Oppussing som gravid?

Cameleon

Gift med forumet
Vi skal jo flytte inn i ny enebolig i November.. og det er straks klart for egeninnsats! [:D]

Men, kan jeg f.eks  grunne og sparkle??
Man skal jo ikke male så mye, iallefall ikke innvendig.. men hvordan er det med grunning, sparkling og tapesering?

Vi har valgt tapet på vegger, istedet for strie som må males, slik jeg også kan være der[:)] men noen som vet hvordan det er med alt annet som skal gjøres?

Går det bra om jeg bruker en liten støvmaske eller lignende?

Støvmaske er til STØV, ikke gasser... [:)] Så det er bortkasta. Men tror ikke jeg hadde vært bekymra. Er nok verre med maling - og spesielt senere i svangerskapet.

Ok, men det er jo endel støv i et nybygg også vet du! og jeg vet ikke hvilke gasser som er i sparkel/grunning... vet ikke engang OM det er gasser i det...! haha!
Derfor jeg spurte.. og jeg er heller litt for forsiktig enn litt for tøff jeg da..[:D] Så, tenkte om noen har vært i samme situasjon..? Om eventuelt grunning har samme gasser som vanlig maling, eller om sparkel er helt ufarlig?

ORIGINAL: Cameleon

Ok, men det er jo endel støv i et nybygg også vet du! og jeg vet ikke hvilke gasser som er i sparkel/grunning... vet ikke engang OM det er gasser i det...! haha!
Derfor jeg spurte.. og jeg er heller litt for forsiktig enn litt for tøff jeg da..[:D] Så, tenkte om noen har vært i samme situasjon..? Om eventuelt grunning har samme gasser som vanlig maling, eller om sparkel er helt ufarlig?

Jepp, skal du pusse må du ha støvmaske... [;)] Grunning er vel egentlig maling det også? Tror jeg... [8D][:)] Men spør i malebutikken, du! De vet det! Eller SKAL vite det... [8D]

Takk for linker!!

Er sikkert det mange vil kalle hysterisk jeg da.. men både jeg og sambo har astma og allergier, så jeg er heller litt for forsiktig! Min kjære fikk astma allerede når han var 1 mnd! Og var innlagt på sykehus store deler av oppveksten.. måtte ligge i damptelt og greier! Sååå, jeg forebygger mest mulig, helt sikkert mer enn hva andre ser på som normalt! [:D][8D] 

Tusen takk for svar, og linker! Skal lese og se hva jeg finner ut!!

jeg vil tro at vannbasert maling er bedre enn oljemaling.
men er ikke sikker.
vannbasert lukter i alle fall ikke.
oljemaling lukter jo del.

min svoger er maler og han har sagt til meg at det gå ok med maling så lenge man bruker vannbasert maling. Men grunning er fy, uansett om det er  vann eller oljebasert. Så grunning skal du holder deg unna. Sparkling gå også greit, men bruk støvmaske for din egen skyld når det skal slipes

Jeg spurte på Byggmakker her, var å sjekka priser på den interiørmalingen som heter "Sense" og som skal være trygg for b.l.a gravide... Jeg kommer IKKE til å bruke "Sense" fordi de sa at den vannbaserte malingen nå til dags var ikke farlig på samme måte som oljemaling. Det er jo i oljemalingen det finnes de "værste" avgassene.
Og uansett...dæven...det var helt SYKE PRISER. Interiøsmalingen var på kampanje nå da...179,- for ett 3-liters-spann...og for 3 liter med "Sense" så kostet det 378,- eller var det 389,-...SØKKE!!! Blir jo ruinert av den "Sense`n" da...vi skal male masse rom i ett helt nytt hus... [8|]

Vi har også pusset opp et helt hus, og har igjen to soverom og et bad før vi sier oss ferdig før jul. Det finnes masker som ligner på en støvmaske, bare at d er en gassmaske, som kunne benyttes under oljebasert maling. Men, det er vel kanskje mest vannbasert det går i om det ikke er til flater som skal skures rene, og den malinga er så tynn og var ufarlig å bruke.

