Oppussing!!

Lillehund

SMILE
Januarskatter 2015
Her skal vi male gangen, men veggen må vaskes før maling. Hva er best å vaske veggene med før maling?

Visst det er ubehandlet treverk så ville jeg gått for grønnsåpe. Er det ikke det kan du kjøre på med salmiakk, men sørg for god lufting og at du følger instruksene! :)

Visst det er ubehandlet treverk så ville jeg gått for grønnsåpe. Er det ikke det kan du kjøre på med salmiakk, men sørg for god lufting og at du følger instruksene! :)

Er behandlet treverk, men jeg leste litt på Eddik for å unngå de unødvendige midlene av salmiakken! Men er veldig usikker på hva en bør velge! :-)

Er behandlet treverk, men jeg leste litt på Eddik for å unngå de unødvendige midlene av salmiakken! Men er veldig usikker på hva en bør velge! :-)
Mine foreldre brukte edikk, men det var utvendig. Det var for å drepe og holde unna mugg før dem malte etter at det hadde fått tørket inn i noen dager, så det går nok det også, men effekten av hvor rent det blir vet jeg ikke :)

Salmiakk! Det er fettløselig og perfekt å vaske med før du skal male. Du trenger jo ikke ta så mye. (Salmiakken i Danmark er dobbelt så sterk som vår i Norge)

Evt kan du bruke krystallsoda. (Kalles også malersoda i fargehandelen)

Last edited:
Eddik er en av de beste middlene til å fjerne fett :) Det er i tillegg naturlig desinfiserende så jeg vasker kjk og bad/do med det :)
Blandt 7% ca 50/50 med vann og spray på alle mulge flater vent litt og tørk av (prøv på speil og vinduer, skjoldefritt :D )

Blandet en bøtte til sambo med salmiakk, hadde ikke så mye eddik stående att jeg tror jeg hadde nok til alt som skal vaskes:-) Men eddik blir ivertfall brukt her framover til kjøkken og bad, speil etc :-D Skal prøve speilene ikveld :-D

Husvask! Kjøpes der de selger maling. Genial oppfinnelse, all møkka bare renner av :-) Bruker det når jeg vasker til jul osv.
Grønnsåpe anbefales ikke pga at det er noe olje i det så det blir et belegg igjen.

Hold deg langt unna grønnsåpe. Legger igjen ei fetthinne.
Jeg bruker salmiakk eller kraftvask. Funker som bare det :)

Termin januar 2015

Back
Topp