Orgalutran

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Ser det står at man skal dra stemplet litt tilbake å sjekke om det kommer inn blod. Om det gjør det, så skal sprøyten kastes. Gjør dere dette? Om jeg skulle truffet blodåre 2 ganger da, så sitter jeg i saksa, for de har jo liksom ikke sendt med noen ekstra sprøyter

Jeg gjorde ikke det:)

Satte du den i låret eller magen?

Jeg satte den i magen. Tok tak i magefett og satte den rett inn i klypa:)

Jeg klarte selvsagt den største brøleren i verden, jeg kom borti stemplet og det sprutet ut. Føler meg som en idiot.

Jeg pleier å knipse litt på sprøyten (sprøytespissen peker opp), og når jeg ser at alle luftboblene er øverst, så trykker jeg på stempelet biiiittelitt slik at luftboblen er ute og jeg ser en bitteliten dråpe på tuppen. Noen ganger kan det være lettere å ta inn litt luft først sånn at man ikke mister medisinen i nåla. Det finnes sikkert video på youtube som viser dette:) Men en liten boble er ikke farlig:)

Jeg gjorde slik som starbucks... Og når du setter i magen trenger du ikke å dra ut stempelet for å se om det kommer blod. Ble livredd av å lese alt som sto om orgalutran men fikk beskjed av svigermor (HS) at jeg ikke skulle lese alt men forholde meg til beskjeden fra sykehuset. Sykepleierne på sykehuset var også veldig enig i dette

Jeg har spurt klinikken om dette og fikk beskjed at jeg ikke trengte å gjøre. Jeg satt den også på magen. Kankjse det er annerledes om det er låret.

Jeg har spurt klinikken om dette og fikk beskjed at jeg ikke trengte å gjøre. Jeg satt den også på magen. Kankjse det er annerledes om det er låret.
Mye mer sannsynlig å treffe "feil" i låret da må man trekke tilbake stempelet.. Men i magen treffer man ikke blodårene på samme måte

Man skal ikke trekke tilbake stempelet dersom det er en subcutan infeksjon, altså en som settes rett i vevet/fettet. En intramuskulær injeksjon derimot, må man gjøre det på. Denne settes i muskelen av fagperson. Man trenger heller ikke sprøyte ut luftboblene av disse ferdigsprøytene.

Litt dumt at folk uten kunnskap skal komme med råd om slike ting. Dere burde stole på de som gir dere medisinene, og dersom dere er usikre, bør dere ringe legen, ikke spørre hvem som helst her inne :)

Der var det mye feilinformasjon! :)

Det var akkurat den informasjonen jeg fikk fra lege samt fra hun som hadde opplæring av sprøytesetting hos meg.
Husk at det tidligere svaret ditt faktisk kan "vanskeliggjøre" selve sprøytesettingen ytterligere for de som allerede er skeptisk.. Vi trenger ikke nødvendigvis de riktige faguttrykkene men info om hvordan akkurat den sprøyten skal settes...

Vi som svarer uttaler oss naturligvis ut ifra det vi har fått info om hos fagfolk, ikke ut ifra egne meninger?!

Dersom sprøyten settes i låret så må det trekkes tilbake for å sjekke om man har truffet blodåre fikk jeg beskjed om.. Men det var likevel ikke fagperson som skulle sette. Men man fikk selv velge hvor man satte den

I orgalutranen min var det stor luftboble hver gang så det var veldig viktig å få ut denne sa de

Feilposting

Når jeg fikk opplæring fikk jeg beskjed om å sette den på skrå inn i magefettet. Jeg sprøytet det sakte inn, da gjorde det ikke vondt. Jeg tok ikke ut luften først, er redd ikke alt kommer ut da. Det er ikke farlig om det kommer litt luft inn, og det gjorde heller ikke vondt.

Man skal ikke trekke tilbake stempelet dersom det er en subcutan infeksjon, altså en som settes rett i vevet/fettet. En intramuskulær injeksjon derimot, må man gjøre det på. Denne settes i muskelen av fagperson. Man trenger heller ikke sprøyte ut luftboblene av disse ferdigsprøytene.

Litt dumt at folk uten kunnskap skal komme med råd om slike ting. Dere burde stole på de som gir dere medisinene, og dersom dere er usikre, bør dere ringe legen, ikke spørre hvem som helst her inne :)
Det er vel kunnskap om man har fått opplæring på den måten og satt i underkant av 50 sprøyter på seg selv opp gjennom? Jeg fikk beskjed om å fjerne luften når jeg skulle sette den i magen om luftboblen fylte hele sprøytespissen. Dette fikk jeg forklart av lege. Og regner med at denne legen har nok kunnskap om dette til at jeg kan fortelle videre hva jeg har blitt fortalt.

Det er vel kunnskap om man har fått opplæring på den måten og satt i underkant av 50 sprøyter på seg selv opp gjennom? Jeg fikk beskjed om å fjerne luften når jeg skulle sette den i magen om luftboblen fylte hele sprøytespissen. Dette fikk jeg forklart av lege. Og regner med at denne legen har nok kunnskap om dette til at jeg kan fortelle videre hva jeg har blitt fortalt.
Man KAN fjerne luften, men det er ikke nødvendig :)

Jeg satte den i låret, men dro ikke tilbake stemplet. Mulig jeg må sette den i magen fra i morgen. De sa fritt valg på sykehuset, men helst i låret. Men om jeg skal komme på å sette i låret i morgen også, skal man da sette i det andre låret eller i samme?
Føler for hvert svar, så dukker det opp 1000 nye spørsmål. Hehe. Så dere kommer til å bli lei av meg etterhvert

Det var akkurat den informasjonen jeg fikk fra lege samt fra hun som hadde opplæring av sprøytesetting hos meg.
Husk at det tidligere svaret ditt faktisk kan "vanskeliggjøre" selve sprøytesettingen ytterligere for de som allerede er skeptisk.. Vi trenger ikke nødvendigvis de riktige faguttrykkene men info om hvordan akkurat den sprøyten skal settes...

Vi som svarer uttaler oss naturligvis ut ifra det vi har fått info om hos fagfolk, ikke ut ifra egne meninger?!

Dersom sprøyten settes i låret så må det trekkes tilbake for å sjekke om man har truffet blodåre fikk jeg beskjed om.. Men det var likevel ikke fagperson som skulle sette. Men man fikk selv velge hvor man satte den

I orgalutranen min var det stor luftboble hver gang så det var veldig viktig å få ut denne sa de
Det er en grunn til at pasienten selv kan sette sprøyten, og det er at det er lett å lære seg det selv. Når man skal begynne å trekke tilbake stempelet for å se etter blod og få ut luftboblene, så er dette litt vanskeligere for "vanlige" folk å få til. Nettopp på grunn av at det kan virke vanskelig og skummelt. Derfor er sprøytene laget for at de kan settes rett inn.

Jeg satte den i låret, men dro ikke tilbake stemplet. Mulig jeg må sette den i magen fra i morgen. De sa fritt valg på sykehuset, men helst i låret. Men om jeg skal komme på å sette i låret i morgen også, skal man da sette i det andre låret eller i samme?
Føler for hvert svar, så dukker det opp 1000 nye spørsmål. Hehe. Så dere kommer til å bli lei av meg etterhvert
Det beste er å bytte på lår, sånn at man ikke får mange stikk på samme sted. Da blir man lett oppstikket og øm :)

Back
Topp