Organdonasjon

Vist personen som er dø har bestemt selv at han vil vær donor syns jeg ikke pårørende skal ha valget til å sei nei. Men jeg syns det blir litt feil å ha en liv om at alle er organdonor.

Ser jo hvorfor det kan være greit slik at det blir reddet flere liv, men blir feil når andre skal bestemme over kroppen til andre

Selv synes jeg alle automatisk bør være donorer, og at man heller får registrere seg om man har overbevisninger som tilsier at man ikke vil være donor.
Egentlig bør ikke det være lov heller, fordi det er fullstendig urimelig, og siden jeg mener ens rett til autonomi ender ved døden.

Selv synes jeg alle automatisk bør være donorer, og at man heller får registrere seg om man har overbevisninger som tilsier at man ikke vil være donor.
Egentlig bør ikke det være lov heller, fordi det er fullstendig urimelig, og siden jeg mener ens rett til autonomi ender ved døden.
Helt enig med deg!

Helt enig med deg.

Absolutt helt enig. Det kan redde så mange andre.

Her er både samboer og jeg donorer, og jeg mener også ungene skal være. Tror samboer er enig, husker ikke hva han sa da vi snakket om det for lenge siden.

Jeg er helt enig. Et register for de som sier ja, har jo blitt forsøkt i andre land med dårlig virkning fordi få gidder å registrere seg. Men et motsatt register, der man aktivt må registrere seg dersom man IKKE vil (og helst da med en tungtveiende årsak) - det burde jo være veien å gå! :)

Omvendt register tenker jeg også er veien å gå. Men jeg synes ikke man skal trenge en tungtveiende årsak til at man ikke ønsker å være organdonor. Det er rett og slett en privatsak, og kroppen og dens organer må man få bestemme over selv, også etter at man er død.

Ja, forsåvidt godt poeng. Kanskje litt "hardt" formulert. Jeg mener vel egentlig bare at det ikke bør være så enkelt å "melde seg ut", at man gjør det fordi man kjeder seg en dag! :) Selvfølgelig likevel så enkelt at dersom man har lyst å gjøre det, så får man det til. Balansegang :P

Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal være donor. Er man død så har man ikke bruk for organene.

Er organdonor selv og mener det burde være mer opplysning rundt temaet og enklere for folk å registrere seg. Men uenig i at ens autonomi burde opphøre ved død. Ens kropp skal ikke bli krenket bare fordi en er død.

Er organdonor selv og mener det burde være mer opplysning rundt temaet og enklere for folk å registrere seg. Men uenig i at ens autonomi burde opphøre ved død. Ens kropp skal ikke bli krenket bare fordi en er død.

Enig med deg.
Jeg er for at alle i utgangspunktet skal være donorer, men jeg synes man skal ha rett til å si nei.

Jeg synes man bør kunne ta et valg om å ikke være donor, men passive bør automatisk være donorer. :) altså bør ikke pårørende ha noe å si. Bortsett fra pårørende til barn.

Hadde vært bedre at alle var donorer, men at man kunne reservere seg skriftlig mot dette om man ønsket. Barn under 18 år bestemmer foreldrene om de skal eller ikke. At man ikke skal ha rett til å si nei syns jeg er feil. Det er faktisk min kropp selv om jeg er dø, og da skal det ikke gjøres noe med den som jeg ikke ønsker. Personlig er jeg donorgiver, men har forståelse for at ikke alle ønsker det også.

Med så mange i donorkø mener jeg man ikke bør ha retten til å nekte å redde et liv. Man kan fremdeles velge begravelse/kremasjon e.l., og et menneskes overbevisninger bør ikke stå i veien for et annet menneskets liv.

Signerer også denne! Vi kunne reddet så mange, og tenk om det var jeg som sto på den lista?

Jeg synes at man burde bli donor automatisk og at man selv må melde fra dersom man ikke ønsker å være doner. Mener også at det i høyeste grad bør være frivillig. Er personlig donor etter at en som stod oss nær trengte nytt hjerte (2 ganger!!). Men tar meg selv i å lure på om det er riktig, av og til.. Man leker jo litt Gud ved å hindre dødsfall, samtidig som det er en selvfølge å ville beholde sine kjære. Det er litt vanskelig ;)

Back
Topp