Orgalutran

Det er en grunn til at pasienten selv kan sette sprøyten, og det er at det er lett å lære seg det selv. Når man skal begynne å trekke tilbake stempelet for å se etter blod og få ut luftboblene, så er dette litt vanskeligere for "vanlige" folk å få til. Nettopp på grunn av at det kan virke vanskelig og skummelt. Derfor er sprøytene laget for at de kan settes rett inn.

Det er det som står i pakningsvedlegget at man skal gjøre, samt at legene sa det skulle gjøres dersom man valgte å sette sprøyten i låret..

Man KAN fjerne luften, men det er ikke nødvendig :)
Det er det jeg har skrevet tidligere i tråden og. Det er ikke alle sprøyter som er like og jeg har faktisk hatt noen sprøyter med ganske stor boble som jeg ikke synes er behagelig å sette. Derfor forklarte jeg hva som kunne gjøres, men at små luftbobler ikke har noe å si.

Merkelig at vi lærer noe annet på sykepleierutdanningen da :/

Stoler mer på legene der dessverre :P du råder tidligere i tråden til å forholde seg til det leger/fagpersoner sier, og ikke det vi andre sier.. Men da er det jo litt spesielt at dine "råd" strider imot legenes

Det er det som står i pakningsvedlegget at man skal gjøre, samt at legene sa det skulle gjøres dersom man valgte å sette sprøyten i låret..

Det står egentlig at man skal sjekke for blod uansett. Men om man gjør det, så blir man jo fort tom for sprøyter da og hele forsøket går rett vest. Har ikke noe apotek som har slike medisiner i nærheten. Så jeg turte ikke sjekke.

Det står egentlig at man skal sjekke for blod uansett. Men om man gjør det, så blir man jo fort tom for sprøyter da og hele forsøket går rett vest. Har ikke noe apotek som har slike medisiner i nærheten. Så jeg turte ikke sjekke.

Ja vet det står men legene sa som sagt til meg at det ikke var behov for dette når man satte sprøyten i magen

Hos meg sa de ingenting, bare at de så helst at jeg satt den i låret. Ikke får vi tilbud om opplæring heller når vi bor så langt unna sykehuset.

Hos meg sa de ingenting, bare at de så helst at jeg satt den i låret. Ikke får vi tilbud om opplæring heller når vi bor så langt unna sykehuset.
Så merkelig. Jeg fikk tilbud om det, til tross for flyreiseavstand. Moren min er sykepleier, så jeg fikk henne til å vise meg Gonal-fen, mens Orgalutranen satte jeg rett etter UL med veiledning fra sykepleier ved UNN. Hun sa 45° vinkel, sakte inn i magen:-) Og så holde den der i 10 sek etter å ha sprøytet inn alt.

Så merkelig. Jeg fikk tilbud om det, til tross for flyreiseavstand. Moren min er sykepleier, så jeg fikk henne til å vise meg Gonal-fen, mens Orgalutranen satte jeg rett etter UL med veiledning fra sykepleier ved UNN. Hun sa 45° vinkel, sakte inn i magen:) Og så holde den der i 10 sek etter å ha sprøytet inn alt.

Jeg føler meg bare forvirra over alt dette. Gonal-F vet jeg hvordan jeg setter, men denne Orgalutran føles det nesten ut som man må ha utdannelse for å sette. Skal man trekke inn å se om det kommer blod, skal man ikke. Låret eller magen. Kaste den om det kommer blod inn eller ikke osv. Og ikke man man gjøre en tabbe heller, for det har man ikke sprøyter nok til. Snakket med de på telefon i dag og var like forvirra etterpå. Hun sa bare klyp tak i huden og sett den i låret med 45 graders vinkel. Fortsatt ingenting om å trekke inn stemplet først osv.
Er jo så livredd for å gjøre feil og kludre opp hele opplegget også.

Jeg føler meg bare forvirra over alt dette. Gonal-F vet jeg hvordan jeg setter, men denne Orgalutran føles det nesten ut som man må ha utdannelse for å sette. Skal man trekke inn å se om det kommer blod, skal man ikke. Låret eller magen. Kaste den om det kommer blod inn eller ikke osv. Og ikke man man gjøre en tabbe heller, for det har man ikke sprøyter nok til. Snakket med de på telefon i dag og var like forvirra etterpå. Hun sa bare klyp tak i huden og sett den i låret med 45 graders vinkel. Fortsatt ingenting om å trekke inn stemplet først osv.
Jeg hengte meg også veldig opp i det med å aspirere (som mamma sa at det heter:p), og gruet meg derfor veldig. Jeg spurte også sykepleieren ved UNN om det, og hun sa at det trengte jeg ikke å gjøre:happy: Og det gikk bra, eggene datt ikke ut, selv om jeg bekymret meg litt for det:p

Glem det der med å trekke inn stempelet:) Jeg har ikke satt den 45 grader engang jeg. Bare stakk den rett inn og alle forsøkene har gått fint. Eller...det er ihvertfall ikke orgalutranen sin skyld at jeg ikke er gravid :) Bare sett sprøyta, trykk inn toppen og pust ut:) Det er ikke verre enn det altså;) Jeg lover!! Hehe:)

Seriøst, det finnes ikke ord for hvor glad jeg er at jeg har dere her inne <3
Da fortsetter vi bare å sette den i låret, klyper opp og setter den inn :) Når man prøver selv så slipper man liksom å tenker på noe annet enn å ha sex i rett periode, eller ta de pillene man skal. Nå føler man liksom at det kan gå galt på så mange punkt. Og jeg føler mer på at denne gangen er det opp til meg å gjøre det riktig, før så har det bare vært opp til flaksen.

