"orka ikke krangel"

Juliette skrev:
Det er jo totalt ulogisk, og ikke så lite hårreisende, at ei jente på 8 år, for ikke å snakke om de enda yngre barna, skal ta styringa i huset. Det er rett og slett dårlig gjort mot barnet, da det naturlig nok ikke evner å fylle en slik rolle tilfredsstillende. Barnet får regjere, men får masse kjeft og annen negativ respons fordi den ikke oppfører seg som foreldrene ønsker. Vel, det er ikke barnets feil da

Hvem sa at hun tar styringa?  :)   Jo kanskje hos morra si, men ikke hos oss, bort fra når jeg er ikke til stede.

Men det irreterer meg, grenseløst, når det skjer

Hvis jeg er til stede da er det veldig sjelden som hun oppfører seg dårlig, trenger bare å si "navn på jenta" og da er hun like blid. ;) Hun vet hvor hun har meg. Det er hva det går på ikke sant? Unger trenger å vite hvor de har foreldre sine, spesielt et barn som har to hjem (vi har henne 50/50)

Jeg jobber med saken :) 

¤Woolfmother¤ skrev:
Da er det bedre å ikke gi henne noe valg tenker jeg. Ikke la henne få lov til å velge på ting som dere mener ikke skal diskuteres. Hvis man først HAR begynt en diskusjon, så må man følge opp.
Mine har blitt sånn fordi jeg har vært konsekvent på det jeg har sagt, bestandig.
Hvis jeg har vært så "dum" å gitt de et valg, så må nesten jeg ta følgende av det, men stort sett har jeg sagt "lukk igjen døra, hvis ikke blir det kaldt" "ta på lue hvis ikke kan du få ørebetennelse" "ta på votter hvis ikke blir du iskald på henda og det er vondt" "ta på regnjakke hvis ikke blir du våt" har jeg gitt en sånn beskjed har det aldri vært noe alternativ å ta en annen jakke, velge bort votter eller lue eller la døra stå åpen.
På hun eldste kan jeg si ting som "det regner i dag" og da forstår hun selv at gummistøvler og regnjakke er nødvendig. Kan hende dette endrer seg, men jeg kjører fremdeles samme linja så jeg håper at det hjelper meg på veien.

Takk for tips :) Diskuterer det med sambo i kveld ;)

¤Woolfmother¤ skrev:
Da er det bedre å ikke gi henne noe valg tenker jeg. Ikke la henne få lov til å velge på ting som dere mener ikke skal diskuteres. Hvis man først HAR begynt en diskusjon, så må man følge opp.
Mine har blitt sånn fordi jeg har vært konsekvent på det jeg har sagt, bestandig.
Hvis jeg har vært så "dum" å gitt de et valg, så må nesten jeg ta følgende av det, men stort sett har jeg sagt "lukk igjen døra, hvis ikke blir det kaldt" "ta på lue hvis ikke kan du få ørebetennelse" "ta på votter hvis ikke blir du iskald på henda og det er vondt" "ta på regnjakke hvis ikke blir du våt" har jeg gitt en sånn beskjed har det aldri vært noe alternativ å ta en annen jakke, velge bort votter eller lue eller la døra stå åpen.
På hun eldste kan jeg si ting som "det regner i dag" og da forstår hun selv at gummistøvler og regnjakke er nødvendig. Kan hende dette endrer seg, men jeg kjører fremdeles samme linja så jeg håper at det hjelper meg på veien.

Kan ikke annet enn å signere denne.
Jeg har 5 jenter og sjeldent konflikter, fordi jeg ikke gir en mulighet til å lage konflikter.
Selv ho på snart 17 diskuterer sjeldent..

Ksig skrev:

Juliette skrev:
Det er jo totalt ulogisk, og ikke så lite hårreisende, at ei jente på 8 år, for ikke å snakke om de enda yngre barna, skal ta styringa i huset. Det er rett og slett dårlig gjort mot barnet, da det naturlig nok ikke evner å fylle en slik rolle tilfredsstillende. Barnet får regjere, men får masse kjeft og annen negativ respons fordi den ikke oppfører seg som  :)   Jo kanskje hos morra si, men ikke hos oss, bort fra når jeg er ikke til stede.foreldrene ønsker. Vel, det er ikke barnets feil da
Hvem sa at hun tar styringa?

Hvis jeg er til stede da er det veldig sjelden som hun oppfører seg dårlig, trenger bare å si "navn på jenta" og da er hun like blid. ;) Hun vet hvor hun har meg. Det er hva det går på ikke sant? Unger trenger å vite hvor de har foreldre sine, spesielt et barn som har to hjem (vi har henne 50/50)

Var ikke det poenget med tråden, da? At barn trenger tydelige voksenkontakter, og du etterlyser det hos foreldrene

Juliette skrev:

Ksig skrev:

Juliette skrev:
Det er jo totalt ulogisk, og ikke så lite hårreisende, at ei jente på 8 år, for ikke å snakke om de enda yngre barna, skal ta styringa i huset. Det er rett og slett dårlig gjort mot barnet, da det naturlig nok ikke evner å fylle en slik rolle tilfredsstillende. Barnet får regjere, men får masse kjeft og annen negativ respons fordi den ikke oppfører seg som  :)   Jo kanskje hos morra si, men ikke hos oss, bort fra når jeg er ikke til stede.foreldrene ønsker. Vel, det er ikke barnets feil da
Hvem sa at hun tar styringa?

Var ikke det poenget med tråden, da? At barn trenger tydelige voksenkontakter, og du etterlyser det hos foreldrene

Jo da på en måte, men hun tar ikke styringa, selv om hun krangler og får vilja si noen ganger.
gjør hun det?   Jo... ok, hun tar styringa hos morra si, hun er sjeffen der.  Jeg kan ikke gjøre noe med det. Hva jeg kan gjøre med, er å jobbe med faren og holde mitt. Som jeg sa ovenfor et sted, hun krangler ikke med meg ;) Hun vet hvor hun har meg :)

Hva med å lære av sine feil istedet for å bli veiledet av sine foreldre på alt?
Er ikke det og litt viktig?
Jeg hadde ikke orka å krangle med en 8-åring som ville gå i joggesko fremfor støvler, forhåpentligvis lærer han på den erfaringen.
Hvis han ikke lærer, så er det vel ikke noe å lære av det, og da ser jeg ikke problemet.

Greit nok at man ikke skal la barna bli sjefen i huset, er helt enig i at barn må ha grenser for å ikke ende opp som bortskjemte d....unger.

Men man må ha argumenter.
Fordi jeg bestemmer er et for dårlig argument i mine øyne.
Vi foreldre er her for å veilede barna så de en dag kan ta riktig avgjørelse selv, ikke bestemme alt for de fordi vi bestemmer.

...mener jeg.

Her hjemme orker jeg rett og slett ikke krangle om mange ting. Vi lever litt etter "learning by doing". Har en jente på seks år og hvis hun vil dra på skolen i joggesko i regn gidder ikke jeg bruke lang tid på og krangle om det på morningen. Da pakker jeg med et skift og støvler så får hun bytte på skolen når hun finner ut at hun er våt og kald. For hun vil finne ut at hun burde hørt på mammaen sin som sa hun burde ta på støvler.

Tar de kampene som er viktige og ta, som for eksempel bruk av sykkelhjelm og bilsikring, men med flere barn i heimen tenker jeg at det er virkelig ikke alle kamper det er verdt og ta.

Back
Topp