BreeVanDeKamp
Gift med forumet
ORIGINAL: skybertaeier empati, men dette er et diskusjonsforum og jeg ser jo dagelig at mennesker her inne ikke eier empati for hva som blir skrevet. Og jeg sier meninga mi, om det er et problem for noen så bør de ikke bevege seg inn på et diskusjonsforum om de ikke takler at andre har andre meninger og livsyn.
ORIGINAL: Flaskemamma
ORIGINAL: skybertatror du jeg er så dum at jeg stå oppi tryne på en person som er mørk å sier neger direkte til han/hun?? for det første så skjenner jeg faktisk ingen som er det, og det bor kanskje 1-2 stk her hvor jeg bor, og vi er ca 10 000 mennesker her. Så sånn sett så kommer jeg aldri til å direkte såre noen med å si det til dem. Og for de som leser tråden her de går inn på eget ansvar, de kan å lese overskrifta på tråden. Jeg bryr meg ærligtalt egentlig ikke, for ordet neger kommer aldri til å forsvinne. Det er der lev med det!
ORIGINAL: FrittFramenkelt og greit, jeg bruker orde neger når jeg skal forklare om det handler om en person som er svart,brun, afrikaner, osv osv osv.. samma hva dere foretrekker at det kalles. MÅ JO IKKE TRÅKKE NOEN PÅ TÆRNE HER! Jeg sier neger!!!! og skal jeg forklare noe som handler om en jævla danske eller svenske så blir det en jævla europeer! Eller en kineser, er det galt å si det å eller????? Jeg sier neger når personen er mørkere i huden enn en fra tyrkia, iran, pakistan, o.l. ferdig med det!!!
ORIGINAL: FrittFrameeeh, ja men ikke fordi jeg såg/hørte det på en musikk video eller bare fordi jeg har hørt det fra en "kompis" den var teit du. neger er neger og Bleiking er bleiking. Det er liksom greit at de kaller hverandre neger og at de kaller oss bleiking o.l, men vi kan ikke en gang bruke orde neger i en vennlig forstand uten at det blir galt.
orde neger er jo på en måte å si hvilken "rase" mennesker vi snakker om. Chihuahua er en rase og rottweiler er en rase ikke sant. Men begge er jo hunder.
"Samma det vel, hund er hund!"
Desuten så sier jo de som er mørkhuda neger til hverandre, men det blir liksom galt når vi som er lyshuda sier neger. Latterlig.
Ok - så fordi du har truffet en kar som sa "Neger" til kompisen sin, eller hørte det i en musikkvideo på MTV - så er det gjeldende for alle mennesker?
Nå har det seg engang slik at det (h)vitterlig ligger BITTELITT mer bak ordet "neger" enn "bleiking".
Men hva med å respektere at mange føler seg krenket av ordet, eller betyr ikke slikt noe for deg?
Nei det var ikke om du er dum eller ikke som var spørsmålet mitt, heller det om å kunne forstå andre mennesker. Hva var det ordet igjen? Jo, empati var det visst.
Jeg synes ikke det er et fælt ord, jeg hører da orde hver eneste dag. Og skal jeg si det så går det forbi som regel, jeg reager ikke på orde, for det er så mye brukt rett å slett, at jeg reagerer ikke.