ops... termin i praksisperiode...

Elaine

Forelsket i forumet
skal ha tre vekers praksisperiode på våren, terminen min treffer slik at eg har ei veke igjen med praksis på termindagen... Planen min er jo og ikkje søke permisjon for at typen skal få tidskonto... men dette viser seg å bli litt vanskelig da... er det stor sansynlegheit for at eg går ei veke over tida? hadde jo passa usannsynelig godt da...

Hei! Tror det er noen regler for hvor lenge du har lov til å være i jobb/skole før termin... Ville heller utsatt praksisperioden jeg. Vet av erfaring hvor slitsomme disse periodene er og det blir nok ikke mindre slitsomt når man er høygravid... Men hør den rådgiver e.l. på skolen din, skolene pleier å være flinke til å legge til rette når man er gravid, slik at man kan få tatt praksisperioder senere og evt. ta fag over lengre tid. Hva slags studie går du på? Selv er jeg nyutdannet førskolelærer.

Går almennlærar utdanninga, 1. året, men har 3og 4 frå før... tviler på at dei kan tvinge meg ut i permisjon tre veker før, men det er jo det som er vanleg...

har også termin midt i praksisen!  [:)] har snakket med lærerene og de sa det ikke var noe problem! de var vant til at det alltids var noen som var/ble gravid iløpet av ett skoleår! [:D]

kva forventa dei at du skulle gjere da? ta permisjon 3 veker før og i eit år? for det er det som er mitt problem da, eg vil ikkje ta permisjon, men skal fullføre. tanken var å ta nettstudium neste haust, lsik at typen og eg får tid i lag atmed ungen når han får tidskonto... han får ikkje tidskonto vist eg søker om permisjon...

hmm... har ikke fått beskjed om at jeg må ta permisjon ett år etterpå! det er greit med de ukene før,men har planer om å fullføre skoleåret! tror jeg må snakke med dem igjen! [:)]

der er jo grenser for kor mykje en kan vere borte frå undervisinga også da, 20%. Men praksisen trur eg det er enda strengare med... eg må nesten snakke med rådgjevar eller noke sont snart...

Kan ikke skjønne at det er noe problem jeg. Har nærmest "bodd" på lærerskolen her i byen og damer har gått til de føder og fortsetter rett etterpå. Og har ordnet seg med praksisen også. Du må ikke ta permisjon. Du får fødselspenger fra lånekassa, men de forutsetter da ikke at du ikke studerer? Det gjorde det i  hvert fall ikke for meg. Det er mange jeg kjenner som har valgt å få barn i studiene, spesielt i lærerskolesystemet, for det finnes ingen skoler som er mer barnevennlige. Kanskje for barnevennlige her på høyskolen... Kan jo bli litt distraherende for studentene med mange barn i klasserommet [:D] Men men... kan ikke skjønne noe annet enn at det løser seg greit! Lykke til [;)]

Kom på en ting til... hvis du gjerne vil få gjort ferdig praksisen hadde jeg kjørt på. Er det en uke du ikke får tatt, mener jeg de ordner en uke for deg senere. Bare gå til rådgiveren på skolen for å få skreddersydd et alternativ som passer for deg når du enn måtte føde. Jeg har og praksiserfaring nok til å påstå at veiledere vil være imøtekommende og legge til rette for deg. Hvis du planlegger godt er det jo kanskje mulig å få be om å begynne praksisen litt før? Og er det gruppepraksis, så kan du jo be om ekstra mange timer i begynnelsen og ikke noe siste uka? Mange muligheter...

Helt enig, bare kjør på og få med deg så mye som mulig; jeg studerte også sist jeg var gravid og hadde eksamen i den tiden jeg ville hatt permisjon dersom jeg hadde vært i jobb (tre uker før ultralyd termin). Det er ingen andre enn deg selv og formen som stopper deg. Er formen dårlig venter du selvsagt til neste sjans til å ta praksisen.

Back
Topp