Ordet kondolerer

Syntes det er et veldig unaturlig ord på min dialekt i alle fall, og det er vanskelig å bruke, vanskelig å putte i en setning og få det til å høres grammatisk korrekt ut, syns jeg. Men jeg bruker det av og til. Heller skriftlig enn muntlig.

Mener du kondolerer er ett fremmedord? Altså det er ikke ett fremmedord, det er ett ord alle vet hva betyr og har ett forhold til.
Jeg synes det er ett kaldt ord, ett ord som brukes og slenges rundt.
Jeg liker ikke ordet, det er helt feil for meg. Og nei det er ikke utakknemlig å ha en mening om ett ord som er kaldt og upersonlig ;)
Ja det er definert som det ja når jeg googler.

Om noen kommer bort til meg å utrykket medfølelse så hadde det vært utaknemlig om jeg mente de brukte "feil type ord".

Ja det er definert som det ja når jeg googler.

Om noen kommer bort til meg å utrykket medfølelse så hadde det vært utaknemlig om jeg mente de brukte "feil type ord".

Kondolerer er ett ord alle bruker i Norge, så å like eller ikke like ett slikt ord har ikke noe med ordforråd å gjøre.
Det er jo som de sier oppover i tråden her, man vet jo at personen mener noe godt med ordet selv om jeg grøsser inne i meg av at noen sier det. Det handler om personlig forhold til ett ord som blir mye brukt i Norge :)

Ikke meningsløst på den måten! Ser at mitt valg av ord ble litt feil her altså.. Jeg forstår jo hva de mener og tenker ikke at det er galt at det blir brukt - så setter pris på omtanken. Men har fortsatt ingen følelser i forhold til ordet, som jeg synes er grusomt!

Handler ikke om ordforråd heller..
Skjønner :)

Det er jo ikke et ord man har like mye forhold til som ord man bruker i dagligtale. For meg blir det litt som å snakke på et annet språk enn morsmålet, på en måte, alt blir mer personlig på eget personlig språk. Det er litt formelt.

Helt enig! Godt å høre at det ikke bare er jeg som er sær :)

Det er ikke et ord det er naturlig for meg å bruke, i alle fall ikke når jeg henvender meg til familie og venner som har mistet noen. Er det snakk om mennesker jeg ikke kjenner så godt kan det hende jeg sier det, men foretrekker andre vendinger.

Bruker aldri det ordet:)
Det betyr lite for meg....finnes så mye annet fint å si som viser at man bryr seg:)

Jeg bruker det.
Jeg synes det er et veldig fint ord å bruke. Legger gjerne til "føler med deg" eller "tenker på deg" eller noe også, fordi bare kondolerer føles upersonlig.
Men kondolerer betyr for meg at det er en død person og jeg forstår den personen er trist, og jeg har medfølelse.

Det er ikke noen andre ord som dekker det, men jeg vil også gjøre det mer personlig.

Jeg synes det er greit å bruke det til folk jeg ikke er så nær. Det er et enkelt ord som viser respekt, veldig vanskelig å si det samme uten å si veldig mye.

Helt enig. Vanskelig ord å bruke, for det dekker ikke det jeg vil si

Jeg bruker der aldri! Aldri gjort og kommer aldri til å gjøre det?! Jeg prøver å finne andre ting å si ut fra hvem som har gått bort og hva som er skjedd ol.

Da min mor døde for 1 år siden fikk vi mange kondolanse hilsener, så for meg har det blitt naturlig og jeg satt pris på at mennesker rundt oss følte med oss.
For noen er det vanskelig å uttrykke sine følelser i en slik stund ovenfor de nærmeste som har mistet en person, da er et "vi/jeg kondolerer" beskrivende og enkelt for medfølelse og tanker til de nærmeste pårørende.

Jeg tenker det er greit å ha et slikt ord når ord gjerne blir fattige i de situasjonene Kondolerer kommer på banen. Klart det finnes gode alternativer, men ikke alltid. Da er Kondolerer et sikkert valg, hvor du vet at budskapet kommer frem.

Bruker ikke det ordet til nære og kjære, da sier jeg noe annet. Men brukte det når ene sjefen min mistet moren sin og det absolutt ikke var naturlig å si noe som "tenker på deg" osv. Er et ord som er lett å bruke når man kanskje er usikker på hva man skal si, dødsfall og begravelser er noe av det vanskeligste å møte andre i

Back
Topp