Seriøst, det finnes ikke ord for hvor glad jeg er at jeg har dere her inne <3
Da fortsetter vi bare å sette den i låret, klyper opp og setter den inn :) Når man prøver selv så slipper man liksom å tenker på noe annet enn å ha sex i rett periode, eller ta de pillene man skal. Nå føler man liksom at det kan gå galt på så mange punkt. Og jeg føler mer på at denne gangen er det opp til meg å gjøre det riktig, før så har det bare vært opp til flaksen.
Man får ikke gjort så mye feil med sånne sprøyter, så alt går nok bra :) Lykke til!

Glem det der med å trekke inn stempelet:) Jeg har ikke satt den 45 grader engang jeg. Bare stakk den rett inn og alle forsøkene har gått fint. Eller...det er ihvertfall ikke orgalutranen sin skyld at jeg ikke er gravid :) Bare sett sprøyta, trykk inn toppen og pust ut:) Det er ikke verre enn det altså;) Jeg lover!! Hehe:)
45 grader er mest hvis man er veldig tynn med lite fett. De aller fleste får derimot tak i nok fett til å kunne sette sprøyten rett inn :p

Her er like mange meninger som svar :) jeg er sykepleier selv, og kommer til å gjøre det slik som jeg er lært opp til. Det er utrolig liten sjanse for å treffe blodårer når man stikker i fettvev på mage/lår. Derfor er det ikke nødvendig å trekke stempelet tilbake - sjansen er så liten for at det skal komme blod:) jeg kommer sikkert til å gjøre det, fordi det er det jeg er vant til, men det er ikke noe "folk flest" trenger å tenke på.

Jeg kommer ikke til å ta luften ut av orgalutran. Der har man full kontroll på at man får i seg riktig dose, da hele sprøyten skal injiseres. Gonal f er jeg mer usikker på dersom det er luft i den, da må luften fjernes, for det er som kjent en penn med flere doser i.

Synes folk er tøffe, jeg!! Jeg er ikke spesielt høy i hatten når det kommer til dette. Selv om det er jobben min å gjøre det opptil flere ganger per dag:)

45 grader er mest hvis man er veldig tynn med lite fett. De aller fleste får derimot tak i nok fett til å kunne sette sprøyten rett inn :p

Jeg tenkte på det i går, at jeg er glad jeg ikke er tynn, for da hadde jeg antagelig ikke turt å sette sprøytene i det hele tatt. Hehe

Her er like mange meninger som svar :) jeg er sykepleier selv, og kommer til å gjøre det slik som jeg er lært opp til. Det er utrolig liten sjanse for å treffe blodårer når man stikker i fettvev på mage/lår. Derfor er det ikke nødvendig å trekke stempelet tilbake - sjansen er så liten for at det skal komme blod:) jeg kommer sikkert til å gjøre det, fordi det er det jeg er vant til, men det er ikke noe "folk flest" trenger å tenke på.

Jeg kommer ikke til å ta luften ut av orgalutran. Der har man full kontroll på at man får i seg riktig dose, da hele sprøyten skal injiseres. Gonal f er jeg mer usikker på dersom det er luft i den, da må luften fjernes, for det er som kjent en penn med flere doser i.

Synes folk er tøffe, jeg!! Jeg er ikke spesielt høy i hatten når det kommer til dette. Selv om det er jobben min å gjøre det opptil flere ganger per dag:)

Tusen takk!

Jeg tenkte på det i går, at jeg er glad jeg ikke er tynn, for da hadde jeg antagelig ikke turt å sette sprøytene i det hele tatt. Hehe

Jaaa, akkurat det var jeg så glad for når jeg hadde forsøk - det "lille ekstra" på magen min kom endelig veldig godt med!:D

Det er så mange kvinner som tar disse sprøytene hver dag, og legene hadde ikke latt oss gjøre det hvis det var snakk om at faren for å gjøre dødelige feil var stor.
Jeg stresset også med dette i starten, men ble mer og mer beroliget etterhvert som vi fikk flere og flere forsøk bak oss. Likevel, det er stor forskjell på sprøytene (spesielt eggløsningssprøytene), men hør på hva legene har sagt eller det som står i vedlegget.
- og kjøp alltid en sprøyte ekstra! Det er mitt beste tips, så slipper man å bli stressa.

Back
Topp