Så vi har kjøpt inn vannbasert maling til soverom, og oljebasert til bad. Sparkling gjør jeg uten maske, det stivner jo så fort uansett, og jeg rekker aldri å ha nesen neddi det [:)]

God oppussing[:)][:)]

vi holder også på med oppussing av et helt hus, håper at vi blir ferdig mot våren. Utvendig er vi helt ferdig, innvendig er vi ferdig med første etasje og har to etasjer igjen. Utenom grunning utvendig som var oljebassert bruker vi bare vannbasert maling

ORIGINAL: Marit 83

Jeg spurte på Byggmakker her, var å sjekka priser på den interiørmalingen som heter "Sense" og som skal være trygg for b.l.a gravide... Jeg kommer IKKE til å bruke "Sense" fordi de sa at den vannbaserte malingen nå til dags var ikke farlig på samme måte som oljemaling. Det er jo i oljemalingen det finnes de "værste" avgassene.
Og uansett...dæven...det var helt SYKE PRISER. Interiøsmalingen var på kampanje nå da...179,- for ett 3-liters-spann...og for 3 liter med "Sense" så kostet det 378,- eller var det 389,-...SØKKE!!! Blir jo ruinert av den "Sense`n" da...vi skal male masse rom i ett helt nytt hus... [8|]

Har malt med sense i gangen min... Malte vegger med malingen som skulle passe til det, og lister og vinduskarmer med en såkalt listemaling (som også var sense). Resultatet: IKKE BRA I DET HELE TATT!!! Må male det på nytt igjen, og da SKAL jeg bruke oljemaling på lister og karmer og en vanlig vannbasert maling på veggen. Oljemaling skal fases ut i løpet av noen år pga. miljøgifter, men det er ingen tvil at resultatet blir mye bedre. Har bare brukt oljemaling på lister og karmer før, og da ble resultatet veldig bra. Sensemalingen tørker ekstremt raskt, altfor raskt. Veggmalingen tørket før jeg fikk rullet ny maling på rullen... Ser at malingen "overlapper" hverandre og ikke har "glidd inn" i hverandre slik som vanlig maling gjør. De i butikken sa listmalingen var akkurat som oljemalingen, men den tørket også raskt og jeg ser penselstrøkene den dag i dag, og det er overhodet ikke så blankt og pent som oljemalingen [:@] Valgte sense da jeg malte gangen pga. graviditet, men kommer heller å vente med å male noe mer til ungen er kommet og det blir sol og sommer! Da kan jeg lufte ut og ha ungen ute mye. Ikke bra med gassene som dannes. Har også hørt at om man ønsker å fordampe gassene raskere, er det lurt  å øke temperaturen i rommet som males og "bake ut" malingslukten. Vet ikke om dette stemmer... Sikkert lurt å ha litt lufting i rommet uansett.. [:)]

ORIGINAL: Istra

ORIGINAL: Marit 83

Har malt med sense i gangen min... Malte vegger med malingen som skulle passe til det, og lister og vinduskarmer med en såkalt listemaling (som også var sense). Resultatet: IKKE BRA I DET HELE TATT!!! Må male det på nytt igjen, og da SKAL jeg bruke oljemaling på lister og karmer og en vanlig vannbasert maling på veggen. Oljemaling skal fases ut i løpet av noen år pga. miljøgifter, men det er ingen tvil at resultatet blir mye bedre. Har bare brukt oljemaling på lister og karmer før, og da ble resultatet veldig bra. Sensemalingen tørker ekstremt raskt, altfor raskt. Veggmalingen tørket før jeg fikk rullet ny maling på rullen... Ser at malingen "overlapper" hverandre og ikke har "glidd inn" i hverandre slik som vanlig maling gjør. De i butikken sa listmalingen var akkurat som oljemalingen, men den tørket også raskt og jeg ser penselstrøkene den dag i dag, og det er overhodet ikke så blankt og pent som oljemalingen [:@] Valgte sense da jeg malte gangen pga. graviditet, men kommer heller å vente med å male noe mer til ungen er kommet og det blir sol og sommer! Da kan jeg lufte ut og ha ungen ute mye. Ikke bra med gassene som dannes. Har også hørt at om man ønsker å fordampe gassene raskere, er det lurt  å øke temperaturen i rommet som males og "bake ut" malingslukten. Vet ikke om dette stemmer... Sikkert lurt å ha litt lufting i rommet uansett.. [:)]

Veldig greit å høre erfaringen din [:D] Thank you!! [:D]
Er ingen fare uansett her da, for sambo jobber ett sted han har tilgang til alle slags mulige masker, så han kan låne med seg en fra jobben når jeg trenger det [;)]

*Sniker fra april*

Åssen masker er det man kan bruke da? Hvis noen vet?

Back
Topp