Ord?

Mamma, pappa, dadda, se, der. Det jeg kommer på i farta, men sier ikke så veldig mye enda.

Sent from my iPad using BV Forum

Det tror jeg ikke du skal være! Alle er så forskjellige! Ene i barselgruppa mi måtte ha fysio 3 ganger i uka, fordi hu ved 7mnd alder enda ikke snudde seg. Men hu var en av de første som gikk! Ting utjevner seg. Og man er flinkere i noe og litt tregere i annet :)
Ikke bekymre deg! På 2 års kontrollen får du ett skjema, der er det anbefalt at barna kan tre ord.
Mener å ha lest et sted at dersom de ikke sier ett eneste ord ved halvannet år så ligger de "bak skjema" :P Går seg nok til :-)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
Vet jo egentlig at det ikke er noe i veien men jeg er en sånn person som bekymrer meg i hjel for alt..:) Kom på at hun sier nei også:D

♡Malin 14.06.13♡

Vet jo egentlig at det ikke er noe i veien men jeg er en sånn person som bekymrer meg i hjel for alt..:) Kom på at hun sier nei også:D

♡Malin 14.06.13♡
Mi roper AU og ler når hun klyper meg.. :P

Mamma, pappa, datt ned (når hu hiver noe i gulvet eller mister noe), der, takk takk, også sier hu noe som ligner på navnet på hunden vår... Har bedre ordforståelse enn språk. Ord vi vet hun forstår: nei, bestemor og bestefar, smokke, pusse tenner, skifte bleie, gå ut, båt... Det jeg kommer på i farta!

Sent from my iPhone using BV Forum

Det viktigste er språkforståelse og kommunikasjon ved bevegelser, lyder, ansiktsuttrykk . Helt utrolig hva slags samspill og samtale en kan ha med en så liten, uten språk ! :) De forstår mye mer enn vi vet. Og de gjør seg forstått uten ord likevel, det er sikkert og visst. Så jeg stresser ikke i det hele tatt, vi har god kommunikasjon :) storesøster var tidlig ute i forhold til denne knerten, men de er jo forskjellige.

Her er det veldig lite ord. Husker storesøster kunne mye på denne tiden. Men mia kan si hadet og hei, men bruker det sjeldent. Ellers er det mamma når ho er sinna :p ellers kan ho si takk, og borte (borte,bø leken)
:)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Storesøster her var også veldig tidlig ute med språket. Når ho begynte i barnehagen så eksploderte språket hennes. Men ho har alltid fått skryt for språket. Lillesøster er Ikke så tidlig ute men det er helt greit. (: Morsomt å se :)

Storesøster her var også veldig tidlig ute med språket. Når ho begynte i barnehagen så eksploderte språket hennes. Men ho har alltid fått skryt for språket. Lillesøster er Ikke så tidlig ute men det er helt greit. (: Morsomt å se :)

Samme her å...storesøster prata med korte setninger når hun var 1 1/2 år og har prata non-stop siden da, mens det virker som lillebror ikke kommer til å være helt der :) Men han er tidligere ute motorisk virker det som...hun gikk sent :)

Det viktigste er språkforståelse og kommunikasjon ved bevegelser, lyder, ansiktsuttrykk . Helt utrolig hva slags samspill og samtale en kan ha med en så liten, uten språk ! :) De forstår mye mer enn vi vet. Og de gjør seg forstått uten ord likevel, det er sikkert og visst. Så jeg stresser ikke i det hele tatt, vi har god kommunikasjon :) storesøster var tidlig ute i forhold til denne knerten, men de er jo forskjellige.
Det er sant :)
Knerten her går til kjøkkenbenken når hun er sulten eller har lyst på noe. Og henter sko eller jakke om hun har lyst å gå ut :p
Og når jeg spør om hun har lyst på brødskive så går hun til benken så til kjøleskapet og tilbake til kjøkkenbenken :p og når jeg spør om vi skal gå ut, eller kjøre bil så henter hun jakka og skoene :p

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

Her går det i : mamma, babba (pappa), nomme nomme (sulten/vil ha), han kan mange dyrelyder, selvfølgelig transportlyder, brumbrum osv.. Sier han mmmmm lenge betyr det at han vil ha kos, han sier koppe som er helikopter, ba er ball, oi, pote (potet)..

Han etterligner veldig etter våre ord, noen er fulltreffere andre heeeelt på jordet :P
Veldig kjekt å se hvor interessert han er å herme etter oss :) Ikke rart det med den jubelen han får når han klarer det :D

Det er sant :)
Knerten her går til kjøkkenbenken når hun er sulten eller har lyst på noe. Og henter sko eller jakke om hun har lyst å gå ut :p
Og når jeg spør om hun har lyst på brødskive så går hun til benken så til kjøleskapet og tilbake til kjøkkenbenken :p og når jeg spør om vi skal gå ut, eller kjøre bil så henter hun jakka og skoene :p

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app
Oskar og gjør slike ting.. jeg spør om vi skal ut, han går til døra. Spise, da går han til stolen sin. Skifte bleie, da rømmer han :P

Oskar og gjør slike ting.. jeg spør om vi skal ut, han går til døra. Spise, da går han til stolen sin. Skifte bleie, da rømmer han :P
Hehe :p rømmer her og når vi skal bytte bleie :p

Mamma, pappa, brom brom (til alt som durer), voff voff, hei, oiiiii og sko. Så her er det ikke så mange ord ennå.
Men han har en veldig stor språkforståelse. Sier vi f.eks at vi skal gå på badet, så går han til badet. Osv..

Haha! Min unge er sikker den eneste i historien som (SOM OFTEST) går rett bort på matta å legger seg ned når jeg sier at vi skal skifte bleie. ;)
Haha, aldri hørt om før :P

Min sier bare pappa og mamma han. Foreløpig. Han har god forståelse og lager bil-lyder :)

Her går det i:Se, der, thy og mmma (mat:P) ikke så mye mamma og pappa. Og hvis han ser en traktor el trøsker, så sier han:Aiaiaiai :)

Jo! Og tatt(takk) og neineinei. :)

Joakim har virkelig blitt flink til å snakke etter han begynte i barnehagen. han er blitt flinkere til å si ja på de rette stedene. og han sier nei hvis noen tar leken fra han. Han sier Silje (ansatt i bhg), tre, bil, ball, drikke, skive, bolle, mamma, pappa, nei, vovva, bæ, lalle

han har også begynt å forstå sammenheng mellom det som blir sagt og det som gjøres. Hvis jeg spørr om han er klar til å gå i barnehagen, svarer han med "vrom vrom" og kryper til døren. Han gir beskjed når han vil lalle.
Han har sett bilde av kusinen sin Julie, oh når jeg spørr hvem det er så svarer han Julie. Ble overrasket første gang for jeg trodde ikke han viste hva hun het.

Han sliter med å si mormor og bestefar og den typen navn, så mormor/oldemor/farmor blir mamma mens farfar/bestefar blir pappa.

utrolig hvor mye han faktisk har utviklet seg på en mnd

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Lille sier : hei, hade, nei, nam, bebi ( til unger som kan være like stor, eller eldre enn ho ;-) ) , mamma, pappa, den, ha den, bæ....

Back
Topp