg før du setter den tilbake i potta ( er ikke gla i vann i potta, da kan den råtne) Når den ikke har blomster så venter du til stengelen begynner å bli brun og inntørket før du kutter den mellom 2 og 3 ledd nedenfra..  Vann som vanlig og vent i spenning på nye knopper, men kan ta tid....

Et bra Mester Grønn tips, bra du er i bransjen og kan gi noen ekspertråd [:D]
Noen orkideèr blomstrer med 9-11 mnds mellomrom så bare smør deg med tålmodighet [:)] Så lenge bladene ikke visner er det håp [:)]

Jeg har en del orkideer, og de står ALLE i ca 1 cm med vann, konstant! Jeg har ALDRI i mitt liv hatt så flotte orkideer, og de kommer med nye stilker titt og ofte!

Det er ikke stengel på min plante.. kommer den etterhvert eller hva..?! Har ikke kommet noe i løpet av 1 år og 2 mnd da.. Er det egentlig noe håp for denne stakkarn tru...?![:(] Er alldeles ikke flink med planter i det hele tatt..!!!! Huff! skulle ønske jeg var det..

ORIGINAL: Monika86

Orkidèer skal ha gjennomsiktig potte helst, med orkidè-jord (bark),  MINIMALT med vann!! Eggeglass-myten er ingen myte! Og hvis blomstene faller av, klipp ned stengelen til 2.ledd og la det stå lyst, ikke direkte sol, da kommer det igjen knopper om ikke altfor lenge.

Det ER en MYTE samme hva du sier og hvor du jobber :) - jeg har det fra Orkideeksperten(og de fire orkidebøkene jeg har stående i bokhylla her [;)]

MYTEN OM DET
ENE
EGGEGLASSET
!

http://www.orkidespesialisten.no/kultur-misforstaaelser.htm

ORIGINAL: lillemor snart mamma

Jeg har fått orkide plante av mamma da hun flytta til utlandet..fikk de ifjor juli, og har ikke blomstret en eneste gang siden.. Den har stått i lite lyst rom til juni i år da..Vi flyttet da, nå får den ganske mye lys på seg.. Har gjennomsiktig glass potte til den. Og vanner den vanlig, en gang i uken, mer enn et eggeglass. Er det noe de trenger nedi potta,bark, jord eller noe..? Orkide næring? har gitt det innimellom også, ser ikke ut som om det hjelper så mye...
[:(] 

Stikk i en blomsterbutikk og finn orkideejord. Ta orkideen ut av potten og tøm ut all gammel kompost. Rensk røttene for det som evnt. sitter på de av bark eller slikt og klipp bort døde røtter. Vask den gamle potten eller kjøp en ny, røttene liker lys så de blir glade for en gjennomsiktig potte(selv om de ikke MÅ ha det). Plasser litt lecakuler i bunnen(for drenering) og sett i orkideen. Stapp forsiktig orkideejorden rundt røttene. Gjennom vann orkideen. Vann den igjen når det har begynt å tørke nedi barken.

Jeg setter mine i vann hver søndag, har i litt orkideegjødsel ca. annehver gang. Slik ser mine blomster ut:
http://gronneskoger.blogspot.com/2008/07/min-nydelige-samling-av-orkideer.html

Den store rosa har blomstret fire gang ila. året som har gått.

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Det ER en MYTE samme hva du sier og hvor du jobber :) - jeg har det fra Orkideeksperten(og de fire orkidebøkene jeg har stående i bokhylla her [;)]

MYTEN OM DET
ENE
EGGEGLASSET
!

Er blomsterdekoratør eg og,og ut i fra det eg har skrevet før i denne tråden så er eg helt enig med deg helene harefrøken[;)][:)]

ORIGINAL: Cathrine76

ORIGINAL: Helene Harefrøken

MYTEN OM DET
ENE
EGGEGLASSET
!

Er blomsterdekoratør eg og,og ut i fra det eg har skrevet før i denne tråden så er eg helt enig med deg helene harefrøken[;)][:)]

Jeg har prøvd tusen tips med mine orkideer fikk aldri nye kopper igjen. Så jeg stakk ut og kjøpte meg en imitasjon jeg![:D]

ORIGINAL: dronningmia

Jeg har prøvd tusen tips med mine orkideer fikk aldri nye kopper igjen. Så jeg stakk ut og kjøpte meg en imitasjon jeg![:D]

Tålmodighet er en dyd [;)]

ORIGINAL: Sillyma

Minner om at orkidé er en tropisk plante, og de som har vært f.eks i Thailand, kjenner til regnskurene som vasker over alt levende og dødt, ofte! Jeg skyller gjennom plantene mine med kjøkkenspringen, temperert vann, ca 1 x/uka. Gjerne oftere, ifølge TV2 blomster Finn... Men ikke la de stå i vann...

Jeg har hatt planter som kommer igjen og igjen, og planter som bare dør etter første blomstring. Tror det handler om hvordan de har hatt det i "barndommen" også jeg da...
¨

Jepp, det stemmer. Derfor lønner det seg å ta en titt på røttene til orkideen før man kjøper. De blir dessverre ikke alltid behandlet like godt i butikkene.. Ikke kjøp en med dårlige røtter. Blomster kan også bli syke, de kan få virus f.eks. - noen blomster kan man ikke redde.

Plantene trenger moderat med lys. Plassering mot øst eller vest. Trives godt i stuetemperatur,
men kommer lettere i blomst hvis det er noen grader forskjell på dag og natt-temperatur.
La plantene tørke lett mellom hver vanning. La det aldri stå vann i skålen. Gi gjødsel vår og sommer.
Etter blomstring klippes stengelen over det 2. eller 3. leddet, noe som kan gi flere blomstergrener på
den samme stengelen. Hvis knoppene tørker og faller av kan det skyldes lav luftfugtighet.

Og hvis ikke alle BV'erene får fine orkideer etter å ha leset denne tråden nå så har de enten sykdom på blomstene sine eller så følger de ikke rådene i denne tråden [8D]

Back
Topp