Orker dere å trene?

FrøkenFryd81

Elsker forumet
Himmelbarn
Januarlykke 2020
jeg hadde kommet inn i en god rutine med trening, i hovedsak løping.
En av grunnene til at jeg begynte å mistenke at det hadde klaffet var at det ble så ubehagelig i undelivet å løpe. Sånn tyngdefølelse for hvert skritt liksom.. så nå gjør jeg ikke det.
Kan trene mye annet da, men nå har jeg mistet all energi, så jeg har ikke sjans!
Orker dere å trene? Tar dere bare en pause fra alt til formen er bedre? :)

jeg hadde kommet inn i en god rutine med trening, i hovedsak løping.
En av grunnene til at jeg begynte å mistenke at det hadde klaffet var at det ble så ubehagelig i undelivet å løpe. Sånn tyngdefølelse for hvert skritt liksom.. så nå gjør jeg ikke det.
Kan trene mye annet da, men nå har jeg mistet all energi, så jeg har ikke sjans!
Orker dere å trene? Tar dere bare en pause fra alt til formen er bedre? :)

Ja, skjønner hva du mener! Jeg prioriterer trening selv om jeg er litt sliten. Det holder også kvalmen i sjakk. Jeg må jo legge meg tidligere på kvelden, men kommer til å angre at jeg ikke var aktiv senere når jeg blir mye mer handikappet :hilarious:

I tillegg kan jeg ikke trene kampsport etter uke 12-14 så må nyte det mens jeg kan! :)
Men merker jeg blir fortere andpusten og gåen, men da må man jo bare lytte til kroppen!

Orker du å gå tur da? Trenger jo ikke løpe om du ikke orker, men litt er veldig mye bedre enn ingenting! :)

Ga opp å trene når jeg fikk 2 tette. Det blir nok trening i seg selv å trille dobbeltvogn og løpe etter de hele dagen gjennom denne graviditeten. Men gleder meg til permisjon og nye runder på treningssenter med lille micro :)

Skal trene så langt jeg klarer:) Men blir såklart tilpasset formen og magen:) regner med at det blir endel svømming etterhvert og en styrkeøkt i uka:)

Hadde første trenings økt i går med kettlebells (i samråd med sykehus), 4+6, hadde lettere kuler enn hva jeg pleier, men guuu så tungt! :p
Håper det kommer seg etter hvert, da jeg skal stå brud neste sommer. Greit å være i litt form da :p

Vet dere om det er i orden å trene "vanlig" ? Spinning, løping og aerobic timer?
Jeg fikk beskjed av legen at jeg kunne trene som normalt inntil uke 20. Eller når magen ble så stor at magemusklene delte seg.
Her er det ikke trening, men renovering av hus. Er jo en form for trening det og :p
Etter uke 20 må man være forsiktig med tunge løft, da det kan bli for mye nedpress på baby.
Men bra med puls og trening :-)

Jeg kjenner jeg er mer trøtt og sliten, men prøver å få til 2-3 økter i uka. Blir ikke noe makspuls for å si det sånn. Men ellipse, vekter og spinning i moderat tempo går fint. Jeg får mer energi av å trene, så jeg prøver å prioritere trening fremfor andre ting akkurat nå som jeg trenger mer energi. Fikk endel kynnere sist svangerskap under spinning, men da bytta jeg til hurtig gange på mølla, lett styrke og kondisjon uten for mye hopp og sprett. Håper jeg får til å trene mer denne gangen.

Jeg får så vidt lov til å gå tur på kjøpesenteret for tiden.. og nå som jeg har hatt en runde med styrtblødning og vi ikke vet hva som skjer så blir det stillesitting og ligging mest mulig :sorry: det blir kjedelig!

Jeg får så vidt lov til å gå tur på kjøpesenteret for tiden.. og nå som jeg har hatt en runde med styrtblødning og vi ikke vet hva som skjer så blir det stillesitting og ligging mest mulig :sorry: det blir kjedelig!

Huff! Ta vare på deg selv! ❤️

Vet dere om det er i orden å trene "vanlig" ? Spinning, løping og aerobic timer?

Ja, du kan fint trene som vanlig! Bare tilpass etter dagsform. Det eneste man skal passe på er typiske kontaktsporter eller dykking. Kontaktsport frarådes etter uke 12, og dykking frarådes inhele svangerskapet.
Du kannfint trene vanlig også etter uke 20 hvis formen tillater det, men som regel vil man kjenne at øvelser og treningsformer ikke er like ultimate.
Det at enkelte sider gir bastante råd i forhold til trening og graviditet er et helt meningsløst, fordi man vet faktisk VELDIG LITE om hvordan man best trener under svangerskapet, trist, men sant, det vi vet er at det er bra å være i aktivitet :)

Uttalelse av professor Kari Bø, NIH:
Gravide bør trene med moderat intensitet, det vil si holde seg under 90% av maks, sier hun.
Det er ifølge Bø ikke noe i veien for at gravide kan trene styrke eller utføre aktiviteter som innebærer mer hopp og bevegelse, så lenge man alltid lytter til kroppens signaler.
– Vi vet for lite om belastningen på mage og bekkenbunnsmuskulatur under løp og hopp når man er gravid. Det skal ikke kjennes ubehagelig for magemusklene ved at man får for mye strekk og drag, og man skal ikke lekke urin under løp/hopp eller kjenne utbuling i skjeden ved for eksempel tunge løft eller hard styrketrening, sier hun.
De eneste idrettene gravide helst bør unngå, er idretter som gir risiko for å bli truffet i magen og høyintensitet idretter, samt dykking som frarådes.

https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyheter/2018/juni/gravide-far-flest-livsstilsrad-fra-internett/
https://forskning.no/forebyggende-helse-svangerskap-trening/2011/12/veltrent-fodsel

Orker ikke Er for kvalm å sliten.

Jeg trener veldig mye hard styrketrening til vanlig, men nå tør jeg ikke! er så redd for at det skal gjøre til at noe går galt, haha! Men, jeg trener litt allikevel da, bare ikke like hardt og like ofte. I andre trimester tør jeg vel kjøre på litt igjen.

Jeg er ikke akkurat noen treningsperson, men går og sykler endel kilometer hver uke (noen fordeler skal det være å ikek å ha leppen..). I tillegg holder jeg på meg yoga.
Har veldig lyst til å begynne å løpe igjen når det blir bart på veiene. Håper bekken og generell form godtar det.

Jeg trener litt styrke og går turer i stedet for de vanlige øktene. Jeg har bare ikke energi til mer akkurat nå..

Trener når jeg har god tid, sånn at jeg ikke risikerer å stresse og dermed bli for kvalm. Sist svangerskap var det full stopp frem til halvveis da jeg hadde hyperemesis, men så trente jeg bra etterpå. Trente feks knebøy dagen før termin (fødte 6 dager over) så håper på noe av det samme denne gangen, minus hyperemesis. Krysser alt jeg har for at det ikke blir mer enn vanlig sv.skapskvalme.

Jeg synes det blir spennende å se hvor tung styrke kroppen og jeg er komfortabel med å trene! Jeg og kjæresten investerte i et nytt treningsrom hjemme og hadde vært gøy å kunne trene skikkelig knebøy, markløft og benk så lenge som mulig :rolleyes:

Back
Topp