Ord, lyder og betydning

batMam

Glad i forumet
Junilykke2018
Har det kommet ord og lyder som har betydning?

Her har frøkna ei stund lagd lyder med leppene når hun skal få mat, og sier nam nam. Hun sier også mamama og papapa, men det også i matsituasjon, hehe..
Noen ganger mamma, pappa, men ikke bevisst rettet mot oss:hilarious:
 
Her er det veldig mye roping for tiden. Særlig når han begynner å bli trøtt, så roper han av full styrke. Ikke grining, bare meget høylytt protestering eller noe. Biiiittelitt plagsomt, men satser på det er en fase :smiley-ashamed004 Forstår ikke hva han prøver å si med det, dessverre. Han sier også mye «mamm».
 
Smatter når hun vil smake noe.
Roper mye
Gråter mamma når pappa holder og jeg ikke er i rommet.

Hermer - type dadda og ja..

Men hun forstår mye. Sier jeg klappe - klapper hun. Sier jeg bankbank, så banker hun med hånden hennes. ♡
 
Det meste nå er jo bare babling, men veldig artig når det ligner på ord! Her er han veldig verbal, har lyder som ligner på hei, bappa, da(når han roper på søstrene) og mange flere. Skjønner «hvor stor er du», «klappe» og komme.

Angående ropinga når de leker så er dette den måten de «kontakter» oss på! Det handler om å få oppmerksomhet eller bekreftelse i en trygg havn på fanget til mamma/pappa eller andre kjente.
Les litt om trygghetssirkelen, den syns jeg er veldig nyttig når jeg skal prøve å forstå babyen!:)
 
Min jente sier mye: «ooooii» når hun mister leker i gulvet eller får noe spennende i hendene :) babler papapa, ikke mamma enda, og forstår å klappe og når jeg sier nei :)
 
Back
Topp