orkide hjelp

scrappegirl

Forelsket i forumet
noen som har et bra tips for å få kopper tilbake??

vanner en gang i uken i vasken, de står ikke i vann resten av uken, men kan ta et år mellom hver gang det kommer knopper, har kjøpt en ny orkide nå men redd jeg bare må kaste den også til slutt..

noen med bra råd?

Du kan klippe stengene ned et par ledd.
Det har hjulpet mine. Men jeg vanner bare med ca. 1 eggeglass i uken, trodde ikke de skulle ha særlig mer vann enn det...

Lykke til.

Sett dei i en gjennomsiktig potte,og la dei få rikelig med sol. Her kommer dei igjen hele tiden[:D]er så fine synes eg

vi har ikke sol i leiligheten desverre=(
hjelper det med vanlig lys??

vi lar vannet renne gjennom en gang i uken,. tips fra blomsterbutikken

ORIGINAL: anonymprøver

vi har ikke sol i leiligheten desverre=(
hjelper det med vanlig lys??

vi lar vannet renne gjennom en gang i uken,. tips fra blomsterbutikken
Vanlig lys hjelper ikkje[;)]er nok en grunn til at dei ikkje blomstrer så villig. Når eg bodde i leil uten noe særlig sol så kom ikkje mine så ofte igjen heller. Vanningen gjør du helt perfekt,ett eggeglass i uken er alt for lite[:)]

hmm kjedelig da, men kan hende det hjeler litt med vanlig lys istede for ingen lys=)
den orkide næringen funker den for å få de igjenn fortere? de på butikken sa dette ser du

Orkideer skal alltid stå i et nordvendt vindu, om du vil ha nye knopper. Dessuten sies det også at de som ser best ut, er di som står i helt blanke potter, slik at røtterne får direkte sollys. Selv har jeg de under springen en gang i uken, og lar vannet renne rett gjennom. på 3 år har jeg faktisk hatt de i blomst 3-4 ganger.

ORIGINAL: anonymprøver

hmm kjedelig da, men kan hende det hjeler litt med vanlig lys istede for ingen lys=)
den orkide næringen funker den for å få de igjenn fortere? de på butikken sa dette ser du
Sett dei nærmest mulig vindu du og i gjennomsiktige potter[:)]så blir det nok bedre. Og eg skal love deg at vanlig lys fra normale lyspærer hjelper ikkje[;)]men du kan få spesialpærer som hjelper(sikkert veldig dyre[8D]) Lykke til

ORIGINAL: Catski og Filip

Orkideer skal alltid stå i et nordvendt vindu, om du vil ha nye knopper. Dessuten sies det også at de som ser best ut, er di som står i helt blanke potter, slik at røtterne får direkte sollys. Selv har jeg de under springen en gang i uken, og lar vannet renne rett gjennom. på 3 år har jeg faktisk hatt de i blomst 3-4 ganger.
Har ingen av mine orkideer i nordvendt vindu,og eg får dei igjen hele tiden. Har aldri hørt noe om det før[&:]

De skal ha et eggeglass vann i uken. Bruk gjennomsiktig potte. Røttene skal ha lys hele tiden. Når den ikke har blomster klipper du stengelen ved det andre "øyet". De blomstrer mellom 1 og 2 ganger i året. 

ORIGINAL: Sjefsgaupa

De skal ha et eggeglass vann i uken. Bruk gjennomsiktig potte. Røttene skal ha lys hele tiden. Når den ikke har blomster klipper du stengelen ved det andre "øyet". De blomstrer mellom 1 og 2 ganger i året. 
Ett eggeglass i uken er jo alt for lite,tømmer du ett eggeglass over en orkidee renner det bare rett igjennom.

ORIGINAL: AnneEmilie

ORIGINAL: *hale*

Du kan klippe stengene ned et par ledd.
Det har hjulpet mine. Men jeg vanner bare med ca. 1 eggeglass i uken, trodde ikke de skulle ha særlig mer vann enn det...

Lykke til.

jeg klipte ned stengelen på min, men da døde den, eller tørka[&:]
Av og til så tørker stengelen inn,då kommer det bare en ny nedenfra når den er klar til å blomstre på nytt[:)]

ORIGINAL: Cathrine76

ORIGINAL: Catski og Filip

Har ingen av mine orkideer i nordvendt vindu,og eg får dei igjen hele tiden. Har aldri hørt noe om det før[&:]

Det har jeg hørt maaaange ganger.[;)]

Den bør ikke stå i noe vindu bare den får naturlig lys på seg (fra vindu) Vann den en gang i uka hvor du holder den under springen ( et eggeglass er for lite og knoppene vil tørke inn og dette av) la den stå og renne av seg før du setter den tilbake i potta ( er ikke gla i vann i potta, da kan den råtne) Når den ikke har blomster så venter du til stengelen begynner å bli brun og inntørket før du kutter den mellom 2 og 3 ledd nedenfra..  Vann som vanlig og vent i spenning på nye knopper, men kan ta tid....

Ha de stående på kjøkkenet til det begynner å komme knopper. Fikk tips i en blomsterbutikk.. Er en annen luft fuktighet der en andre steder i huset. Det fungerer iallefall på mine.

Jeg har laget en tipsliste for orkideer i bloggen min [:D]

http://gronneskoger.blogspot.com/2008/07/hvordan-holde-livet-i-en-orkids.html

Elsker orkideeer[:D]

ORIGINAL: Cathrine76

ORIGINAL: Sjefsgaupa

Ett eggeglass i uken er jo alt for lite,tømmer du ett eggeglass over en orkidee renner det bare rett igjennom.

Bestemor gjør det og har enorme orkideer som blomstrer igjen og igjen. Enkelte har hun hatt i årevis. Min lider heller ingen nød av det og er i ferd med å blomstre for andre gang. [;)]

Men det e ganske vanlig at det ka ta et år før knoppan kjæm igjænn..! den blomstre jo tross alt i 2-5 mnd...[:-]

Et eggeglass sier de som kan orkideer at kun er for å drepe orkideene sakte. Mine setter jeg i vann med orkideegjødsel og der får de stå å trekke litt, så lar jeg de renne av seg. En av de blomstret fire ganger(juli i fjor til juli i år) ila. et år, nå har den også fått en ny blomsterstengel med mange knopper. Det er i alle fall jeg fornøyd med [:D]

Orkideer trenger en god del lys men de skal helst ikke ha veldig mye direkte sollys(selv om de tåler noe).

Back
Topp