Orddeling...

OptimistHoppa

Forumet er livet
*MIA*
Flere enn meg som får litt vondt i øynene av det? ;)

Det er jo så enkelt! På norsk skal alle ord man sier sammen skrives sammen. Enkelt og greit skulle man tro ;)
(Nå regner jeg med å få en "hva med de med dysleksi"-skyllebøtte...)

Ja, orddeling er noe som irriterer meg til tider også. Jeg skriver sikkert feil innimellom seg også, men enkelte ord er det utrolig at det går an å dele :p Spesielt når det gir en helt annen mening! 

Er vel en grunn til at det er et problem noen ganger, jeg er ikke flink på det, selv om det skal være så lett

mulig je bomme innimellom, men må bare beklage, har litt dysleksi, men prøver så godt je kan 

Jeg tror det ofte skyldes latskap jeg da. Såå mange har ikke en hjerneskade som ødelegger for språkevnen. Og selvfølgelig påvirkning fra engelsk hvor man deler alle ord.

Er man usikker kan man bare si enkeltordene veeldig tydelig med pause i mellom og se om det da gir mening.

Baby ... verden er liksom noe helt annet enn Babyverden...

nr 1 Nes H skrev:
mulig je bomme innimellom, men må bare beklage, har litt dysleksi, men prøver så godt je kan 

:-) Ikke så greit med rettskrivning da :-)

Men av ren nysgjerrighet ovenfor de få det gjelder - rammer dysleksien sånne ting som orddeling? Er det ikke mest omstokking av bokstaver?

Er på en måte enig med deg. Jeg legger også merke til opplagte ordelingsfeil (og andre skrivefeil), og tenker at hvis man hadde tatt seg bedre tid så hadde mange feil vært unngått. (men i disse konkurransetider kan man ikke ta det så nøye, da må man være kjapp og få inn flest mulig innlegg ;) )

Jeg vet det kommer en del trykkfeil hos meg når jeg skriver fra mobilen, for den henger litt og vil ikke alltid være med på at jeg skal ha markøren der og der for å rette opp feil, men det irriterer meg at det skal være sånn...

Men som sagt så legger jeg merke til det, men det plager meg ikke nevneverdig.

Jeg får også bittelitt vondt av det innimellom..
Har en mann som ikke er noe god på det, og det gir meg litt mark
noen ganger :P

Klatremus Lillemann skrev:
Er på en måte enig med deg. Jeg legger også merke til opplagte ordelingsfeil (og andre skrivefeil), og tenker at hvis man hadde tatt seg bedre tid så hadde mange feil vært unngått. (men i disse konkurransetider kan man ikke ta det så nøye, da må man være kjapp og få inn flest mulig innlegg ;) )

Jeg vet det kommer en del trykkfeil hos meg når jeg skriver fra mobilen, for den henger litt og vil ikke alltid være med på at jeg skal ha markøren der og der for å rette opp feil, men det irriterer meg at det skal være sånn...

Men som sagt så legger jeg merke til det, men det plager meg ikke nevneverdig.

Skriver kun fra IPad og mobil jeg også og kjenner til problematikken ;) Og trykkleif kommer det da sikkert endel fra meg også. Det er denne orddelingen jeg synes gjør litt ekstra vondt. Er liksom ikke det samme som andre skrivefeil (som er en helt ærlig sak) synes jeg. Når folk skriver et innlegg f.eks. med tittel "baby gym problemer" er det jeg som får problemer - med å lese innlegget. Og tror altså mye skyldes latskap og at folk ikke bryr seg på generell basis.

Skulle på en måte ønske jeg ikke brydde meg, men klarer ikke å la være. Livet som pedant. Hehe ;-)

Ja.. det ser helt merkelig ut å dele ord som "baby verden". Jeg ender da gjerne opp med å måtte lese setningen flere ganger for å forstå meningen av den.

