ord og uttrykk

MinCariño

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Har dere noen særegne og spesielle ord og utrykk fra der dere kommer fra?
 
Her sier bestemor "har du frett noke tå han Erik?" = Har du hørt fra Erik?
 
Vi sier blant annet:
 boss = søppel
flor = fjøs
snop = godteri
sting = hold
fjes = annsikt
ræv = rompe
daier = pupper
"ta tå deg skona" = ta av deg skoene
 
og kommer sikkert på mer etterhvert![8D]
 
 
 
ORIGINAL: trudepude

Har noen av de samme, vidunderet!

Her er flere fra Stavanger:

bombom - drops
dissa - huske (som i huskestativ)
baddel - "gikk helt i surr"
drållt - bæsj
foddle - full
ke'u - hva er klokka
løje - morsomt
pibbar - pepper
ånnass - skjellsord/evneveik person

 
Mange like her på vestlandet[:D]
 
Som deg sier vi også dissa
mens her betyr løye = rart/merkeligt 
så sier bestefar bongbong = drops
 
 
 
Kaku = Brød
Hosor = Sokker, gjerne tykke/lange
Trøti (har et innmari trøtne åkle) = Har en veldig hoven ankel
Hault = Glatt
Ølbågå (med tjukk L)= Albue

Skal oppdatere om jeg kommer på noen gullkorn[;)]

Har forresten noen ord vi har laget selv også, som brukes ofte[8D]
Åkkelkulmauler = Liten hund som gneldrer og når deg omtrent til anklene
Greitomsen = Ok/greit
Køft = Blanding av kult og tøft
Blag = Blanding av Blog og Brag (skryte), slik mange jo gjør på bloggen sin, kan også brukes om en person som skryter mye ellers også

Jaja, for et liv vi har[8|][:D][:D]
 
da får eg ta den ene som eg kommer på...og som alle her mobber meg for...hehe
 
Her er det vanlig å gå julebukk, men der eg kommer fra går vi Potlaskatt....
 
*noen som har hørt det før?
 
Ej hekje men ho hi ho he ho....
 
Noen som skjønte den eller?
 
 
Her sier vi;
 
hjørte= hjalp
fæværn = fugl
klaka= kaldt
 
sikkert fler som jeg ikke kommer på i farten
 
( det er ikke så lett å skrive slik vi uttaler det[8D])
 
tællekæll-- walkmann
ikønn- ekorn
hønnikønn- honnikorn

hihi er jo opprinnelig fra østfold men siden jeg bor på toten er det jo maange

gossin- søt, god
ti på er tjuge på.. dette er forferdelig merkelig for meg.. jeg skjønner aldri hovr mange klokka er om jeg spørr en totning
vann- kresen
kællt- morro
ama- understrekenede ord, som trønderne har sjø
itte- ikke
bosoa- senga


maange forskjellige.. begynner å bruke mange totning ord selv.. men har en blanding av østfold og toten jeg ;)
 
ORIGINAL: mamma_09

Ditta- Dette
Hi sio- Den andre siden

Ellers så bruker jeg mange av de samme ordene som vidunderet[:D]

 
Hen e du fra??
Eg e fra nordhordland..
du må no vera stril??
 
ORIGINAL: *Lilly84*

da får eg ta den ene som eg kommer på...og som alle her mobber meg for...hehe

Her er det vanlig å gå julebukk, men der eg kommer fra går vi Potlaskatt....
 
*noen som har hørt det før?

 
haha! Aldri hørt før!! artig ord då[:D]
 
ORIGINAL: Pisces83

ORIGINAL: vidunderet

Har dere noen særegne og spesielle ord og utrykk fra der dere kommer fra?

Her sier bestemor "har du frett noke tå han Erik?" = Har du hørt fra Erik?

Vi sier blant annet:
boss = søppel
flor = fjøs
snop = godteri
sting = hold
fjes = annsikt
ræv = rompe
daier = pupper
"ta tå deg skona" = ta av deg skoene

og kommer sikkert på mer etterhvert![8D]




Tror vi nesten er fra samme plass eg.. [:)]

 
strilelandet[:D]
 
ORIGINAL: mella26

tællekæll-- walkmann
ikønn- ekorn
hønnikønn- honnikorn

hihi er jo opprinnelig fra østfold men siden jeg bor på toten er det jo maange

gossin- søt, god
ti på er tjuge på.. dette er forferdelig merkelig for meg.. jeg skjønner aldri hovr mange klokka er om jeg spørr en totning
vann- kresen
kællt- morro
ama- understrekenede ord, som trønderne har sjø
itte- ikke
bosoa- senga


maange forskjellige.. begynner å bruke mange totning ord selv.. men har en blanding av østfold og toten jeg ;)



Hva med???

talatut = telefon
kørs = jøssenavn/ gudbedre
trur du itte je fækk hævle mej du a... = tror du ikke jeg fikk tatt meg for
bærapåsa= bærepose
tænngard= tenner
hosobænd= strømpebånd
kakuskive= brødskive
frivill= sommerfugl
kvæks= veps
stram i ramma = Slank
Mjølkerampe = Bryster
Låra rætt i skoa = Tykke legger
Rultin = Overvektig
Høvle over = Ligge med
Kvæntin = Praktisk
 
Ronsa - huske
Jårpla - poteter
Jillt - greit
Renna - brødskope
Pylsa - pølse
Åst - ost
 
 
 
Er masse mer,syntes vi snakker rart.[8D]
 
Nordlending her.. Vi sier blant annet
Ist ikje - orker ikke
Læsta - ullsokker
bæs -sutre
skank - fot
malabarisk - forferdelig
attme - ved siden av
ilage - sammen med
i hopen - sammen
bale med - holde på med
peiv - vifte/vinke
omkrengvaskartua - klut til husvask
skoidda - tåke
og hvis du e mellabær må du hått dæ [:)]
 
klar = sliten
spreng = løpe
sjit = bæsj
rætt = riktig
Sjuttu = løs mage

Kommer ikke på mer i farten.
 
Back
Topp