ordet "forsåvidt"

~Stjernemor~

Elsker forumet
Hva betyr det egentlig??

Jeg har mange elever som skriver det ordet i stilene sine, men ingen kan si meg hva de mener med det[8D]

Hve mener dere?[;)]

Eg ville sagt det betyr (egentlig,ja me kan jo det)[:)] Bruke det ordet selv hele tiden...

Det er ikke ett ord, men tre. Man må skrive "for så vidt". Så her må du til med krøllstrek og rødblyant. [:D]

Det betyr "til en viss grad".

(Er norsklærer selv.)

ORIGINAL: Sonja Borge

Det er ikke ett ord, men tre. Man må skrive "for så vidt". Så her må du til med krøllstrek og rødblyant. [:D]

(Er norsklærer selv.)

Jeg kke bare krøller med rød kulepenn under, men jeg setter en hard strek over ordet og ber dem finne et annet ord. Og da kan de ikke forklare me hvorfor de har skrevet det i utgangspunktet. Dette er 10. klasse[;)][:D]

(Er norsklærer selv.)

Jeg har ikke fått feil på det før...alltid skrevet forsåvidt[:D]

(Er norsklærer selv.)

ha ha, festlig måte å si det på [:D]

Jeg vil si at ordet er mer muntlig (dialekt tilknyttet) enn det er et skriftlig ord!

ORIGINAL: *p!nk smile*

(Er norsklærer selv.)

Jeg og..

ORIGINAL: Mylady

[:D] så sant, så sant[:D]
Jeg kan like godt si egentlig istede for forsåvidt mange ganger. Om "foråvidt" så tenker jeg at man er litt usikker/tenkende  evt. ikke heeeelt fornøyd med en sak. "jeg fant meg forsåvidt et par nye sko", "vi kan jo forsåvidt/egentlig"... men hvor bevisst man bruker det er en annen sak. Kanskje bare fyllmasse i tekst hos ungdom eller at de synes det høres vittig, voksent og tenkende ut....

Om du sier "fant forsåvidt et par nye sko" da ville jeg spurt "fant du nye sko eller ikke???"[;)]

Neste uke skal elevene ha siste heldagsprøve før eksamen, og jeg har gitt streng beskjed at ser jeg ordet "forsåvidt" igjen så blir det grisebank og buksevann!!![:@][;)]
Det samme gjelder og/å feil og da/når!!![;)]

(Er norsklærer selv.)

Det er mange norsklærere som dessverre ikke kan skrivereglene godt nok, så kanskje har du hatt en av dem?

Jeg synes ikke det er så farlig om elevene mine bruker det uttrykket i stiler, så lenge det passer inn i sammenhengen. I noen tilfeller passer det å moderere påstandene sine litt (man får jo mange saktekster som er i overkant bastante fra ungdomsskoleelever), så da synes jeg det er greit. 

Det er helt klart et skriftlig uttrykk i tillegg til å være et muntlig. (Betyr "til en viss grad".)

Det er jo rart at ordet brukes overalt i både media, på wikipedia o.l dersom det liksom ikke er ett ord ??

ORIGINAL: ~Stjernemor~

ORIGINAL: Mylady

[:D] så sant, så sant[:D]
Jeg kan like godt si egentlig istede for forsåvidt mange ganger. Om "foråvidt" så tenker jeg at man er litt usikker/tenkende  evt. ikke heeeelt fornøyd med en sak. "jeg fant meg forsåvidt et par nye sko", "vi kan jo forsåvidt/egentlig"... men hvor bevisst man bruker det er en annen sak. Kanskje bare fyllmasse i tekst hos ungdom eller at de synes det høres vittig, voksent og tenkende ut....

Om du sier "fant forsåvidt et par nye sko" da ville jeg spurt "fant du nye sko eller ikke???"[;)]

Ja, bruker de det sånn, så skjønner jeg godt at du reagerer. [:D]

(Er norsklærer selv.)

Det er mange norsklærere som dessverre ikke kan skrivereglene godt nok, så kanskje har du hatt en av dem?

Jeg synes ikke det er så farlig om elevene mine bruker det uttrykket i stiler, så lenge det passer inn i sammenhengen. I noen tilfeller passer det å moderere påstandene sine litt (man får jo mange saktekster som er i overkant bastante fra ungdomsskoleelever), så da synes jeg det er greit. 

Det er helt klart et skriftlig uttrykk i tillegg til å være et muntlig. (Betyr "til en viss grad".)

Jeg er helt enig i dette, men problemet her er at elevene ikke selv kan forklare hvorfor de har skrevet det og at det overhodet ikke passer inn i deres sammenheng å si "til en viss grad" der de har skrevet "forsåvidt".
Skjønner?[;)]

ORIGINAL: pewsie

Det er jo rart at ordet brukes overalt i både media, på wikipedia o.l dersom det liksom ikke er ett ord ??

Det er ikke ett ord, det er tre ord. Men det er klart at det er et fast uttrykk som finnes, så det kan selvfølgelig brukes. Problemet med å skrive det for mye i stil er at det kan være upresist. Jeg reagerer ofte på ord som "ting" og "liksom" i stilene jeg retter. Ikke fordi ordene ikke finnes, men fordi de er upresise og fordi det finnes bedre måter å uttrykke seg på.

Poenget er ikke om det er et ord eller ikke, men om folk vet hva det egentlig betyr. det brukes jo i hytt og vær.

(Er norsklærer selv.)

Jeg er helt enig i dette, men problemet her er at elevene ikke selv kan forklare hvorfor de har skrevet det og at det overhodet ikke passer inn i deres sammenheng å si "til en viss grad" der de har skrevet "forsåvidt".
Skjønner?[;)]

Ja, skjønner. Synes du hadde et fint eksempel over. [:)]

Det er ikke ett ord, det er tre ord. Men det er klart at det er et fast uttrykk som finnes, så det kan selvfølgelig brukes. Problemet med å skrive det for mye i stil er at det kan være upresist. Jeg reagerer ofte på ord som "ting" og "liksom" i stilene jeg retter. Ikke fordi ordene ikke finnes, men fordi de er upresise og fordi det finnes bedre måter å uttrykke seg på.

Akkurat!!!
*norsklærer klappen annen norsklærer på skuldera*

Jobber du også på ungdomsskole?

Poenget er ikke om det er et ord eller ikke, men om folk vet hva det egentlig betyr. det brukes jo i hytt og vær.

Ja, det skjønner jeg jo.. Man må jo vite betydningen av det, og sammenhengen det brukes i.. Men lenger opp sa du at elevene dine hadde fått beskjed om at de ikke fikk bruke ordet i det hele tatt.. [8|] Og det må de jo få lov til, dersom det da blir brukt i rett sammenheng selvfølgelig [:)]

Ja. Har akkurat begynt med åttende klasse igjen nå. Det er spennende, men litt nedtur å "begynne på nytt igjen". De jeg hadde i tiende i fjor blei ganske flinke på slutten, så nivået på tekstene er ganske mye lavere nå.[&:]

Back
Topp