Det jeg vet jeg får litt hets for (av de som er helt nazi på orddeling og sånn da) er at jeg innimellom bruker bindestrek mellom ord..
.. men det skal presiseres at jeg vet at jeg ikke egentlig skal bruke bindestrek mellom to ord i norsk språk, men jeg gjør det for ryddigheten og enkeltheten (for de som skal lese det) sin skyld. Og det er som regel når det er 3 ord som henger sammen.
Som;
Barneselskapsklovn --> til barneselskaps-klovn

Mye lettere og lese syns nå jeg!

Huff, ja...Synes faktisk folk på facebook er de verste! Og de kan ikke engang unnskylde seg med konkurransetider;)

Kan til tider være irriterende, en skriver selv fra iPad og da er det ofte space ikke vil registreres... Kan plutselig få tre ord etter hverandre i ett ord...

Det verste synst eg er når folk blandar også med og så.. Men ellers tenker eg ikkje så veldig på det egentlig, å delar sikkert mykje ord feil sjølv også. :)

Jeg kan irritere meg grønn av det!  Slitsomt å irritere seg, men jeg klarer ikke la være. Og jeg får vondt langt inn i hjerterota.

OptimistHoppa skrev:

nr 1 Nes H skrev:

Men av ren nysgjerrighet ovenfor de få det gjelder - rammer dysleksien sånne ting som orddeling? Er det ikke mest omstokking av bokstaver?

Vet faktisk ikke, mitt problem er stort sett enkle og doble konsonanter.... 
Eller hender deg seg titt og ofte je skriver mye rart pga at den som viser hvor det skal skrives(aner ikke hva det heter) plutselig hopper tilbake i setningen, og je skriver bare videre uten å se at det blir feil.....
Og i disse konkurranse tider hender det seg det går meget fort i svinga....

nr 1 Nes H skrev:

OptimistHoppa skrev:

nr 1 Nes H skrev:

Eller hender deg seg titt og ofte je skriver mye rart pga at den som viser hvor det skal skrives(aner ikke hva det heter) plutselig hopper tilbake i setningen, og je skriver bare videre uten å se at det blir feil.....

Det gjør det her også!  Er vanligvis veldig nøye på ting jeg skriver, men nå skriver jeg ofte med en hånd mend jeg mater baby f.eks, og da blir det ofte kun små bokstaver og ikke tegn, får litt vondt av å se det selv, men hva gjør man ikke for å vinne ;p

|Frosken| skrev:

nr 1 Nes H skrev:

OptimistHoppa skrev:

nr 1 Nes H skrev:

Det gjør det her også!  Er vanligvis veldig nøye på ting jeg skriver, men nå skriver jeg ofte med en hånd mend jeg mater baby f.eks, og da blir det ofte kun små bokstaver og ikke tegn, får litt vondt av å se det selv, men hva gjør man ikke for å vinne ;p

den var kjent, hender seg je bruker caps lock for å få store bokstaver, men tegn er veldig vanskelig med en hånd.... men må jo utnytte enhver mulighet for å være her da 

Jeg tenker som så at dette her er ett forum hvor vi bare sitter å skravler,ikke en jævla norsk eksamen! 
Har sikkert maaange skriveleifer jeg... men tror ikke dem er så store at det ikke går an å sjønne hva jeg skriver. Var ikke den sterkeste i norsk,men gidder da ikke å sitte med ordboken når jeg skal skrive her inne. 
Så hvorfor orke og bruke tid og energi på å irritere seg over noe som i mine øyne blir en bagatell? 

Sandbakk skrev:
Jeg tenker som så at dette her er ett forum hvor vi bare sitter å skravler,ikke en jævla norsk eksamen! 
Har sikkert maaange skriveleifer jeg... men tror ikke dem er så store at det ikke går an å sjønne hva jeg skriver. Var ikke den sterkeste i norsk,men gidder da ikke å sitte med ordboken når jeg skal skrive her inne. 
Så hvorfor orke og bruke tid og energi på å irritere seg over noe som i mine øyne blir en bagatell? 

Helt enig!

Sandbakk skrev:

signerer oxo denne, og håper at folk ikke blir redd for å skrive her i fare for at folk skal bli irriterte.... for personlig må je si at je nå tenker litt over hva je skriver...

Back
Topp